handdator

Visa fullständig version : Golf 2 Gti 16V -88 Dricker vatten? HJÄLP SNÄLLA!!



Weddmark
2012-01-03, 23:15
Har en golf 2 gti 16V och den dricker rättså mycket vatten men kan inte se att den läcker någonstans. Det började efter att en polare till mig hade bytt termostat. Jag körde helt vanligt och så började kylarlampan blinka så jag stannade och kollade nivån och det var 3-4cm under minimum, nästan helt tom, så jag fyllde på till max igen och fortsatte köra. körde ca 2mil och ville kolla om det hade minskat något och mycket riktigt, nivån hade sjunkit ca 3cm igen. Vad kan det va eftersom att den dricker vatten när jag inte kan se att den läcker? Snälla hjälp

Skoglund
2012-01-04, 00:33
Öppnat oljepåfyllningslocket och sett nån vit gegga? Om så har topplockspackningen hälsat hem och det skulle kunna vara en förklaring till varför bilen blivit så törstig.

Kolla även där termostaten sitter, kan vara så att packningen hamnat snett och att den smygläcker vatten från termostathuset då temp och tryck i kylsystemet ökat efter en stunds körning

Kungen
2012-01-04, 05:40
Bara en tillfällighet att det börjar läcka efter att termostaten bytts? Säkert inte, men man vet aldrig. Jag hade alldeles nyligen en läckande kylarslang. Slangen från motorn till värmepaketet. Läckan var lite halvsvår att hitta eftersom det bara läckte när trycket blivit tillräckligt högt. Dock så läckte det typ 40 ggr mer än det verkar läcka för dig.

StiFt
2012-01-04, 07:17
Kan inte vara så att det blev massa luft i kylsystemet efter termostat bytet?

Weddmark
2012-01-04, 12:19
ok ska kolla det, hör av mig igen om det inte är de som är felet :) tack för hjälpen :)

Weddmark
2012-01-07, 23:00
det var inget av dessa felen som ni trodde att de kunde vara, hmm vad kan de va isf tror ni?

Kungen
2012-01-08, 19:21
Antar att du varken har vatten i oljan eller tvärt om. Jag skulle då köra motorn ordentligt varm. Sedan skulle jag låta någon sätta sig i bilen och varva motorn medan jag letar läckor under bilen. Fast med tanke på att det läcker så "lite" så blir det väl svårt...