handdator

Visa fullständig version : Caddy -12?



Longline
2012-01-11, 17:33
Hej och hå!

Är påväg att införskaffa en ny firmabil, har kikat runt lite och kommit fram till (tror jag?) att jag vill ha en Caddy!
Tänkte därför höra efter här om det finns någon med lite erfarenhet eller dylikt av den "nya" Caddyn!
Jag är intresserad av 110hk 4-motion varianten om det spelar någon roll! :-) Är dock intresserad av all information, inte just enbart av den modellen jag är sugen på!

Lev och må!

Mini_me
2012-01-11, 19:29
Jobbar dagligen med just Caddy och övriga transport segmentet.

Caddy är en mkt bra bil med låg "fel frekvens"

4Motion med DSG har den "gamla" DSG lådan som har våtlamells koppling (Tål mer) medans den vanliga framhjulsdrivna DSG har torrkoppling.
Den nya motor familjen som hittat ner i Caddy (Common Rail) är mkt trevlig.

Caddyn är mkt trevlig att köra och man sitter riktigt bra. Komfort vägg är att rekommendera ur flera synvinklar (Plats , ljud mm).

Köp till värmare från start! Det viktigaste du kan välja till och lägg till fjärr så har du lyxat till det lite.

Dom säljer en Caddy X som är en 140Hk 4Motion med lite lyx (17" , skärmbreddare , höjd mm) - denna finns nu men reklamen har inte börjat rulla (Har 6 st på mitt jobb). Alla röda dock!

Är lite partiskt men jag skulle utan tvivel köpa en Caddy/T5 om jag var i behov en sån bil.

Åk in till Bilmetro i Gävle och provkör!

Deras Transport verkstad ligger högt på Kund nöjdhets rankingen så du borde klara dig med allt på ett bygge (Känner Verkaren på Transport verk som är mkt trevlig).

Tveka inte att ställa frågor!!

ypzilon
2012-01-11, 22:23
Jag kör en Caddy -10 i jobbet, som jag är väldigt nöjd med. Ett par kollegor har den nya, tycker inte det är jätte stora skillnader mellan dem, alltså gillar jag även den. :-)
Värmare med fjärr är GULD, missa inte det tillbehöret!
Även jag är väl lite partisk, men jag anser att det inte ngn annan bil på marknaden i samma storlek som matchar caddyn.

På jobbet har vi lite mer än 15 bilar och på två år har vi haft två defekta värmare, en kass koppling (dsg) och en lass vxllåda (dsg), det tycker jag är helt ok statistik.
En kompis kör Peugeot, han har haft mer problem med den än hela vår firma haft med våra vws...

Longline
2012-01-12, 11:29
Mini_me: Ja, har kollat runt lite på marknaden och den bil (i denna klass) som känns mest gedigen/högst kvalité känsla, är utan tvekan Caddyn!

DSG... Egentligen hade jag väl velat ha en 4Motion med DSG:n, men priset blir så j*vla högt bara man plockar på minsta lilla extrautrustning (enbart bilen går ju på ca. 260.000:-)...
Just därför är jag mer inne på att köpa en 110hk, egentligen är den kanske i klenaste laget, men det får helt enkelt duga då jag inte är gjord av pengar ;-) Sen så har jag ju varit i kontakt med BSR, tydligen kan dom skrämma upp den motorn till smått otroliga 178hk?! Så tröttnar man alltför mycket så finns det ju alternativ!

Komfortvägg, då är väl väggen bakåtflyttad för mer utrymme, right?

Värmare med fjärr är självklart! Perfekt att kunna stå inomhus under vintern och med ett knapptryck slå på motorvärmaren ;-)

Caddy X har jag sett, verkar helt klart intressant! Har dock inga priser på vad paketet kostar, vad som ingår i det och om den bara finns i rött?

När du säger T5, menar du Transportern då?

Ja, så fort jag kommer hem ska jag in på Bilmetro och reka, sitter just nu på den lilla holmen Gotland ;-)

Vad skulle du säga att man "behöver" för extrautrustning? Vad är bara att glömma? Något helt onödigt?

ypzilon: Låter ju inte annat än kanon det ju! :-)

Tack för svar!

Lilla_Vargen
2012-01-12, 19:33
Caddy är ett mycket bra val av bil. Kör själv en -05:a som rullat 34,5k mil :-)
Inga större skavanker under denna resa förutom koppling o hjullager.
Kombinationen praktisk/komfortabel/gedigen är ganska svårslagen på marknaden.
Visst finns andra som sväljer två europallar men det finns ingen med ovanstående kombination.
110hk diesel räcker en bra bit kan jag tänka mig har själv en 1,9tdi (105hk) men har kört med v-tech box sedan 7000mil.
Kolla vridet om du ska chippa så inte dsg:n hamnar i farozonen.
Vår firma köpte in 4 nya Caddy Maxi och kasserade de Fårdar som rullat med kontinuerliga besök på verkstaden...
Blir nog en nyare Caddy för mig med när ny bil ska skaffa i höst.
Lycka till med en defenetivt bra bilval. :-)

wille_tdi
2012-01-12, 19:49
Mini_me: Du har 5st på jobbet, hämtade min i tisdags, är jättenöjd :-)

Longline
2012-01-12, 19:49
Lilla_Vargen: Härligt att höra! Din börjar alltså bli inkörd ;-)
Jag tror faktiskt att 110-hästarn räcker en bra bit! Har en bekant som haft en lika som dig (1,9tdi), enligt honom så gick den väldigt bra för att "bara" ha runt 100hk.

DSG/vridet behöver jag inte oroa mig över, eftersom jag ska ha en 4Motion så finns det bara två modeller (110hk/manuell & 140hk/DSG) och den med DSG tycker jag blir lite väl dyr :-)

Mini_me
2012-01-12, 20:21
Mini_me: Du har 5st på jobbet, hämtade min i tisdags, är jättenöjd :-)

Hehe..sant!

Longline
2012-01-13, 07:27
Mini_me? ;-)

Mini_me
2012-01-13, 07:41
Yes=)?

Komfortvägg: Ja den flyttas bakåt och dämpar ljud bättre. Blir mer ombonat oxå. Går att efter montera.

110Hk kommer du långt med! 140hk är kanske lite overkill...
Men CaddyX som Wille köpt har typ allt du behöver (Värmare , fjärr ,17" mm om jag inte missminner mig) och jo den finns bara i rött (totalt 300 bilar till Sverige). Har för mig att den inte var så blodigt dyr heller.
Gamla Caddy R och Caddy Carrera Cup var svenska SVW påhitt och fanns således bara i Sverige = kul=)

T5 = Transporter 2004-2009
T5 GP (Grosse prudukt fruändrung eller nåt) = Transporter 2010->

Det man inte får glömma är värmare och komfort vägg.
Annars finns det mesta. Autoläge (Ljus och sikt paket) är najs och regn sensor...

Caddy (om man håller efter dom) så står dom sig bra på beg marknaden.


Men fortfarande...tips från insidan av VW sfären: Caddy har enkla fel (oftast) och täcks i 3år av försäkringar (2år garanti och 3 året beroende på om du sköt bilen) och garantier och efter det finns det GW. Nyckeln är serva på VW och gärna samma (Tex Gävle som är bra) så hjälper dom dig lite extra om det skulle bli nåt strul längre ner på vägen...så funkar det hos oss iaf.

Jag är otroligt kritisk till det mesta och har "svårt" att lita på saker men jag har fullt förtroende för Caddy/T5/Crafter(dock är det en merca så...) och uppbackningen som finns i organisationen VW Sverige/Fabrik.

Happy hunting!

Longline
2012-01-13, 15:20
Hmm, X:en ser onekligen lite fräsig ut, men då den bara fanns i rött känns det som att jag (tyvärr) får köpa en "vanlig" :-)

Det du skriver glädjer mig och ger mig ett ännu bättre förtroende för dessa bilar! :-)

För att slippa starta en ny tråd tänkte jag höra efter här, jag räknar väl inte direkt med något svar då denna fråga inte handlar om bilar direkt, men man kan ju alltid hoppas! :-)

Nu när jag har suttit och klurat ett tag, har jag börjat fundera om man ska köpa bilen privat eller om man ska leasa bilen via företaget?
Från början har jag helt och hållet varit inne på att leasa bilen, men när man tänker efter så vet jag inte om det är det "bästa" valet? Betala en relativt stor summa pengar, sedan betala runt 2000:-/månaden i 3 år och efter det så står du där helt utan bil (om du nu inte väljer att betala restvärdet, vilket kanske inte är så kul på en 3 år gammal bil...)!
Kanske är smartare att köpa den privat, för att sedan hyra ut bilen till dig själv och ta ut milersättning? På så vis slipper man eventuella problem med skattmasen också för att du har brukat bilen annat än i tjänsten med ;-)