handdator

Visa fullständig version : Bilen bara dör under körning (Passat 1,8t -01)



trible
2012-01-03, 21:11
Hej alla,

Jag har en passat 1,8t -01 som har börjar strula ordentligt.
Bilen dör mitt under körning, sedan går det ej att starta den.

För ett par veckor sedan så dog bilen under körning ibland men det gick att starta den igen direkt, och nu för ett par dagar sedan så dog den igen och sedan gick det ej att starta den, jag tog den till värkstad där jag bytte kamaxel givaren samt bränsle filtret.
bilen gick igen några dagar sen så hände samma sak igen, fick hjälp att starta den efter en stund körde 100m så dog den igen. så var det dags för värkstan igen, där hade de inga problem att starta bilen, de var ute och körde den allting gick som det ska, när det var dags att hämta den dagen efter så dog bilen 20 m från värkstan igen.
Har fel sökt bilen, där jag får fel meddelande som lyder: "Kamaxelregleringavbrott"

Har även kollat kamremen och kedjan och allting var okej

Någon som vet vad det skulle kunna vara? är jätte tacksam för alla svar jag får!

trojlee
2012-01-03, 21:46
låter som om du har något knas med kablaget till kamaxelgivaren....det skulle jag ha tittat på iaf. Följ det
från givaren och så långt du ser och rengör kontakten noga. Sen så finns det en barnsjukdom som följer
alla vag produkter och det är att ett relä som strömsätter styrboxen slutar fungera pga kallödning. Det har
hänt på 3 brkantas bilar och googlar du på det får du 10000 träffar. Jag tog lös reläna och lödde om dom.
Vag har börjat sälja en ny typ av reläer med bättre lödningar i. Minns dock inte exakt vad det hette...men
typ 192 eller ngt sådant....
Felsök i den ordningen så torde det lösa sig.
lycka till
M

Sn00k
2012-01-03, 22:00
nått spök med G40 givaren, dvs hallgivaren som känner av läget på kamaxeln? (försvinner denna signal så vet inte motorn var den befinner sig, och även om det rent teoretiskt skulle gå att köra utan den när motorn väl var startad, så tror jag att den bara lägger av enligt boschs program)

alt. fel på själva ventilen som sköter kamaxelläget.. dyr pryl.. men nödvändig att byta ibland.. HUR kollade du kedjan?

trible
2012-01-03, 22:31
Har kollar kablaget till kamaxelgivaren hittar inget fel. Ska kolla Relät imorgon.
Fick öppna upp hela motorn för att kolla kedjan, och där såg allting ut som det ska.

Glömde säga att bilen också rycker till ibland underkörning, ganska kraftigt.

golf666
2012-01-03, 22:40
Har kollar kablaget till kamaxelgivaren hittar inget fel. Ska kolla Relät imorgon.
Fick öppna upp hela motorn för att kolla kedjan, och där såg allting ut som det ska.

Glömde säga att bilen också rycker till ibland underkörning, ganska kraftigt.

Hur har du kollat kablaget, ohm mätt?
Så de är kontakt från ände till ände så att säga..

Brukar bli så att spännaren blir kass till kedjan och kedjan blir längre!
Men då brukar de även rassla en hel del i bakkant på toppen om felet är detta!

trible
2012-01-03, 22:50
Kollade kabeln hela vägen, ingen skada på denna och den har kontakt.
Har också som sagt kollat kedjan och spännaren inget fel där häller. Har även half sytem cleaner i tanken som jag han kört ett tag med men häller ingen skillnad.

Vet längre inte vad jag ska kolla på! Hjälp!!!

Sn00k
2012-01-03, 23:26
som sagt, låna en G40 givare av någon och prova byt ut den.. snabbt gjort att kolla om det är denna som felar, den har i allra högsta grad med kamaxelläget att göra.

trojlee
2012-01-04, 11:50
relät borde sitta under ratten någonstans....kika in....kolla min tidigare länk:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14643-Startproblem-golf-mk4-tdi
lätt att kolla, annars ge dig på g40...

joachim
2012-01-04, 13:23
jag va med om det på min passat för någon vecka sen bara. det va luftventilen i tanklocket som gjorde så att den dog.
det blir som vakum i bränsletanken och den får inge luft, sen efter 5 sekunder när man kör så hoppar den igång igen.
jag lämnade in min på verkstad, dom sa att det va tur att dom såg på tanken för den hade sugits in en liten bit. låter ganska sjukt men de kan vara tanklocket.

JRJ
2012-01-05, 07:47
Glömde säga att bilen också rycker till ibland underkörning, ganska kraftigt.

Har precis samma problem med min Passat 1.8T.
Så om du hittar felet så får du gärna posta det här! =)