handdator

Visa fullständig version : Ta bort Lastkännande ventil på Golf MK2 GTI 16V?



StiFt
2012-01-04, 08:08
Tja!

Jag undrar helt enkelt om det på något sätt går att bygga om bromssystemet så att man kan skita i att montera Lastkännande ventilen?

Går detta?

MVH
Mattias

mrpete
2012-01-04, 09:42
Du kan montera en bromsreduceringsventil eller bromsvåg istället. Vet dock inte vad SBP kommer tycka om det.. Reduceringsventil får inte sitta så att man kan ändra den under körning.

StiFt
2012-01-04, 09:54
Okej, kanske lika bra att låta den få vara kvar då. Renovera upp den som finns så man kan köra ett tag innan den börjar böka igen :P

Finns det renoveringssatser att köpa tro?

Dave the brave
2012-01-04, 16:26
Reduceringsventiler från Scirocco 16V har jag på min och de funkar kalas. Monteras på huvudbromscylindern.

StiFt
2012-01-04, 20:27
Reduceringsventiler från Scirocco 16V har jag på min och de funkar kalas. Monteras på huvudbromscylindern.

oooh, nice :) thx dude!

Janne.M
2012-01-04, 20:31
Finns dom fortfarande att få tag på till humana priser? Vart? Såg en firma för nåt år se. Som gjorde replikor, men två stycken var inte gratis direkt....

Vad säger SBP om byte från lastkännande ventil till reduceringsventiler på en mk2 då det aldrig satt original?

mrpete
2012-01-04, 20:53
Tror inte SBP är jätteförtjusta i det.. men ser de inget så säger de ju inget heller :) Borde ju inte vara alltför krångligt att bygga det lite osynligt.

Lillen
2012-01-04, 23:06
Blir nedslag direkt OM den inte sitter där.
Fanns iaf nyligen att köpa helt nya.
Kommer inte ihåg vart.

Kolla skroten!

Annars så finns de ju massor av golfar som bara står.
Eller massor av bakaxlar i mitt garage =)

Dave the brave
2012-01-05, 08:02
Jag har besiktigat min i 11 år på olika stationer utan bromsventilen vid bakaxeln, de har aldrig ens nämnt det. Det är nog svårt för SBP att veta var och på vilka bilar det sitter bromskraftsfördelare. Bygger man om det snyggt och så att det ser hyfsat original ut så kommer man troligtvis undan med det :)

När jag köpte bilen satt det ingen ventil av något slag på den. Att bromsa när det var vått ute kunde då bli lite väl spännande, bakvagnen blev väldigt nervös.

GTI-nissen
2012-01-05, 08:12
Jag tror precis som David, är det snyggt gjort kommer de inte att tänka på det.
Jag har kört utan fjäder till regulatorn, ibland har de påpekat det ibland inte. De gånger jag de påpekat så har jag snackat mig ur det. ;-)

Sweeper
2012-01-05, 12:01
Om man kollar i haynes boken så ser man att golf 2or med 1.3l motor inte har en bromstryckregulator! iaf inte på bakaxeln :) det kan man kanske ha som en argument.

a128
2012-01-05, 12:14
Inte heller 1,6 :orna på 75Hk ha det, men hjulcylindrarna till bromsarna bak är på 14,29mm istället för 17,46 mm
samtidigt som max släpvagnsvikt åsså är lägre

Lillen
2012-01-05, 12:59
Åhh fan Nisse & David.
Ja det är ju av godo , men bara man vet om att det är nedslag i normala fall.

Jag som brukar kunna få igenom va skit som helst här uppe har fått nedslag på det.
Ni brukar ju ha det värre neri landet med petiga gubbar.

Ja det är på bilar med skivbroms bak det brukar sitta lastkännande ventil.
Dock har jag ju även fått igenom Jettan MED hela bakaxeln inklusive skivbroms och lastkännande ventil på bilen. Detta trots att den inte har varken eller i sitt regbevis =)