handdator

Visa fullständig version : Byta GT till GTI 35



oph
2012-01-07, 18:57
Har fått en hyfsad deal på att byta vår GT-10 mot en ny GTI 35 manuell, frun vägrar DSG men frågan är om andrahands värdet är duktigt lägre än med DSG om ett par år? Vad tror expertisen?

IROC-Z4EVER
2012-01-07, 19:42
Hejsan
Bytte nyligen upp mig till en GT 160 hk DSG från en lite mer vanlig Golf 122 hk med DSG, körde drygt 8500 mil med den och fick
bra betalt fast den gått så långt, jag tycker att du skall byta till en GTI men dom är ju lite törstigare - var beredd på det...

DPC
2012-01-07, 22:32
Oph: Du behöver inte oroa dig över andrahandsvärdet för en manuell bil. Du får inte igen den ursprungliga kostnaden för DSG. Min erfarenhet av tidigare försäljningar av GTI utan DSG är positiv. Fick riktigt bra betalt för min manuella GTI V vid inbyte. Sen ska man också komma ihåg att DSG kostar mer i servicekostnad då den kräver oljebyten var 6000:e mil och det är både krångligt och relativt dyrt att utföra bytet (+3000 kr per tillfälle). Det är tyvärr dessutom inte helt ovanligt med problem för DSG (tex mekatronikenhet).

Som vanligt vid nybilsköp är den största kostnaden tveklöst värdeminskningen. Ökad förbrukning jfr en GT kommer du få men det är ingenting mot värdeminskningen.

oskee
2012-01-07, 23:28
Ok. Roligt. vad får du för din bil och hur långt har den gått?

Peter-C
2012-01-08, 00:34
Har fått en hyfsad deal på att byta vår GT-10 mot en ny GTI 35 manuell, frun vägrar DSG men frågan är om andrahands värdet är duktigt lägre än med DSG om ett par år? Vad tror expertisen?
Hej

Jag är inte expert :-). Tror inte att det är någon som helst nackdel att köpa manuell då det alltid finns de som vill ha det i en sådan bil.

Annars får du väl övertyga frun att köpa en med DSG, gick bra i vårt hushåll efter att hon provat. Tillförlitligheten är hög idag. Grabbar som aktivt använder ”launch control” funktion och maxar slitaget kanske stöter på problem tidigare men det gör man med manuell också vid fullgas start med uppsläpp av koppling. Man kan nog anta att DSG är betydligt dyrare att reparera.

ED35 / GT Givetvis drar ED35 mer bensin – performance kräver energi, ren fysik. Det är värt det. Troligen 0,1 l/mil mer än en 211 HK GTI men fortfarande värt det!!!

/Peter

Kingen
2012-01-08, 01:53
OPH: Kör själv en GTI ED35 med DSG sen oktober och valet utav DSG ångrar jag inte en sekund. Var inne på manuell bil innan jag fick prova en med DSG, inte en chans att man ville ha något annat, så mkt gillar jag den :)
Tror det är nästan större chans att sabba en manuell där en person rycker å sliter i spaken än vad det är med en låda som har tusentals sensorer som övervakar allt som sker, är betydligt lättare att "misshandla" en manuell låda i min mening och paddlar på ratten ger ju lite F1 känsla :) sen att man kommer iväg optimalt vare gång vid rödljus race är en bonus om än lite fegt (tjejen körde ifrån en 370z då killen inte riktigt kunde hantera effekten från stillastående).

På frågan om man ska byta upp sig till en ED35.. Har inte kört en GT men så pass rolig som ED35 är så är, precis som Peter-C säger, den ökade bränsleförbrukningen är inget jag kunde direkt bry mig om, en fantastisk bil på alla sätt och vill man ha en effekt på 300+ så kostar inte det skjortan, chip räcker, men den går riktigt bra original. 0-100 är snarare 5.9-6s än 6.6 som VW uppger, iaf min med DSG.

Vad det gäller efterfrågan på DSG eller ej låter jag vara osagt då jag inte är någon expert men jag kan säga som så att efter min erfarenhet så vill jag inte ha något annat än DSG!

G60 V-spec
2012-01-08, 08:35
Jag har inte kört ED35 men jag har provat Golf VI GTI manuell och Scirocco 2.0TSI DSG. Båda bilarna var roliga att köra men på två olika sätt.

DSG:n på Sciroccon var häftig till en början med "F1" paddlar och man trodde att man va Schumacher, men tråkig att köra i övrigt i automatläge eftersom känslan inte fanns där. Paddlarna förhöjde känslan en aning mer än auto läget, så det är stort plus i kanten! Den växlar snabbt och precist också, men det ger en "plastig" känsla typ. Känns lite för perfekt?! Nästan som att bilen kör dig istället för du bilen =)

GTI:n var mycket roligare vid inspirerad körning. Inte alls lika rolig i stan som DSG:n pga. alla trafikljus osv. Täta, korta o exakta växlar som ger en jätteskön körkänsla. Det är kanske bara jag, men det känns som att man har bättre kontroll på bilen med manuell låda. Det känns mer dramatiskt när man måste trycka ner kopplingen o växla själv. O där tappar DSG:n massor med poäng. Den saknar det där lilla extra som får adrenalinet att flöda.

Jag hade köpt en manuell, men det är jag det. Provkör båda varianterna och bilda en egen uppfattning helt enkelt. Vad passar dig, vad kommer bilen att användas till etc.

När det kommer till hållbarhet så är jag nästan 100 på att den manuella lådan tål lite mer stryk. Men självklart, misshandlar man bilen hela tiden så kvittar det om man kör med DSG eller manuell, det håller inte oavsett. Tror ändå att en DSG låda ger dig mer bekymmer än en manuell i det långa loppet.
Sen så säger jag som alla andra att tiden får avgöra om DSG blir favorit i framtiden eller ej. Köp det DU kommer vara nöjd med!

DPC
2012-01-08, 11:49
Ok. Roligt. vad får du för din bil och hur långt har den gått?

Det var länge sedan jag sålde min bil (feb 2010) men då fick jag 140' i inbyte för en 5 år gammal GTI V som då hade gått knappt 8000 mil. Bilarna som låg ute på blocket vid den tidpunkten låg på samma utpris som jag fick betalt.

Om vi ska hålla oss till ämnet som TS skapade så hävdar jag fortfarande att andrahandsvärdet är likvärdigt oavsett bilen har DSG eller ej. Sen när det gäller problembild så räcker det med att googla lite så förstår man vilken typ av låda som har mest problem och det oavsett körstil. Ska vi diskutera DSG vs manuell så kanske vi ska starta en ny tråd?

oskee
2012-01-08, 12:54
Om man koller på utbudet så verkar DSG vara den vanligaste av växellåda. Ett tips jag hade Automat på min tidigare bil och köpte en manuell till min nuvarande (Golf gt R-line) det var kul de första månaderna men nu stör jag mig ganska mycket på att jag inte köpte en med DSG.

Tycker du ska testa vilken som passar din bäst, men DSG blir nog aldrig tråkig.

DPC
2012-01-08, 13:17
En majoritet väljer DSG och det är lätt att förstå varför. Många uppskattar att slippa växla själva (och delvis ändå kunna växla själv i "manuella" läget) och de features DSG ger. Så andrahandsmarknaden kommer mest bestå av bilar med DSG, så frågan är hur andra och tredje köparen resonerar? Om de resonerar som förstaköparen så blir det självreglerande där de som vill ha DSG kommer ha massor med bilar att välja mellan och de färre som vill ha en bil med manuell låda får lite färre objekt att välja mellan. Om de däremot resonerar annorlunda, tex "alla" vill ha DSG så kommer det att vara negativt för bilar med manuell låda och det motsatta om andra och tredjehandsköparen av någon anledning inte vill ha DSG. Jag tror det är mest sannolikt att andra och tredjeköparen beteer sig som den första och om det finns en dragning åt något håll vid begagnatköp så är det mot trygghet, dvs mindre teknik som kan strula.

oph
2012-01-08, 14:12
Tack för alla svar, det blir troligen en manuell. Men får värka ett tag till. En jädra massa pengar blir det i alla fall. Ev om man skulle se om det finns någon bytesmarknad privat, kanske skulle slänga ut en annons för att se om någon vill byta ner sig med en bra peng i mellan? Men nytt är nytt o det är ju alltid kul en vecka eller två:)

Peter-C
2012-01-08, 16:19
.........så frågan är hur andra och tredje köparen resonerar? .........

Adaptiva xenon strålkastare, DSG, DCC osv är utrustning som inte är så attraktivt när bilen åldras. En skinninredning eller dragkrok tar man gärna som 3:e hands köpare men de andra finesserna är ju presumtiva utgiftsposter. I det läget har den manuella bilen övertaget om man skulle köpt den, typ 7 år gammal, tror jag.

Om man kan googlar fram problem så är det givet att man hittar mer avseende DSG lådor än manuella då DSG:n inte funnits så många år. En avancerad konstruktion! Det är priset för att få njuta av den senaste tekniken.

Gissningsvis kommer det DSG utbyteslådor (om det inte redan finns) till framtida eftermarknad.

/Peter

Marcus
2012-01-08, 16:56
Köp bil till dig själv, fundera mindre på vad efterföljande ägare bryr sig om. Det kommer finnas köpare för båda. Men många föredrar DSG. Eftersom en Golf GTI är en utmärkt bruksbil med kombination prestanda och ekonomi så väljer jag DSG. Otroligt skönt och smidigt. Att växla manuellt med DSG känns meningslöst och är absolut inget jag ägnar mig åt. Har kört DSG i kombination med Golf GTI, Golf R, Scirocco R, Passat R36, Octavia RS TDI m.fl. och i alla dessa bilar är DSG det rätta valet. Sömnlöst växelflöde med konstant acceleration, mjuka fina växlingar, total kontroll genom möjligheten att fokusera 100% på gas, broms, styrning. Samt det sköna avgasljudet som bonus.

Givetvis ska du byta från GT till GTI om du har möjlighet :-) Varför vill inte frun köra DSG?

PS: DSG7 som sitter i GT TSI kräver ej oljeservice.

DPC
2012-01-08, 17:38
Kloka ord av Peter C och Marcus. Ska man köpa en bil för +300 tkr så ska den vara specad efter ens önskemål, inte för eventuella andrahandsköpare. Sen så finns det ingen anledning till oro för andrahandsvärde oavsett spec om man köper en Golf GTI idag. Bilen är en legendar och en av de bästa kombinationerna av egenskaper som finns att köpa idag. GTI ligger i rätt prisklass och kommer sannolikt ha bättre andrahandsvärde än tex Golf R, dyrare BMW, Audi mfl.

oskee
2012-01-09, 20:26
Tja har du vart och provkört något än?

oph
2012-01-09, 20:51
Var och skulle prova en DSG, men snön vräkte ner just idag o sommardäck på demobilen så var det inte riktigt läge:( Nytt försök senare i veckan.

oph
2012-01-11, 18:08
Fick provkört en 35 DSG idag, riktigt kul. DSG var väll kul men kände inget måstebehov, men LC var ju lite maffigt faktiskt, i alla fall på en lånebil...

Med risk för att klassa in som gammal gubbe nu: Men vem i hela friden har kommit på att det skulle komma ett brööölande (typ bonntrimmad 740 med extraljus o hela kittet:)) framme/under i-brädan, var detta det som kallas för det speciella 35 ljudet så var det en riktigt störande sak. Har ju kört vanliga GTI utan detta ljudet, är det vad jag tror det är o kan man isåfall få bukt med det.

Peter

Haugeman
2012-01-11, 19:47
Med risk för att klassa in som gammal gubbe nu: Men vem i hela friden har kommit på att det skulle komma ett brööölande (typ bonntrimmad 740 med extraljus o hela kittet:)) framme/under i-brädan, var detta det som kallas för det speciella 35 ljudet så var det en riktigt störande sak. Har ju kört vanliga GTI utan detta ljudet, är det vad jag tror det är o kan man isåfall få bukt med det.

Peter

det är väl den "ljudgenerator" som det språkats om i den andra ED35 tråden här på forumet. för att få den låta "sportigt"

Kalle72
2012-01-13, 09:50
Jag har kört 500mil med min ED35 nu, och stör mig bara mer och mer på "740" brummandet.
Tänkte att jag skall jaga upp någon som kan fixa till det....har inte orkat ta tag i det ännu bara.

//Kalle.

vw-fantast
2012-01-13, 13:01
Jag har kört 500mil med min ED35 nu, och stör mig bara mer och mer på "740" brummandet.
Tänkte att jag skall jaga upp någon som kan fixa till det....har inte orkat ta tag i det ännu bara.



//Kalle.

Om du stör dig på brummandet av ljudgeneratorn ska du inte åka med i min R med 3 tums milltek avgassystem. Där pratar vi ljud. Men det är underbart tycker jag. Smaken är som baken.

oph
2012-01-13, 19:34
Avgasljudet är en annan sak, i GTI 35 tycke jag att det lät alldeles perfekt, det var bara det "syntetiska" brölandet som jag inte förstod mig på, varför försöka få en underbar turbomotor att låta som en sugfyra utan luftfilter? Men nog om det, provkörde en till med DSG, o får nog villigt erkänna att det var ganska beroendeframkallande ialla fall:)

Kingen
2012-01-13, 19:39
Till de som stör sig på soundgeneratorn m.m, hur gick tankarna när man köpte/tänker köpa en ED35? Vill man åka bekvämt och tyst så borde man kanske titta på en ny V70/S60 eller liknande?? Jag som är lite yngre älskar ljudet i ED35 och VW har äntligen fattat att det inte är bara farten utan även upplevelsen som gör bilen fulländad.
Nä nya V70 som sagt, tyst och bekväm.. Bara att slå till!

Peter-C
2012-01-13, 20:22
Till de som stör sig på soundgeneratorn m.m, hur gick tankarna när man köpte/tänker köpa en ED35? Vill man åka bekvämt och tyst så borde man kanske titta på en ny V70/S60 eller liknande?? Jag som är lite yngre älskar ljudet i ED35 och VW har äntligen fattat att det inte är bara farten utan även upplevelsen som gör bilen fulländad.
Nä nya V70 som sagt, tyst och bekväm.. Bara att slå till!

V70/S60... huu det finns andra lösningar :-))

Har ingen noise pipe på min 2010 TSI. Men vill man ta bort den googla på ”Noise pipe delete”. Tycker det är märkligt att de gått tillbaka och installerar dylik igen. Fanns på 2009 TSI. Här är en tråd som rör FSI.

http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=5933

/Peter

DPC
2012-01-13, 21:15
Lite märkligt att VW endast gett GTI av vissa årsmodeller bark tube. Golf R har det inte, utan där är det bara avgasljud och lite annan ljudtuning för förbränningsljud som gäller. Håller med om att vissa GTI VI (jag har kört två) låter som en gammaldags förgasarbil med begränsat luftfilter. Dock inget jag störde mig nämnvärt på. Stör man sig så är det väl bara att plocka bort den.

oph
2012-01-14, 14:01
Tack för länken, det gick ju att få bukt med ljudet, jag som legat vaken hela natten o våndats för att köpa en v70....

Mvh Gubben:)

HenkeE35
2012-01-17, 22:39
Har suttit och ströläst lite, spontant så älskar jag min DSG.
Jag har kört manuell i hela mitt liv, testat S5an med s-tronic och Ā-6an med samma låda.
Det är en stor skillnad på ed35an såklart men oj va underbar bil, sträckor på typ 10 mil så stiger jag ut i extas.

Om du har chans och byta bil, gör det!

Jag va ganska aktiv här på forumet första tiden precis innan jag fick bilen, nu e jag dock tillbaka.. För rådfrågning om mina första 500 mil.

Enligt min mening, VW Golf GTI Edition 35 DSG är helt klart en mycket prisvärd bil!