handdator

Visa fullständig version : Ej värme vid tomgång



Knox
2012-01-10, 14:53
Retar mig på ett problem jag har. Började med att värmepaketet läckte så bilen immade igen direkt när man körde. Fick det utbytt vilket jag är glad att jag slapp göra själv....
Kom ingen värme vid tomgång efter det, eller jag minns faktiskt inte om det gjorde det innan om jag ska vara ärlig. Hur som haver så har vattenpumpen läckt lite så jag bytte den + termostat. Tänkte att pumpen kanske var så kass så den inte orkade trycka iväg vattnet.
Men va tusan, står den på tomgång försvinner all värme, dock så är motorn varm som den ska. Varvar jag lite, typ 2-3000 varv så kommer värmen igen.

Mina gissningar är luft, men hur fasen luftar man då? har ju trots allt kört bilen 50-60 mil sedan bytet, tycker det borde vara borta då.
Testade även att ta bort locket på expansionskärlet vid tomgång men ingen skillnad.

Help me!

Raz
2012-01-10, 15:09
Vad har du för bil?

Knox
2012-01-10, 15:28
En 93as Golf GTD

Knox
2012-01-10, 20:12
Ingen som har nån idé? vad händer om man vänt slangarna in i värmepaketet fel? blir det nån skillnad? känner jag på slangarna på väg mot värmepaketet är de varma men som sagt, cirkulationen verkar avstanna vid tomgång.

wallin
2012-01-10, 20:55
Finns de som har lyckats sätta remmen till vattenpumpen fel så att pumpen går baklänges, var så på en gtd jag köpte för många år sedan.

Knox
2012-01-10, 21:02
Jaha, njae nog sitter remmen rätt allt på denna bilen.

Knox
2012-01-10, 21:27
Men fan, nu blev jag osäker bara för det. Hur ska multiremmen gå? ska den inte gå så att "baksidan" av remmen driver vattenpumpen?

wallin
2012-01-10, 22:20
Kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut.
Bilen såld sedan länge, men vad jag förstår ska vattenpumpen sno åt samma håll som vevaxeln.

Knox
2012-01-11, 08:07
Ha, där var problemet! remmen gick så baksidan av den drev vattenpumpen vilket fick den att gå åt fel håll! vände på steken och så funkar det som det ska! Tack Wallin för tipset!

Knox
2012-01-11, 09:54
Men en annan fråga, ska det sitta nån typ av spännrulle nånstans där? Såg att det fanns att köpa .Sitter ingen alls på min utan man sträcker bara genom att släppa bultarna till generatorn. Den är fjäderbelastad. Finns det olika varianter? jag har ej ac, servot drivs via en annan rem.

wallin
2012-01-11, 19:48
Kul att det löste sig, det ska inte vara ngn spännrulle på din. Det är en ganska dålig konstruktion enligt mig. Min Gtd åt remmar ända tills jag började använda crc:s remspray, då höll de betydligt längre.