handdator

Visa fullständig version : Lokalisera trasigt hjullager Golf IV



Torre Tdi
2007-07-27, 11:59
Hej

Jag har på senare tid fått ett malande missljud i min bil, som låter misstänkt likt ett dåligt hjullager. Det låter när man kör rakt fram, och när man svänger höger. Vid vänstersväng är det knäpptyst. Det räcker att vrida ratten minsta lilla åt vänster för att ljudet skall tystna. Hur går jag vidare med att ta reda på vilket lager det är? Jag antar att jag inte kommer höra ljudet om jag hissar bilen och snurrar hjulen för hand? Bör jag känna något glapp om lagret har börjat låta? Bilen är en Golf IV TDI 110hk 1998 med ca 23500 mil på mätaren.

Tack på förhand!

Mackan73
2007-07-27, 12:29
Ett lager på vänster sida om det yttrar sig vid högersväng.

Manny
2007-07-27, 13:29
Det har diskuterats innan (i gamla forumet), det råder delade meningar om detta. En del säger att det är tvärtom. Att lagret låter då belastningen blir lägre, dvs lagret på höger sida är kass när man svänger höger.

Annars kan det funka att hissa upp bilen och snurra för hand och lyssna efter oljud och känna efter ev. glapp.

2.0 8v
2007-07-27, 14:59
Hade lika på min bil nylingen lät när man svängde höger,bytte vänster hjul lager och ljudet försvann....

Torre Tdi
2007-07-27, 15:36
Tack för alla svar. Jag hade för mig att det var så att ljudet försvinner när belastningen ökar. Det kan verka rimligt att det är på högersidan lagret är dåligt, eftersom högra bromsoket har kärvat ihop bak och skivan ser ut som skräp. Den kan ju legat på lite, och eftersom bilen redan gått så långt kanske det var droppen. Jag får kolla upp om jag hör någonting när jag hissar upp bilen. Det finns inget bra sätt att ta reda på om det är bak eller fram förutom att känna sig fram?

TDI
2007-07-27, 16:32
det är omöjligt att veta 100% vilket det är.

jag bytte på min förra golf4,vi trodde vi lokaliserat vilket det var men vi hade fel.

så det blev nya lager på bägge sidor till slut,men tyst blev det. =)

Särkelä
2007-07-28, 12:13
hissa upp bilen om du har tillgång till lyft. låt en polare stå o lyssna fram vid hjulen när du gasar upp den till runt hundra sen trycker du in kopplingen o stänger av motorn men låt hjulen snurra. Då kommer din vän som står o lyssnar garanterat höra vilken sida det är.. Om du inte känner nått glapp lr dyligt.. lycka till

Torre Tdi
2007-07-28, 17:53
Jag har rivit ner bakbromsarna idag och passade på att känna på lagrena när jag hade bromsarna borta. Höger bak kändes metallisk på något sätt när man snurrade. Lite svårt att förklara men det kändes ungefär som om det inte var något fett i lagret, och det rasslade nästan lite när man snurrade. På andra sidan lät det inte alls lika mycket, och det kändes lite "lenare" när man snurrade. Så det får bli byte av höger bak till och börja med.

TDI
2007-07-28, 18:42
jag tror att det är något av framlagrena,i och med att det slutar låta vid minsta lilla rattrörelse.
så var det exakt för mig också.

du får ju ingen som helst ökning av påfrestningen på baklagrena vid så liten styrning.