handdator

Visa fullständig version : Färgkod och Färgrecept... ?



2stroke
2012-01-14, 21:43
Hej...
Jag skall få lackat en baklucka på en Passat Variant med galvsläpps sjukan.
Problemet är att jag inte vet hur jag skall få tag på exakt rätt Färgkod & Färgrecept...

Bilen har enligt typskyllten i reservhjulsbaljan och instruktionsboken
följande färgkod : LB7Z ( Satin Silver pärleffekt )

Lackfirman säger att denna färgkod fanns i 6 !!! olika nyansskillnader ( Färgrecept )
ifrån VW fabrikerna och att jag måste ta reda på vilken som just den aktuella bilen har...

...Jag har ringt till ett par olika VAG verkstäder och frågat om detta men ingen kan eller vill
säga något mera än att bilen har färgkod LB7Z

Någon som kan hjälpa mig ?

Exelon
2012-01-14, 22:16
Hade väldiga problem när skrotade fronten(isklump) på r32án att få rätt färg på nya fronten, tror det tog 4-5 försök med olika vw recept och byte av färgleverantör innan jag godkände färgen. Bästa är om lackeraren får hela bilen så han kan prova sig fram och jämnföra eller så får han göra färgtester och kolla vilka som matchar. Tror inte vw kan göra något för att hjälpa dej. Det är upp till lackeraren att fixa rätt färg.

Henrik.M
2012-01-14, 22:17
Jag kan hjälpa dig.
Lackeraren måste SJÄLV bryta till rätt nyans.
VW har betydligt MINDRE info än lackeraren om färgkoden , det enda VW vet är färgkoden.
Färgtillverkare , nyans etc etc är det lackeraren måste blanda ihop själv och bryta mot.

Sorgligt men sant.

EDIT : Jag var för slö på tangenterna , MEN med tanke på att övanstående hann före och skriver precis det jag skriver kan du ju anse det verifierat. ;-)