handdator

Visa fullständig version : Köpråd Polo GTI



Cullberg
2012-01-03, 18:39
Har börjar kolla lite efter en nyare/roligare bil.

Har funderat på Polo GTI eller GT Tdi. av 2011 års modell.

Men funderar på om det finns något som talar för eller emot någon av dessa.

Jag antar att det blir billigare att äga/köra GT tdi och jag tycker att den ser ganska kaxig ut också.
Sen är det såklart tråkigare inredning i GT modellen.

DPC
2012-01-03, 19:50
Tror dessvärre att det bara är GTI:n som är rolig. 105 vs 180 hk ger två helt olika typ av bil. GTI går ganska snålt den med så skillnaden i drift behöver inte bli så stor. Hur ser prisbilden ut?

Cullberg
2012-01-03, 20:35
Jag, såg att tdi:n inte såg så snabb/rolig ut på pappret! Så det stämmer nog.

Försäkring är nästan samma och skatten är ju billigare på Gti:n

Man kanske skall vänta typ ett halvår så att dom kommer ut lite mer på begagnat marknaden så att man kan få en för under 200

Kingen
2012-01-03, 20:46
Gti:n är garanterat 10ggr roligare, men varför inte kolla på Ibiza cupra eller fabia rs? Personligen så tycker jag ibizan ser bäst ut och har mest attityd av sina syskon samt att man får de billigt idag.

Bossni
2012-01-03, 21:17
Kom på att jag såg denna här om dagen.

http://www.youtube.com/watch?v=mkqPqScj3EM

Merlinen
2012-01-03, 21:23
Du kan ju få en Polo GTI under 200 idag?

Finns ju en massa på blocket.

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=polo+GTI&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=2011&mye=&ms=&me=3&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=1_9&l=0&md=th

Bossni
2012-01-03, 21:34
Skulle personligen passa mig för den röda som har gått 97 mil (199 000kr)tror att det är en demo bil.

Ett tipps till Cullberg är. Kolla priserna vad en ny skulle kostat med den utrustningen som den begagnade bilen har, om du nu hittar en begagnad du vill ha.

Återförsäljarna är duktiga på att höja priserna. ibland är det bara ca 20 000 som skiljer mellan två bilar med samma utrustning och den ena är typ ett år äldre och kanske gått 1000 mil.

Du kan ju få en Polo GTI under 200 idag?

Finns ju en massa på blocket.

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=polo+GTI&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=2011&mye=&ms=&me=3&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=1_9&l=0&md=th

Cullberg
2012-01-03, 22:04
Jag gissar på att om man väntar några månader så hinner det dyka upp mer "begagnat" på marknaden.

Cullberg
2012-01-04, 22:10
Ingen som äger en som har några synpunkter? Eller tips på vilken utrustning man skall kolla efter men än xenon?

Marcusk
2012-01-04, 22:17
Tycker nya polo gti är riktigt snygg. Lagom storlek också.
Dock finns den endast med dsg lådan :(

Cullberg
2012-01-07, 09:22
Någon som vet om det skiljer något på 2011/1012 års modeller?

Peter56
2012-01-07, 13:36
Jag har en Skoda Fabia RS 2011 som ju är en systerbil till VW Polo GTI. Min bil är nu ett år gammal, men den har bara gått cirka 1.000 mil. Jag trivs bra med bilen förutom att den är lite för bullrig inne i kupén. Jag har det senaste året använt bilen vid ganska många korta körningar och då har den dragit cirka 0,7 l/mil. Annars drar den ungefär en halv dl mindre. Oljeförbrukningen har varit rätt hög, jag har fått fylla på 2,5 liter olja på 1.000 mil. Helt plötsligt en dag när jag var ute och åkte och lyssnade på radion så la den av och var sen stendöd. Jag åkte då till verkstaden som inte heller fick något liv i den. Men det var i och för sig inga bekymmer, jag fick en ny på garantin. Det enda problemet med det var att det inte fanns någon stereo i lager i Sverige så jag fick vara utan radio i närmare tre veckor.

Att jag valde Fabia RS i stället för Polo GTI eller Ibiza Cupra berodde på att jag fick ett mycket bättre pris på Skodan än på en Polo. Och Ibizan föll bort för min eftersom jag ville ha en femdörrarsbil.

Cullberg
2012-01-07, 14:45
Ja, dom är väldigt lika dom bilarna, har du dsg i din också? Är det inte så med många nya bilar, att dom drar mycket olja i början?

Cullberg
2012-01-07, 23:38
När man kollar på blocket är det många vita 12or med samma utrustning, antagligen någon kampanj som alla handlare fått av SVW?

Kingen
2012-01-08, 02:01
Ja, dom är väldigt lika dom bilarna, har du dsg i din också? Är det inte så med många nya bilar, att dom drar mycket olja i början?
Alla bilar med Bi-TSI (A1 S-Line, Polo GTI, Ibiza Cupra samt Fabia vrs) har 7-stegad DSG. TSI/TFSI motorerna har en tendens att dra mkt olja i början, är inte ovanligt att förbrukningen är högre fram till 3000-6000mil.

krickan4
2012-01-08, 10:01
Jag fårstår inte varför alla kollar sig blinda på Hk det är ju vridet som är intressant båda har 250nm :)

Bossni
2012-01-08, 10:29
Menar du mellan GT 105hk diesel och GTI 180hk? Ja båda har 250nm!!

Men 0-100 säger en annan sak GT 10.4s - GTI 6.9 Och GTIn har 40kmh högre maxhastighet.
Så jag tycker verkligen att man ska kolla hk mm.


Jag fårstår inte varför alla kollar sig blinda på Hk det är ju vridet som är intressant båda har 250nm :)

DPC
2012-01-08, 11:39
Vridmoment är ett mått på styrka som tex ger maximal backtagningsförmåga på respektive växel. För att åstadkomma en acceleration behövs däremot effekt som är en produkt av vridmoment och vinkelhastighet. GTI:n har en mycket bredare momentkurva, dvs högre medeleffekt under de varvtal som används vid en acceleration.

Angående oljeförbrukning så har jag svårt att se hur förbrukningen ska kunna sjunka med tiden. Min erfarenhet är att oljeförbrukningen endast kan öka med tiden och slitage. Möjligtvis så fås viss inslitning i cylindersystem i början, men då talar vi om de första 20-40 timmarna av drift. 2,5 l på 1000 mil är bedrövligt hög oljeförbrukning men tyvärr inom det intervall som VW-koncernen anser vara "normalt" (läs friskrivning från fall med hög oljeförbrukning). Som exempel drog min förra GTI V 5 dl per tusen mil från första milen tills jag sålde den vid 7600 mil. Min nuvarande R drar hälften av det.

Marcus
2012-01-08, 17:02
VW Polo GTI är otroligt mycket snyggare än Seat Ibiza och Skoda Fabia. Tycker jag :-) Polon är elegant och välskräddad som bilar från VW ska vara. Angående motorval så beror det nog mycket på användningsområde. Skulle jag lägga många mil på Autobahn så vore GT TDI 105 DSG mitt val.

Polo kommer i R-line utförande, blir nog snyggt.

Confide
2012-01-08, 17:42
Jag kör Fabia vRS och har snart kommit upp i 2000 mil. Är grymt nöjd med motor/låd-kombination och kan bara rekommendera den.
Skulle säga att Fabians färgkombinationer är ganska trevliga.
Har du några frågor så fråga på, har svar på i princip allt ;-).

sent from the real deal

Cullberg
2012-01-08, 22:58
Funderar också lite på vilken utrustning man vill ha.

Ser att många inte har RNS310 (Navi) utan istället RCD510, detta vill jag inte gärna ha.
Sen skulle man gärna har orginal larm, går det att eftermontera?


Detta hade varit en bra spec:

Tillvalsutrustning
Ljus- och siktpaket 1 500,00 kr
Panoramatak i glas 7 900,00 kr
Navigation RNS 310 5 200,00 kr
Multimediauttag Media-IN inklusive iPod-kabel 1 700,00 kr
4 dörrar inkl. elfönsterhissar fram och bak 6 500,00 kr
Stöldskyddslarm 2 000,00 kr
Edition paket 10 000,00 kr

Confide
2012-01-08, 23:10
Allt går att göra såklart och RNS-enheterna är inte omöjliga att hitta idag för ca 3 lappar.
Om jag däremot hade handlat en beggat så hade jag köpt en med RCD510 och fixat tag på en RNS510 då dom erbjuder väldigt mycket mer.
SD-uttag, större interminne, videofunktion och en trevligare enhet överlag.

Ljus och sikt-paketet gör att du även kan programmera in Leaving Home / Coming home, skulle jag definitivt köra på ;).

Cullberg
2012-01-09, 08:38
Jasså det går att ha comming home även på polon? Jag tänker mer att det kanske är lättare att få in en RNS510 med navi om man redan har navi på en RNS310? Tanken har ändå slagit mig att byta upp sig till en RNS510

Peter56
2012-01-09, 09:22
Ja det är dsg i min bil, jag har för mig att det är detta i alla Fabia RS. Åtminstone i årsmodell 2011. Hur det är med den saken i 2012 har jag inte koll på. Dsg-lådan i min är den 7-växlade versionen. Jag har inte med om resonemanget om att alla nya drar mycket olja i början. Detta är min 13:e nya bil sedan 1974 och ingen av dem har dragit så mycket olja som denna.

Confide
2012-01-09, 09:57
Jasså det går att ha comming home även på polon? Jag tänker mer att det kanske är lättare att få in en RNS510 med navi om man redan har navi på en RNS310? Tanken har ändå slagit mig att byta upp sig till en RNS510

Borde gå, du har ljus/regnsensor på den så det borde funka.
Tror det är olika programmering för enheterna, inte säker...



Ja det är dsg i min bil, jag har för mig att det är detta i alla Fabia RS. Åtminstone i årsmodell 2011. Hur det är med den saken i 2012 har jag inte koll på. Dsg-lådan i min är den 7-växlade versionen. Jag har inte med om resonemanget om att alla nya drar mycket olja i början. Detta är min 13:e nya bil sedan 1974 och ingen av dem har dragit så mycket olja som denna.

Glömde säga att alla nya bilar med long-life olja brukar dricka :-).
1.4 TSi med 180 hk finns enbart med dsg7 med torra kopplingar.

sent from the real deal

Marcus
2012-01-09, 12:41
Funderar också lite på vilken utrustning man vill ha.

Ser att många inte har RNS310 (Navi) utan istället RCD510, detta vill jag inte gärna ha.
Sen skulle man gärna har orginal larm, går det att eftermontera?


Detta hade varit en bra spec:

Tillvalsutrustning
Ljus- och siktpaket 1 500,00 kr
Panoramatak i glas 7 900,00 kr
Navigation RNS 310 5 200,00 kr
Multimediauttag Media-IN inklusive iPod-kabel 1 700,00 kr
4 dörrar inkl. elfönsterhissar fram och bak 6 500,00 kr
Stöldskyddslarm 2 000,00 kr
Edition paket 10 000,00 kr

Trevlig specifikation, men personligen hade jag hoppat över panoramaglastak. Dyrt, tungt och fult samt att det känns franskt, enligt min mening :-)

Cullberg
2012-01-09, 13:27
Är inte helt hundra heller på om man skall ha det eller inte!

Bossni
2012-01-09, 16:30
Tänk på att rns 310 navigatorn är cd baserad. Så varje gång du ska söka på en adress så ska du i med en skiva.

Det gjorde att jag valde bort GPS, Tog istället RCD 510 med backkamera. Så får man minneskortsläsare (SD mini tror jag) och cd växlare integrerat i den.

Marcus
2012-01-09, 20:58
RCD 510 läser vanliga SD-kort som används i kameror m.m.

Cullberg
2012-01-12, 19:30
Någon som vet om dessa ändringar gäller även Sverige?

Volkswagen Polo Model Year (MY12) 2012 Changes

Savanna Yellow exterior paint colour has been discontinued
Comfortline models now feature a gloss black radiator grille (previously matte black)
The optional automatic air conditioning display changes from blue to white/negative
The optional Bi-Xenon headlights (GTI) are supplied with a LED number plate light
The RCD310 audio system display changes from blue to white/negative

Full details and photos here - Volkswagen Australia Passenger Vehicle Model Year 2012 (MY12) Changes
http://www.my-gti.com/3126/

Cullberg
2012-01-13, 15:53
Fick ett pris ifrån vw handlare idag, Fick 8% rabatt. Vad kan man räkna med att få för rabetter egentligen?
Eller så köper man en som har gått 1000 mil kanske...

Confide
2012-01-13, 18:24
Fick ett pris ifrån vw handlare idag, Fick 8% rabatt. Vad kan man räkna med att få för rabetter egentligen?
Eller så köper man en som har gått 1000 mil kanske...

Man kan få ganska bra rabatter, jag lyckades plocka av 9.5% på min Fabia så jag tycker nog allt att du ska lyckas med 10%.
Ett tips är att istället för att kolla med VW-handlaren i stan (i mitt fall Din bil / Autoforum) så kolla lite längre bort (Toveks bil köpte jag min på, dom i Göteborg vägrade ge någon rabatt alls).
En begagnad är smartare egentligen då den största smällen har försvunnit pengamässigt =).
Beror på hur viktigt det är med utrustning!

DPC
2012-01-13, 21:16
8-10 % vid privatköp.

Cullberg
2012-01-20, 17:29
Fick detta svaret av SVW gällande utrustning.

När man väljer tillvalet xenonstrålkastare får man ledlampor som nummerplåtsbelysning, men om man beställer vanliga strålkastare som är standart så får man vanliga lampor som nummerplåtsbelysning.

Från årsmodell 2012 har radiodisplayen en annan färg än 2011 års modell. Den nya färgen är vit med svart text till skillnad mot blå med svart text. AC panelen ser likadant ut.

Jag måste bara rätta till svaret du fick av mig i senaste mailet angående utseendet på växelspaksknoppen. Det finns ingen skillnad på växelspaken mellan 2011 och 2012 års modell.

utseendet på växelspaksknoppen kommer att ändras från och med vecka 22.

henel321
2012-01-25, 22:45
Jag köpte en svart Polo GTI 2012 att ha som andrabil till gaspassaten idag.

Tittade först på en vanlig tsi90 men då den bara var 35 kkr billigare kändes GTIn rent ut sagt billig med avseende på motor och utrustning. (Lagerbilar båda två bör tilläggas...)

Ska bli skoj.. ;)

Sent from my HUAWEI MediaPad using Tapatalk

Cullberg
2012-01-25, 22:51
När får du den då? Vad blev det för spec? Skall bli roligt att höra en recension.

Confide
2012-01-26, 08:18
Då kan du sno alla mina trimideer sedan då ;-).

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

henel321
2012-01-28, 21:17
Det blev en pärlsvart med editionpaket, rcd510, ljus och siktpaket och så fyra dörrar förstås eftersom två små ska kunna fraktas till dagis på ett smidigt sätt.

Får den om ca två veckor, plockade en bil som redan stod färdig i hamnen i Södertälje.

Sent from my HUAWEI MediaPad using Tapatalk

Cullberg
2012-01-28, 23:23
Inget glastak, ser att nästan alla som står hos handlare har det, fin spec annars =)

henel321
2012-01-29, 00:02
Glastak var faktiskt ett krav att den INTE hade, det stjäl för mycket huvudutrymme. ;)

Skinnklädsel hade varit trevligt däremot men då försvinner ju mycket av GTI-känslan.

Sent from my HUAWEI MediaPad using Tapatalk

henel321
2012-01-31, 22:41
Leverans på fredag om jag hinner... Härligt! :)

Sent from my Transformer using Tapatalk

Cullberg
2012-01-31, 22:51
Trevligt, då hoppas vi att du blir nöjd.

HenkeE35
2012-02-01, 08:58
Detta hade varit en bra spec:

Tillvalsutrustning
Ljus- och siktpaket 1 500,00 kr
Panoramatak i glas 7 900,00 kr
Navigation RNS 310 5 200,00 kr
Multimediauttag Media-IN inklusive iPod-kabel 1 700,00 kr
4 dörrar inkl. elfönsterhissar fram och bak 6 500,00 kr
Stöldskyddslarm 2 000,00 kr
Edition paket 10 000,00 kr

Jag har tittat lite själv på detta och nu kommer ENDAST min personliga åsikt, jag kör idag en GTI E35.

Ett Stöldskyddslarm borde gå och eftermontera billigare, jag har själv fått en offert på ett larm för 1500:- inkl. moms.
Rörande panoramataket så är det helt och hållet upp till vad man själv tycker som person, min polare kör en S4 och annvänder sin sollucka näst intill dagligen sommartid. Själv använde jag min sollucka ca 4 ggr under ca 3 års tid (Toyota Corolla, Toyota RAV4). Så enligt min mening, kolla med din VW handlare om du kan få några fetare fälgar eller dylikt.

Annars tycker jag att du helt klart är rätt ute!

Btw, vad innehåller Edition Paketet?

Cullberg
2012-02-01, 12:03
Jag tror det är som du säger, jag skippar nog larm, Speciellt om man letar efter en som redan blivit uttagen. Då finns det nästan ingen med larm.
Jag är lite kluven när det gäller taket, egentligen är det för att det är en trevlig detalj på utsidan som jag vill ha det. Men vet inte om man kommer använda det, och hur det ser ut efter ett par år? Repor och dyligt?

Editionpaket innehåller:

*Bi-xenonstrålkastare inklusive LED-varselljus samt
statiskt kurvljus
*Klimatanläggning Climatronic
*Komfortpaket med parkeringssensorer bak och
*farthållare
*Lättmetallfälgar Detroit 17"
*Mörkare tonade rutor från B-stolpen och bakåt

HenkeE35
2012-02-01, 19:12
Ok, då är editionpaketet helt klart givet.

Om du resonerar sådär om taket så skulle jag hoppa över de och lägga 8000 på ett par schyssta vinterfälgar istället.

Men de e å andra sidan min åsikt..

/ Henke

henel321
2012-02-05, 12:21
Nu har jag kört 2 dagar och hela 12 mil med vår nya busbil... Otroligt nöjd hittils, även om väglaget väl kanske inte varit det bästa för att sträcka ut den, mycket ESP-lampa. :)

Det som framförallt slagit mig är hur "fullvuxen" bilen känns. Den är fast i hullet men ändå komfortabel och ändå bra utrymmen för att vara blott fyra meter.

Jag skjutsade hela familjen i (2 vuxna, 2 barn i barnstol - en framåt, en bakåt - båda bak) med barnvagn och en stor väska och två små väskor i fredags eftersom Passaten var på service. Det var INGA problem även om det blev för lite benutrymme på passagerarplatsen för någon över 175. (Jag hade inte klarat det.)

Jag är dessutom ruskigt impad över kvalitetskänslan i inredning - otroligt lyft mot äldre polovarianter och i klass med Passaten. De andra bilar vi tittade på kändes inte i samma liga gällande detta.

Helt klart nöjd men varför kan inte "samma motor" i gaspassaten låta på det här sättet.. :)

Cullberg
2012-02-05, 21:13
Låter riktigt bra, hur tycker du att DSG lådan fungerar tillsammans med motorn? Blir den slö när man är 4st i bilen eller?
Ser fram emot fler synpunkter när du har kört den lite mer. Men jag gillar att den både fungerar som busbil men är även billig att köra med för "normalkörning" gällande komfort mm

Confide
2012-02-05, 21:17
Låter riktigt bra, hur tycker du att DSG lådan fungerar tillsammans med motorn? Blir den slö när man är 4st i bilen eller?
Ser fram emot fler synpunkter när du har kört den lite mer. Men jag gillar att den både fungerar som busbil men är även billig att köra med för "normalkörning" gällande komfort mm

Du kan få även min åsikt angående låda / motor-kombo.
DSG-lådan är väldigt smidig och len, samtidigt så blir den aldrig trött.
Finns alltid tillräckligt med kraft över för att ta den där långtradar-konvojen i ett svep x).
Däremot så mår den motorn otroligt bra av ett effekttillskott.
Det är som sagt ingen slöfock original, men att köra på med mjukvara, tbe och isugskit gör underverk för denna maskin.
Och i år så spårar det ur lite mer ;).

Cullberg
2012-02-05, 23:59
Vad lutar det åt? Vad tycker du annars om bilen i helhet?

henel321
2012-02-06, 07:51
Låter riktigt bra, hur tycker du att DSG lådan fungerar tillsammans med motorn? Blir den slö när man är 4st i bilen eller?

DSGn är ju underbar men samtidigt livsfarlig. Jag är van vid betydligt motorstarkare bilar men eftersom DSGn bara kastar i växel efter växel helt utan fördröjning så når man väldigt snabbt hastigheter som man inte borde utnyttja så att säga. När man själv petar i växlarna har man en helt annan känsla för hur fort det går.

Den är däremot helt annorlunda tunead än vad den är i Ecofuelen, den går inte upp på 7:an alls lika kvickt i D-läge vilket är bra ur busighetssynvinkel men känns nästan onödigt då lådan ändå är så kvick på att kugga ned vid behov så man kunde nästan låtit det vara i S-läge.



Ser fram emot fler synpunkter när du har kört den lite mer. Men jag gillar att den både fungerar som busbil men är även billig att köra med för "normalkörning" gällande komfort mm

Som sagt, jag är van vid hårda bilar - men billig blir den nog aldrig, det är ju fortfarande över 200 kkr för en småbil. Däremot känns TSI90 rent ut sagt svindyr i jämförelse - särskilt om man ska utrusta den med DSG och Xenon - då är man snabbt uppe väldigt nära GTIn.


Däremot så mår den motorn otroligt bra av ett effekttillskott.
Det är som sagt ingen slöfock original, men att köra på med mjukvara, tbe och isugskit gör underverk för denna maskin.

Problemet är ju om man ska köra den på vintern kan jag tänka mig. 180 hk på framhjulen är redan ganska mycket det tycker jag. :)

Vilken mjukvara har du slängt in?

Amazonas
2012-03-09, 09:07
Sitter själv och funderar på att byta upp mig till en GTi som andra bil. Har idag en vanlig 1.4 85 hästare som är så där lagom kul :) Hade planer på att köpa mig en idag, men fick sen reda på att båda de två röda som finns tillsalu i Stockholm är demobilar :(
Men sen har jag börjat tveka lite då de lanserade GTBlue nu på Genevé salongen. Vad tror ni om den? Ser ju nästan bättre ut rent utseendemässigt, när den fått kjolar från Bluemotion och lite annorlunda vinge i bak. Fast inredningen var ingen hit dock.

En GTBlue bör ju i hamna i samma prisklass som en beggad GTi med runt 1000 mil på mätaren?

henel321
2012-03-09, 09:26
GTBlue lär ju knappast vara samma typ av bil som GTIn, dels så är det "bara" 140 hästar och så lär den inte ha någon DSG. Jag såg de två demobilarna när vi köpte vår, men de var ju helt sjukt prissatta, de var 20% (!) dyrare än den splittert nya jag plockade ut.

Att jämföra nytt och beg är ju lite elakt samtidigt. Du tar ju alltid största värdetappet när den är ny, så en beggad GTI "bör" tappa mindre pengar även om den kostar lika mycket ny..

....sen tyckte jag klädseln i GT Blue var VEDERVÄRDIG och så tyckte jag den såg lite tam ut framifrån.. Men smaken är som baken.. :)

Amazonas
2012-03-09, 09:31
Nä visst är det så. Blir nog en GTi ändå...
Wtf, fick du en helt ny för ca 175k ? Vart fasiken köpte du den då, jag åker dit direkt!

henel321
2012-03-09, 09:32
Då har de sänkt demobilarna, för de kostde 240 papp när jag köpte. Den vi köpte kostade 200 netto har jag för mig. (Din Bil hade ett antal lagerbilar som de fått specialpris från VW på, de gick på under en vecka tydligen.)

Amazonas
2012-03-09, 09:37
Ah oki... jo demobilarna ligger ute för 199900 just nu. En med 800 mil och den andra med 1600 mil. Tycker det är jävligt dyrt och ingen kan sänka bilarna en spänn. Så de lär nog bli hyllvärmare ett tag de där.

henel321
2012-03-09, 09:38
Ja, det låter j-igt dyrt. Dessutom lär ju inte GTI.er som demobilar vara direkt snällt körda. Knappast folk som låtit dem bli varma innan de tryckt på utav h-vete.. Jag skulle inte köpa dem oavsett pris. :)

Amazonas
2012-03-09, 09:41
Får ta en sväng förbi DinBil efter jobbet och kolla hur det ser ut med lagerbilar just nu. Du måste ha gjort en jävligt bra affär i alla fall :)

henel321
2012-03-09, 09:44
Jo, det var ren röta.. Vi köpte den på stående fot när vi var inne en fredag och sambon och barnen skulle jämföra GTI med vanliga TSIn.

Otroligt nöjd överlag. Grymt klipp i den samtidigt som den är ruskigt smidig till vardags med DSGn. Dock känns som sagt gaspassaten grymt tråkig nu och det är snudd på slagsmål om att slippa den på morgonen. :D

Amazonas
2012-03-09, 09:48
Jo närmsta 6 månaderna kommer det bli sambon som kommer få ratta en GTi, om vi skulle köpa en. Själv ska man va pappaledig och får hålla sig till att åka Superb Combi... Jippie :)

henel321
2012-03-09, 09:50
Grattis.. Men bra tid att vara föräldraledig, jag var föräldraledig från maj -> januari i år - det är skönt att slippa oktober -> januari. :)

Försök nu hitta en lagerbil eller köp en som gått 1000-2000 från en privatperson, fanns en i Uppsala för nån vecka sedan som såg fin och välhållen ut.

Merlinen
2012-03-09, 10:11
DSGn är ju underbar men samtidigt livsfarlig. Jag är van vid betydligt motorstarkare bilar men eftersom DSGn bara kastar i växel efter växel helt utan fördröjning så når man väldigt snabbt hastigheter som man inte borde utnyttja så att säga. När man själv petar i växlarna har man en helt annan känsla för hur fort det går.


Det där känner jag också igen mig nu när man har sin första bil med DSG låda :)
Fort är man uppe i mer än man tror.


Ja, det låter j-igt dyrt. Dessutom lär ju inte GTI.er som demobilar vara direkt snällt körda. Knappast folk som låtit dem bli varma innan de tryckt på utav h-vete.. Jag skulle inte köpa dem oavsett pris. :)

Det där kan man ju aldrig äns veta om man köper en beggad/ny/nyare bil från en privat person eller någon firma.
Med det där resonemanget kan man ju aldrig köpa nå annat än en helt ny :)

henel321
2012-03-09, 10:18
Det där kan man ju aldrig äns veta om man köper en beggad/ny/nyare bil från en privat person eller någon firma.
Med det där resonemanget kan man ju aldrig köpa nå annat än en helt ny :)

Fast det handlade väl mer om att undvika demobilar än något annat, just demobilar håller åtminstone jag mig borta ifrån eftersom jag vet hur jag själv behandlar en bil när jag provkör den.

En privatbil vet man ju åtminstone att det finns en chans att den är bra behandlad. :)

Amazonas
2012-03-09, 10:39
Jag själv är inte så kräsen för demobilar, är ju garanti på dem :) Just en GTi ska väl vara byggd för att köras också. Mina tre senaste bilar har varit tidigare pressbilar hos VW och de har funkat hur bra som helst. Nu gick jag ifs igenom de jävligt noga innan köp, men som sagt de har rullat på många mil utan problem.
Men jag förstår ditt resonemang. Är det en demo-/pressbil ska ju dock priset sättas därefter :)

henel321
2012-03-09, 13:02
Jo, det är ju just det där "priset" som jag tycker de inte brukar leva upp till.. (Överlag bilar som gått 500-1000 mil brukar vara överprissatta hos handlare tycker jag.)

...sen beror det ju på om man ska ha dem längre än garantitiden. :)

Busen
2012-03-18, 23:17
Ja letade begagnat ett tag men ledsnade på prisbilden på GTI bilarna, dom enda som verkar okej i pris är röda, och de vill ja inte ha...

Blev en ny vit med de mesta på inkl. Panoramatak :)

Ska hämta den på tisdag, 223.000:- vart priset.

Cullberg
2012-03-19, 07:14
Trevligt, Hoppas du blir nöjd. Du får skriva här i veckan om hur den känns.

henel321
2012-03-19, 17:00
Grattis! Hoppas du blir lika nöjd som vi är! Det var underbart att få på sommardäcken - både estetiskt och prestandamässigt.

Sent from my HUAWEI MediaPad using Tapatalk

Busen
2012-03-20, 17:11
Nu har bilen gått typ 40 mil mellan Sundsvall och Stockholm...
Låg på farthållaren hela vägen och följde hastighetsbegränsningarna, färddatorn sa ett snitt på 98km/h med en förbrukning på 0,65 liter/milen.
Tycker bilen går helt okej, synd bara att det varvar så mkt på 7:ans växel 2400rpm vid 110km/h 2600rpm vid 120km/h
7:ans växel skulle kunna vara mer som en överväxel så man fick ner förbrukningen lite vid landsvägskörning, men de är bara min åsikt.
Annars tyst å fin :)

Confide
2012-03-21, 16:49
Nu har bilen gått typ 40 mil mellan Sundsvall och Stockholm...
Låg på farthållaren hela vägen och följde hastighetsbegränsningarna, färddatorn sa ett snitt på 98km/h med en förbrukning på 0,65 liter/milen.
Tycker bilen går helt okej, synd bara att det varvar så mkt på 7:ans växel 2400rpm vid 110km/h 2600rpm vid 120km/h
7:ans växel skulle kunna vara mer som en överväxel så man fick ner förbrukningen lite vid landsvägskörning, men de är bara min åsikt.
Annars tyst å fin :)

7:an är ganska lågt växlad (hög hastighet), jämför med den 6-växlade manuella lådan i Tiguan så ligger du och surrar i 3000 rpm för att vara uppe i 110 om jag inte minns helt fel!
Vill inte ha den för högt växlad heller, det är trots allt en 1.4 liters maskin och den är ju inte snål när man börjar ladda på vilket man får göra tidigare om växeln är för hög ;).

Amazonas
2012-06-21, 18:19
Lyfter en gammal tråd... men eftersom jag fortfarande är på jakt efter en GTi tänkte jag bara varna för den som står till salu hos DinBil Täby. Fick till en jäkligt bra deal på denna och var riktigt nära ett köp på denna. Men kom på att jag skulle dubbelkolla den med en bekant som arbetar inom VW, kollade i Goliat och fick då se att den varit inne på plåt/lack i under mars 2012. En lätt reparation på 34k där man bytt höger bakdörr och en del av skärmen... Vart väl lite avskräckt redan där, men bestämde mig för att dra upp och titta på den igen (den var ju trots allt specad precis som vi ville ha den). Men helvete vilket slarvjobb det var! Inte maskerat ordentligt, så det är färg på gummilister runt rutan och tätningen mot dörren. Än värre så saknas det färg när man kollar på skärmkanten, bara grundfärg på sina ställen, plus en jäkligt ful rinning. Mycket tråkigt och jag hoppas att ingen annan köper denna bil... lär garanterat få problem med rost i höger skärmkant om ngt år med tanke på hur det såg ut.

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Polo_GTI_TSI180_DSG_Panorama_Navig_4005 2797.htm?ca=11&w=1

Regnr på bilen: LON459

Confide
2012-06-21, 18:25
Jag kommer ha min Fabia till salu om ett par veckor, kan ju vara något ;).

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Amazonas
2012-06-21, 18:28
Nej fy fan, har en Superb Combi också och aldrig med en Skåda på min tomt... jäfla skit bil. Kommer aldrig våga köpa en Skoda igen. Hela deras organisation är ett jävla skämt.

AXL72
2012-11-16, 21:55
Angående oljeförbrukning så har jag svårt att se hur förbrukningen ska kunna sjunka med tiden. Min erfarenhet är att oljeförbrukningen endast kan öka med tiden och slitage. Möjligtvis så fås viss inslitning i cylindersystem i början, men då talar vi om de första 20-40 timmarna av drift. 2,5 l på 1000 mil är bedrövligt hög oljeförbrukning men tyvärr inom det intervall som VW-koncernen anser vara "normalt" (läs friskrivning från fall med hög oljeförbrukning). Som exempel drog min förra GTI V 5 dl per tusen mil från första milen tills jag sålde den vid 7600 mil. Min nuvarande R drar hälften av det.

Min har gått 520 mil nu och jag har fyllt på 2,7 liter olja. Kommer den att öka mer än så blir det jobbigt! :-D

MiWi
2012-11-16, 22:21
Det enda tråkiga med VW (samt hela VAG-koncernen) är att de envisas med sin förbannade DSG i alla prestandabilar. Tycker att det rimligen bör gå att välja manuell om man nu vill ha det.

henel321
2012-11-17, 13:32
Min har gått 520 mil nu och jag har fyllt på 2,7 liter olja. Kommer den att öka mer än så blir det jobbigt! :-D

Låter ju helt vansinnigt... Jag har fyllt på 0,5l - och det var nog nästan i mesta laget - efter 700 mil.

Jag har även en Passat Ecofuel med "likadan motor" om än med gas, den har också dragit max 0.5 l / 1000 mil.

Hur kör du? Jag är väldigt försiktig tills bilen har blivit varm, det har jag alltid varit av gammal vana och varken mina BMW eller VAG har dragit speciellt mycket olja.

//H

henel321
2012-11-17, 13:36
Det enda tråkiga med VW (samt hela VAG-koncernen) är att de envisas med sin förbannade DSG i alla prestandabilar. Tycker att det rimligen bör gå att välja manuell om man nu vill ha det.

Jag tycker personligen att den är underbar - perfekt för mig som har GTIn som pendlarbil i Stockholm.. :) Prestandabil är väl att ta i dessutom, det är ju ingen sportbil vi pratar om. Däremot så är det ju en kostnadsfråga, den hade ju säkert kunna göras 10 kkr billigare med manuell som standard.

Golf R och ED35 finns väl båda med manuell för övrigt?

//H

AXL72
2012-11-17, 13:49
Låter ju helt vansinnigt... Jag har fyllt på 0,5l - och det var nog nästan i mesta laget - efter 700 mil.

Jag har även en Passat Ecofuel med "likadan motor" om än med gas, den har också dragit max 0.5 l / 1000 mil.

Hur kör du? Jag är väldigt försiktig tills bilen har blivit varm, det har jag alltid varit av gammal vana och varken mina BMW eller VAG har dragit speciellt mycket olja.

//H

Ha ha, ja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt eländet! :) Jag kör väldigt lugnt, speciellt innan oljetempen ligger runt 75-80 grader, så jag tror inte att min körstil spelar in på oljeförbrukningen. Har haft en del nyare VAG-bilar på senare år, men alla av dessa har bara förbrukat försumbara mängder olja mellan servicarna... Nu köper jag en liter olja i månaden, känns så där! :)

Har fyllt upp olja till max på stickan, så nu ska jag notera mätarställningen och köra tills den varnar för låg nivå, därefter ska den eventuellt in på verkstaden för att få oljeförbrukningen uppmätt lite nogrannare.

Confide
2012-11-17, 14:37
Är du säker på att du fyllt på på rätt sätt?
Plan mark och varmkörd motor...

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

AXL72
2012-11-17, 15:25
Är du säker på att du fyllt på på rätt sätt?
Plan mark och varmkörd motor...

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Jajamän. Kollar alltid nivån på samma plats, dvs i mitt garage. Oljan har haft normal drifttemperatur, sen har jag kollat nivån efter mellan 10 och 20 minuter.

Har lagt märke till att slutrören blir sotsvarta väldigt snabbt. Brukar polera upp dem när jag tvättar bilen, sen brukar de vara svarta igen redan efter kanske 5 mils körning. Vet iofs inte om detta har något samband.

Läser man den här tråden så känner man sig i alla fall inte ensam... :D
http://www.vwwatercooled.com.au/forums/f128/polo-gti-high-oil-usage-discussion-thread-57967.html

Confide
2012-11-17, 16:15
Inte ovanligt med oljedrickande tyvärr.
Men dricker din kärra så mycket så är det åt helvete fel.
Vet att vag har skitlöjliga regler för det (bilfan får dricka 1 liter per 100 mil) och det är hutlöst!

Nästan så att man kollar bensinen och fyller på olja ;-P.
Och ja, mina pipor blir svarta snabbt med...

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Peter-C
2012-11-17, 16:33
Sotsvart runt slutrören – det blir min 2,0 TSI också mellan tvättarna. Den drar bara några deciliter olja på 1000 mil.

På firman har vi bl.a. en Golf Variant 2010 1.4 122, den drar kanske något mer. Jag kör inte den själv men han som har den behöver väl fylla på efter 1500 mil och i slutet av ett service intervall. Går mycket långkörning och servas tyvärr bara enl. longlife intervall indikering, vilket blir efter 3000 mil i detta fallet, inte tidigare. Jag har inte propsat på att den ska in oftare pga att jag har annat att hålla reda på :-)…..men det är ju en annan sak.

/Peter

AXL72
2012-11-17, 17:00
Inte ovanligt med oljedrickande tyvärr.
Men dricker din kärra så mycket så är det åt helvete fel.
Vet att vag har skitlöjliga regler för det (bilfan får dricka 1 liter per 100 mil) och det är hutlöst!

Nästan så att man kollar bensinen och fyller på olja ;-P.
Och ja, mina pipor blir svarta snabbt med...

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Pratade med verkstaden igår och enligt servicerådgivaren hade VAG ändrat förbrukningsgränsen till 0.5 liter/100 mil.

Ha ha, ja det känns aningen drygt att behöva kolla oljan tre gånger i veckan typ! :-)

Confide
2012-11-17, 17:08
Fortfarande löjligt imo...

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

AXL72
2012-11-17, 22:03
Fortfarande löjligt imo...

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Jo, visst känns även en halvliter olja på 100 mil lite i överkant! :)

Fattar inte hur det kan skilja så otroligt mycket från bil till bil?! Har pratat med ägare vars bilar dragit allt mellan 2 dl och 4 liter under 1000 mils körning.

Min lär väl hamna på ca 5 liter/1000 mil, så jag vinner!! :D

Confide
2012-11-17, 22:19
Jag ligger på ca 2 liter / 1000 mil dom 2000 första milen, nu är det lite lugnare :-).

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

outrunner
2012-11-18, 22:18
Har en Jetta tsi-07(änsålänge)...som efter senaste servicen inte har dragit nåt...eller kanske nån dl. på drygt 2000 mil.
Har nog bara fyllt på nån gång i början emellan servicarna. Den har nu gått 9300 mil.

P.

AXL72
2012-11-18, 22:55
Har kört ca 8 mil sedan jag fyllde upp oljan till maxmarkeringen, så jag kollade nivån i dag. Det syns med blotta ögat att det redan minskat på stickan. :)

Amazonas
2012-11-19, 18:35
Måste ju va nått fel på den. Kört snart 800 mil med min Jetta 1.4 TSi -12 och nivån ligger oförändrat på stickan.

AXL72
2012-11-19, 21:39
Måste ju va nått fel på den. Kört snart 800 mil med min Jetta 1.4 TSi -12 och nivån ligger oförändrat på stickan.

Ja helt kurant verkar den ju inte vara! :)

Försäljaren ringde upp i dag eftersom han hade läst på nätet att jag hade problem. Han sa att den normala förbrukningen för den här motorn brukade ligga runt en liter olja under ett longlifeintervall, så han skulle ta tag i det här problemet. Till att börja med ska jag, som jag skrev tidigare, kontrollera körsträckan från max-nivå till varningslampa, sedan kan det bli aktuellt att riva motorn...

Jag tröstar mig tillsvidare med att jag kan skippa mitt planerade oljebyte vid 1000 mil och köra på med longlifeservice med gott samvete! :D

Amazonas
2012-11-20, 01:19
Kors i taket, en säljare som bryr sig efter han fått dina stålars? Han borde hängas ut, i positiv bemärkelse alltså :)

AXL72
2012-11-20, 10:30
Kors i taket, en säljare som bryr sig efter han fått dina stålars? Han borde hängas ut, i positiv bemärkelse alltså :)

Ha ha, ja det hör nog till ovanligheterna! :) Men jag har bara bra erfarenheter av Bilmetro i allmänhet och Bilmetro i Hedemora i synnerhet. Brukar åka de tio milen dit och serva mina bilar i bland. En liten anläggning med två säljare och få tekniker på verkstaden vinner i längden!

DPC
2012-11-20, 17:37
Axl, din oljeförbrukning är definitivt över vad som kan räknas som normalt. Fortsätt dialogen med din säljare och verkstad och inled en kontrollerad mätning av förbrukningen.

DPC
2012-11-20, 17:43
Och svarta slutrör har inte att göra med oljeförbrukning utan att en turbomotor går understökiometriskt på fullast och helt enkelt sotar. Sen varierar det från tillverkare till tillverkare och effektuttag för hur mycket anrikning som läggs till och därmed olika grader av sotiga slutrör. Min R blir snabbt svart också.

AXL72
2012-11-20, 20:40
Axl, din oljeförbrukning är definitivt över vad som kan räknas som normalt. Fortsätt dialogen med din säljare och verkstad och inled en kontrollerad mätning av förbrukningen.

Jag ska notera mätarställningen köra tills varningen för låg oljenivå kommer upp, om den är över gränsen så ska jag sedan köra under en mätperiod där oljan vägs när den hälls i samt när jag kört 100 mil. Visar det sig då att förbrukningen är oacceptabel så kan den bli aktuellt med ett större ingrepp i motorn.


Och svarta slutrör har inte att göra med oljeförbrukning utan att en turbomotor går understökiometriskt på fullast och helt enkelt sotar. Sen varierar det från tillverkare till tillverkare och effektuttag för hur mycket anrikning som läggs till och därmed olika grader av sotiga slutrör. Min R blir snabbt svart också.

Okej, det kan vara bra att veta! :)

RunesRäka
2012-11-21, 09:43
Min GTI tycker jag slukar grymt mycket olja, svårt att veta vad som är normalt när det är mitt första bilägande?

Tycker dock det är väldigt tråkigt med att slutrören blir svarta... hur gör ni för att få bort det lättast?

DPC
2012-11-21, 18:30
Brukar tvätta slutrören i samband med vanlig tvätt. Funkar skapligt. Sen kan man använda autosol om man vill djuprengöra.

AXL72
2012-12-06, 22:00
Den har inte varnat för låg nivå än, men jag kollade oljan i dag, och på 118 mil så har nivån gått från max till att vara precis under markeringen på det "rutade" området på stickan... Någon som vet exakt hur mycket olja som skiljer mellan max och min?

DPC
2012-12-07, 17:16
Det brukar vara ca en liter mellan Max och min på Stickan för de flesta motorer.

AXL72
2012-12-16, 17:03
Så där, i dag varnade den för låg oljenivå. Kollade stickan och den var snustorr, detta efter 148 mil... Tur att återförsäljaren varit vänlig nog att bjuda mig på gratis olja på sistone! :D

Fyllde på med 0,8 liter och då hamnade nivån på knappt halva stickan, så ja, förbrukningen är inte låg! :)

Amazonas
2012-12-16, 17:15
Känns som det är dags att boka in en tid då :(

AXL72
2012-12-16, 17:17
Känns som det är dags att boka in en tid då :(

Jo, jag ska ta med min lilla "mätarställningspapperslapp" och kika in till verkstaden i morgon. Ha ha, det trodde man inte skulle behövas när man beställde en ny bil! :)

AXL72
2012-12-17, 21:15
Fixat en tid för verkstadsbesök för att göra en ordentlig oljeförbrukningskoll... 100 mil med vägd olja. Blir spännande att se vad som händer sen! :)

Peter56
2012-12-18, 16:12
Jag hade tidigare en Skoda Fabia RS DSG 2011 som ju är en systerbil till Polo GTI. På min bil var oljeförbrukningen 2,5 liter på 920 mil. Men jag bråkade aldrig med verkstaden om detta eftersom jag p.g.a att jag köpte ytterligare en hund behövde större bil. Så sen veckan efter midsommar åker jag i en Octavia RS Kombi 2012 med DSG.

Amazonas
2013-01-25, 00:09
Fixat en tid för verkstadsbesök för att göra en ordentlig oljeförbrukningskoll... 100 mil med vägd olja. Blir spännande att se vad som händer sen! :)

Hur har det gått för dig?

Lite intressant/tråkig info:
http://strikeengine.com/polo-gti-1-4-tsi-twincharged-factory-recall-engine-piston-rings

AXL72
2013-01-25, 14:13
Hur har det gått för dig?

Lite intressant/tråkig info:
http://strikeengine.com/polo-gti-1-4-tsi-twincharged-factory-recall-engine-piston-rings

Jag har ca 10 mil kvar till 100 mil, så det blir till att planera sin körning under helgen! :) Ska försöka få in bilen på verkstaden på måndag, få se vad domen blir...

Lite smådrygt om det skulle vara kolvringarna som spökar! Man tycker ju att de bör ha löst den biten till de nyare årsmodellerna? Men visst, vill de hinka i en ny motor i min bil så tänker inte jag vara den som krånglar. :)

AXL72
2013-01-28, 15:51
I dag har bilen varit inne för en noggrannare undersökning för att ta reda på oljeförbrukningssiffrorna. Föga förvånande så visade det sig att den dragit alldeles för mycket oja... Planen nu verkar vara att byta motor. Ny tid bokad om ett par veckor.

DPC
2013-01-28, 18:23
När väl för hög oljeförbrukning är konstaterad så finns det ingen annan väg ut förutsatt att man är säker på att inget läckage finns. Att lista ut vad oljeförbrukningen beror på är inte lätt..

AXL72
2013-01-28, 18:29
När väl för hög oljeförbrukning är konstaterad så finns det ingen annan väg ut förutsatt att man är säker på att inget läckage finns. Att lista ut vad oljeförbrukningen beror på är inte lätt..

Nej, det verkar inte vara helt enkelt att lösa det här problemet! Men visst, jag är ju glad om de tänker byta motor istället för att hålla på och testa en massa "eventuella" lösningar. :-)

Peter-C
2013-01-28, 21:21
Nej, det verkar inte vara helt enkelt att lösa det här problemet! Men visst, jag är ju glad om de tänker byta motor istället för att hålla på och testa en massa "eventuella" lösningar. :-)

Det var ju positiv feedback. Ett motorbyte är ju ändå en kompromisslös åtgärd. Det är ju inte så roligt om man t.ex. får förslag på byte av alla kolvringar……. Hoppas du får en snar lösning på problemet.

/Peter

AXL72
2013-01-28, 21:35
Det var ju positiv feedback. Ett motorbyte är ju ändå en kompromisslös åtgärd. Det är ju inte så roligt om man t.ex. får förslag på byte av alla kolvringar……. Hoppas du får en snar lösning på problemet.

/Peter

Jag antar att sista ordet inte är sagt ännu, så jag får ligga lågt med glädjeyttringarna tills jag ser att det verkligen hamnar en ny motor under huven. :)
Verkstaden vill byta motor, så från deras håll är det inget krångel alls, men gissningsvis vill väl Svenska Volkswagen också ha ett finger med i spelet... Håller tummarna och hoppas på det bästa! :)

Peter56
2013-01-29, 17:21
Jag talade idag med en kille som jobbar inom Skoda som själv har haft flera Fabia RS (systerbil till Polo GTI) som tjänstebil. Han erkände att de bilar han har åkt i också har dragit mycket olja.

AXL72
2013-01-29, 18:49
Jag talade idag med en kille som jobbar inom Skoda som själv har haft flera Fabia RS (systerbil till Polo GTI) som tjänstebil. Han erkände att de bilar han har åkt i också har dragit mycket olja.

Ja det verkar inte direkt vara jätteovanligt med för hög oljeförbrukning, tyvärr! Min har dragit drygt 6 liter på 870 mil, det är riktigt illa. :-)

samuel2
2013-01-29, 19:34
Ja det verkar inte direkt vara jätteovanligt med för hög oljeförbrukning, tyvärr! Min har dragit drygt 6 liter på 870 mil, det är riktigt illa. :-)

Har VW återförsäljaren bidragit med oljan eller har du vart tvungen att betala den själv? En liter olja kostar väl typ 200 kr/l på VW?

AXL72
2013-01-29, 20:04
Har VW återförsäljaren bidragit med oljan eller har du vart tvungen att betala den själv? En liter olja kostar väl typ 200 kr/l på VW?

Den kostar 215 kr/l, så jag är ganska tacksam över att ÅF har bjussat på oljan! :)

AXL72
2013-02-18, 09:15
Bilen inlämnad för motorbyte i dag. Inte direkt en billig affär... Bara en ren motor utan packningar & övriga monteringsdetaljer gick loss på drygt 54000 kronor, sen antar jag att arbetet kommer att kosta en krona eller två. :-) Nu är det bara att hoppas på att de får till bytet ordentligt så att man slipper strul i fortsättningen...

MiWi
2013-02-18, 11:05
Hur såg oljeförbrukningen ut under deras mätperiod på din bil?

AXL72
2013-02-18, 11:35
Hur såg oljeförbrukningen ut under deras mätperiod på din bil?

Har inte fått några exakta siffror på förbrukningen, men jag vet att den hade dragit mer än en liter under de hundra milen.

Ska fråga när jag hämtar ut bilen igen! :-)

samuel2
2013-02-18, 21:59
Ska bli väldigt intressant att höra om den nya motorn är något bättre.

AXL72
2013-02-18, 22:05
Ska bli väldigt intressant att höra om den nya motorn är något bättre.

Gissa om jag hoppas... :) Vore ju ett antiklimax utan dess like om den nya var lika usel! :D
I sånt fall lämnar jag nog tillbaka bilen.

Amazonas
2013-02-18, 22:50
Vilken firma har fått äran att göra jobbet?

AXL72
2013-02-19, 01:38
Vilken firma har fått äran att göra jobbet?

Det blir återförsäljaren här i Gävle, Bilmetro, som ska fixa det hela. Hoppas jag. :) Man är onekligen lite smått orolig! Vill ju få tillbaka en fungerande bil efter att det har skruvats, rivits och slitits i allt...

DPC
2013-02-19, 07:23
Hoppas du får tillbaka bilen inom kort och kan njuta av den! Om det nu blir bra, vilket jag tror, så ser det ut som vw skött detta bra.

AXL72
2013-02-19, 18:59
Hoppas du får tillbaka bilen inom kort och kan njuta av den! Om det nu blir bra, vilket jag tror, så ser det ut som vw skött detta bra.

Planen är att den ska vara klar i morgon, men jag skulle bli väldigt förvånad om de skulle hinna fixa allt på tre dagar. Men jag väntar gärna nån dag extra, bara det blir ordentligt gjort. :-)

Är väldigt nöjd över hur det hela har skötts så långt! Enda plumpen är att de skickade på mig en tröööött Fabia-diesel som ersättningsbil! :-)

Peter-C
2013-02-19, 21:39
Planen är att den ska vara klar i morgon, men jag skulle bli väldigt förvånad om de skulle hinna fixa allt på tre dagar. Men jag väntar gärna nån dag extra, bara det blir ordentligt gjort. :-)

Är väldigt nöjd över hur det hela har skötts så långt! Enda plumpen är att de skickade på mig en tröööött Fabia-diesel som ersättningsbil! :-)

Det blir ännu roligare att få tillbaka bilen när du kört Fabia diesel några dagar :-)).
Det går säkert bra. Om ett år så har du förträngt det hela…..

/Peter

AXL72
2013-02-19, 23:08
Det blir ännu roligare att få tillbaka bilen när du kört Fabia diesel några dagar :-)).
Det går säkert bra. Om ett år så har du förträngt det hela…..

/Peter

Ha ha, ja det kommer att bli otroligt skönt att byta tillbaka! :) Har inte kört en segare bil på år och dar. I morse var jag tvungen att stanna och kolla om gummimattan glidit upp under gaspedalen.

AXL72
2013-02-20, 14:51
Se på fan, bilen hann bli klar i utlovad tid! :-) Bra jobbat!
Tog en liten inkörningsrunda som höll på att sluta i katastrof då en kvinna uppenbarligen inte hört talas om väjningsplikt, utan var ett par cm ifrån att skicka min bil till skroten redan efter en mil... Sitter här och känner mig fruktansvärt impad över mina rattvridningsskills! :-)

RunesRäka
2013-02-20, 17:50
Jag håller på och sneglar mot en polo, mest för att jag ska börja plugga i höst och vill ha en bil med fler "garantier" kvar då det sänker försäkringar osv... Skulle vilja ha en mindre bil dessutom...
Har nu en Golf Gti 2010, tror ni man kommer bli jätte besviken om man byter ner sig? Känns som polo borde vara billigare att byta till ( tänkte byta till en -12 ) ...

Vad tror ni man kan få för en golf gti 2010, 4500 mil , 5 dörrars, detroit, backkamera osv... Dom polon jag tittar på ligger runt 189.000, känns som det "nästan" borde gå jämnt upp mot inbyte mot min?
Har sneglat lite på Audi A1 också men då höjs priset..

Peter-C
2013-02-20, 20:03
Jag håller på och sneglar mot en polo, mest för att jag ska börja plugga i höst och vill ha en bil med fler "garantier" kvar då det sänker försäkringar osv... Skulle vilja ha en mindre bil dessutom...
Har nu en Golf Gti 2010, tror ni man kommer bli jätte besviken om man byter ner sig? Känns som polo borde vara billigare att byta till ( tänkte byta till en -12 ) ...

Vad tror ni man kan få för en golf gti 2010, 4500 mil , 5 dörrars, detroit, backkamera osv... Dom polon jag tittar på ligger runt 189.000, känns som det "nästan" borde gå jämnt upp mot inbyte mot min?
Har sneglat lite på Audi A1 också men då höjs priset..

Hej.

Titta på bytbil.com eller blocket. Priserna har sjunkit avsevärt under senaste 6 mån verkar det som. Det gäller säkert bägge objekten.

Se nedan, slå in ditt nummer här och fyll i utrustning på den dolda fliken. Gå efter privatpriset.....

http://www.bilpriser.se

/Peter

RunesRäka
2013-02-22, 19:58
Var idag inne och kollade på just en Polo Gti, försäljaren sa att det varit väldigt stort problem med denna bil, olja men även fler saker..
Vet ni vad som mer variit problem med bilen? Oljan har jag förstått men gäller det alla bilar??

Annars tyckte jag Polo Gti var ruggit snygg och skön bil, Golfen kändes helt plötslig tjock.. hehe

AXL72
2013-02-22, 20:21
Var idag inne och kollade på just en Polo Gti, försäljaren sa att det varit väldigt stort problem med denna bil, olja men även fler saker..
Vet ni vad som mer variit problem med bilen? Oljan har jag förstått men gäller det alla bilar??

Annars tyckte jag Polo Gti var ruggit snygg och skön bil, Golfen kändes helt plötslig tjock.. hehe

Några bilar har väl haft en del bekymmer med krånglande DSG-lådor, men annars vet jag inga modellspecifika fel utöver hög oljeförbrukning. Vore intressant att veta vad han menade!

Är långt ifrån alla bilar som drar för mycket olja, men det är inte ovanligt med bilar som vill ha ett par liter mellan servicetillfällena. Men min drog som sagt drygt 6 liter på 900 mil, det hör nog till ovanligheterna! :)

DPC
2013-02-23, 08:29
Annorlunda säljare som verkar gå all in för att slippa sälja en Polo Gti.. Visst är det bra att upplysa kunden om ev problem men samtidigt så måste man utgå ifrån att det är en begränsad andel som är drabbad och då sen får hjälp.

Confide
2013-02-23, 08:39
Jag tror att den säljaren är trött på sitt jobb, haha!
Har ju i grund och botten samma bil som AXL72 och visst : dessa bilar (tillsammans med alla andra 1-4 BiTSibilar av senaste generation) är överrepresenterade när det gäller att slurpa i sig olja.
Även DSG-lådan vållar i en del fall problem, men i övrigt så har dom inga generella fel...
Om vi nu inte räknar panelerna som rasslar när man vrider på ordentligt med volym >.<!

RunesRäka
2013-02-23, 08:54
Jag blev lika förvånad själv när hon sa att jag skulle inte köpa en polo nu förens dom har löst problemet.. Verkar jätte skumt när säljaren sa så haha..
Jag har försökt hitta andra fakta på internet om ev. fel men har svårt att hitta.. Olja visst, men det kan ju inte gälla alla bilar haha...

Nja tror ändå det blir till att byta till en sådan sen, den känns väldigt "kaxig" .. Ska test köra först med DSG lådan, min nuvarande Golf är manuell så det blir en kul erfarenhet...

Dom jag kollar på är 3 st, 2 st -12 som gått ca 2200-2500, är inte det väldigt mycket för en 12(?) och sen en -12 som gått 500, i princip samma utrustning dock saknar den som gått 500 ingen taklucka ( som jag personligen tycker är snyggt :) )

DPC
2013-02-23, 08:55
+1!..(till confides inlägg)

Amazonas
2013-02-23, 09:02
Skippa panoramataket är mitt råd. Lägre vikt och du slipper problem med läckage. Vet flera som haft problem med läckage på sina VW. Bland annat jag själv på min gamla CC. Konstruktionen är likvärdig på dem alla. Dessutom så täcker de flesta försäkringsbolag inte skador på glastaket vid stenskott etc. Kan va bra att kolla upp innan i alla fall :)

samuel2
2013-02-23, 09:48
Jag blev lika förvånad själv när hon sa att jag skulle inte köpa en polo nu förens dom har löst problemet.. Verkar jätte skumt när säljaren sa så haha..
Jag har försökt hitta andra fakta på internet om ev. fel men har svårt att hitta.. Olja visst, men det kan ju inte gälla alla bilar haha...

Nja tror ändå det blir till att byta till en sådan sen, den känns väldigt "kaxig" .. Ska test köra först med DSG lådan, min nuvarande Golf är manuell så det blir en kul erfarenhet...

Dom jag kollar på är 3 st, 2 st -12 som gått ca 2200-2500, är inte det väldigt mycket för en 12(?) och sen en -12 som gått 500, i princip samma utrustning dock saknar den som gått 500 ingen taklucka ( som jag personligen tycker är snyggt :) )

Ska du behålla bilen utanför maskinskadeförsäkringen gått ut så satsa på en manuell. Inte kul att bekosta reparation av DSG-låda på bil som gått >15' mil.

2500 mil för en 1-1,5 år gammal bil är väl verkligen inte speciellt mycket iofs går kanske Polo:s generellt kortare sträckor än Golfarna (min Golf GTI -12 har snart rullat 4,5' och känns som ny).

Taklucka är det tillvalet jag ångrar mest att jag inte valde till så satsa på det, framförallt om bilen är vit.

MiWi
2013-02-23, 11:48
Polo Gti kom endast med DSG7 och ej som manuell.

Ekan
2013-02-23, 22:15
Någon som vet något om denna bil?

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Polo_GTI_TSI_180_DSG7___2_ARS_GARA_4500 7417.htm?ca=18&w=3

samuel2
2013-02-24, 16:29
Någon som vet något om denna bil?

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Polo_GTI_TSI_180_DSG7___2_ARS_GARA_4500 7417.htm?ca=18&w=3

Nej, egentligen inte.

Men...

- fem ägare på 2 år behöver inte betyda så speciellt mycket egentligen då säkert några av dessa är handlare men en del är känsliga för det och det blir svårsålt.

- krediten är inte avbetald

- mycket kul bil för pengarna om allt är ok, den ser i alla fall fräsch ut

DPC
2013-02-24, 17:18
Är den inte väl dyr? 150' för en snart tre år gammal bil som typ kostade 200' 2010..

Confide
2013-02-24, 17:34
Är ju en ganska udda bil och dom som vill ha en sådan har ju inte riktigt något annat val...
Kanske en Mini Copper S då, men dom jävlarna ligger ju ännu högre i pris, haha!

AXL72
2013-02-24, 21:17
Är ju en ganska udda bil och dom som vill ha en sådan har ju inte riktigt något annat val...
Kanske en Mini Copper S då, men dom jävlarna ligger ju ännu högre i pris, haha!

Testade en Cooper S Works i somras och de går riktigt bra. Men tyvärr har den ett totalt obefintligt bagageutrymme, samtidigt som interiören ser ut som något jävla tivoli, så den går bort. :)

- - - Dubbelpost? - - -

Har bara hunnit köra 15 mil med bilen sedan motorbytet, och det har varit väldigt lugna mil eftersom motorn var helt rå, men den känns väldigt mycket rappare än den gamla motorn! Inbillning? Vad vet jag?! :)

Confide
2013-02-24, 22:38
Du ska inte vara för snäll mot den när du kör in den btw. Låt oljan nå 80 grader och ge den lite mer gas då :-).

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

RunesRäka
2013-02-25, 11:16
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_POLO_GTI_TSI_180_DSG7_45448812.htm?ca=1 1&w=1

tankar kring denna?:)

Ama303
2013-02-25, 12:11
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_POLO_GTI_TSI_180_DSG7_45448812.htm?ca=1 1&w=1

tankar kring denna?:)

kikade på denna sist jag var nere i hammarby. kollade bara lite snabbt men jag tyckte att det luktade rök i bilen. som att de har försökt att rekonda bort det, men det luktade ändå "igenom" rekondlukten.
om jag minns rätt så såg jag också par repor på frontläppen höger fram.

RunesRäka
2013-02-25, 13:46
Kollade även på den andra svarta som finns, den med taklucka.. lite mer intressant eftersom jag vill ha en med taklucka.. hehe

AXL72
2013-03-04, 13:16
Motorbytet verkar ha gjort susen så långt. Kollade oljan idag efter ca 35 mil och nivån har inte minskat ett enda dugg. Härligt! :)

Sjove
2013-03-04, 13:40
Tummen upp!!!

Drog den gamla motor mycket olja direkt när den var ny, eller kom det med tiden?

RunesRäka
2013-03-04, 15:21
Den nya Seat ibiza Cupra verkar väldigt intressant tycker jag också... Mycket utrustning till bra pris... är ju ändå ett bygge av VW

AXL72
2013-03-04, 15:44
Tummen upp!!!

Drog den gamla motor mycket olja direkt när den var ny, eller kom det med tiden?

Den drog ungefär lika mycket från början till slut. Från max till min på stickan under de första hundra milen typ! :)

Peter-C
2013-03-04, 17:34
Den drog ungefär lika mycket från början till slut. Från max till min på stickan under de första hundra milen typ! :)

Det var roligt att höra att du inte märkt av någon förbrukning. Att det kan dra lite i början säg de första 500 – 1000 milen är vanligt enligt min erfarenhet, men absolut inte de mängder du redogjort avseende din ”gamla” motor om än väldigt ny.

Då är du säkert på spåret igen.

/Peter

RunesRäka
2013-03-14, 09:21
Hmm går fortfarande i bytestankar på min GTI, ni på forumet verkar ju ganska bilkunniga(mer än mig iaf)... Har varit o kollat lite på byten.. Har hittat en som verkar ganska intressan.. Opel Corsa OPC Nürburgring Edition, några synpunkter på dom? Är ju ändå 5 års nybilsagaranti osv.. Skriv vad ni tror om den och övriga åsikter..

Marcus
2013-03-14, 12:34
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition lär ju ha grym traction efter vad jag har förstått, enligt uppgift har den "en mekanisk, flerskivig differentialbroms". Sen tycker jag att Polo är mycket snyggare, men det är väl en mer personlig åsikt :-)

AXL72
2013-03-14, 20:34
Hmm går fortfarande i bytestankar på min GTI, ni på forumet verkar ju ganska bilkunniga(mer än mig iaf)... Har varit o kollat lite på byten.. Har hittat en som verkar ganska intressan.. Opel Corsa OPC Nürburgring Edition, några synpunkter på dom? Är ju ändå 5 års nybilsagaranti osv.. Skriv vad ni tror om den och övriga åsikter..

Testade Corsan ett par gånger i somras innan jag bestämde mig för Polon.
Den går bra som tusan, inget snack om saken, men det som gick bort för mig var att den kändes fruktansvärt trång och instängd, samt att den bara fanns som tredörrars. Stolarna är dock både snygga och sköna!

Sen är den fulare än Polon, i alla fall enligt min smak. :) För mycket köttbulle på hjul för mig.

FiNCH
2013-03-14, 21:28
Jag hade en Polo GTi med red.nr URD797, akta er för den! (Har sålt den nu).
Den drog olja som fan, i början drog den 1 liter på 100 mil.
Då bytte VW Kolvarna och kolvringar samt vevhusventilationen.
Då drog den mindre, cirka 2 dl per 100 mil men det är fortf för mkt...
Och eftersom 2dl per 100 mil är inom VW's normer så gjordes inga fler åtgärder och då tog jag beslutet att sälja.

Jag sålde den eller snarare bytte in den och la pengar mellan till en Golf R.
I övrigt är Polo GTi en sjukt rolig bil, å fyfan va den går!

Confide
2013-03-16, 09:36
Känn efter om turbon glappar i era bilar, kära Polo-ägare... Det gör min :-(. Garantin gick ut för 6 dagar sedan idag, jippie...

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

FiNCH
2013-03-16, 14:52
Den glappade inte på Polon jag hade iaf.
De va en Polo -12.

Amazonas
2013-03-16, 20:21
Känn efter om turbon glappar i era bilar, kära Polo-ägare... Det gör min :-(. Garantin gick ut för 6 dagar sedan idag, jippie...

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

6 dagar lär inte vara ngr problem. Är bilen fullservad och bra omhändertagen brukar det mesta gå att lösa med goodwill. Speciellt om du kört en å samma firma för service också.

AXL72
2013-03-24, 18:41
Hmm... Kollade oljan idag efter 105 mil med nya motorn och upptäckte att nivån hade gått ner till halva stickan redan. Spännande att se hur det här utvecklar sig! :)

FiNCH
2013-03-24, 18:47
Hur svårt kan de va för en av världens största biltillverkare att bygga en motor som INTE drar olja?

AXL72
2013-03-24, 19:22
Hur svårt kan de va för en av världens största biltillverkare att bygga en motor som INTE drar olja?

Ha ha, ja nu inser jag att det verkar vara svårare än vad man kan tro! ;)

Att en motor drar mycket olja är inte så konstigt, men att man skulle få en ny som också gör det verkar vara otroligt?! :)

FiNCH
2013-03-24, 19:43
Jag precis!

Jag sålde min och köpte en Golf R, den verkar också dra olja :P
Eller så tål helt enkelt inte motorerna att man trycker plattan i mattan, man kan ju knappast göra ngt fel.
Varmkör alltid bilen försiktigt, och använder oftast motorvärmare, har DSG låda så kan ju inte växla fel eller något sådant heller.
Helt enkelt nästan omöjligt att påverka detta, båda bilarna är ju bilar med mkt hästar och som är gjorda för att gå som troll, så klart man ska köra dom så också!

Får se hur min Golf sköter sig, om den drar olja så lever jag med det, och så blir nästa bil ngt helt annat, typ en Mercedes A220CDI med AMG sport paket.

RunesRäka
2013-04-06, 16:38
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Polo_GTI_TSI_180_DSG7___46260478.htm?ca =11&w=3

synpunkter? verkar det vara bra pris eller överpris?

J.L
2013-04-06, 16:49
Reg numret på bilderna är det korrekta

Bilder ? hehe

Renköp hos handlare så går det alltid göra något på priset,
den hade ju inte gått alls mycket.

FiNCH
2013-04-08, 20:26
Rätt trevlig bil de där om man skiter i oljeförbrukningen.

henel321
2013-04-08, 20:33
Rätt trevlig bil de där om man skiter i oljeförbrukningen.

Ähh, det är ju inte så att alla drar mycket olja. Vår har dragit ungefär en liter på 1000 mil.

Skulle vara intressant att se statistik på det, för med tanke på att de med problem är de som brukar höras mest så vetetusan om jag tycker det verkar vara ett jätteproblem.

DSGn har inte rasat på min Passat heller för den delen. (Är det någon som hört talas om en privatperson som haft problem med DSGn förresten?)

AXL72
2013-04-08, 22:14
Ähh, det är ju inte så att alla drar mycket olja. Vår har dragit ungefär en liter på 1000 mil.

Skulle vara intressant att se statistik på det, för med tanke på att de med problem är de som brukar höras mest så vetetusan om jag tycker det verkar vara ett jätteproblem.

DSGn har inte rasat på min Passat heller för den delen. (Är det någon som hört talas om en privatperson som haft problem med DSGn förresten?)

Nej, det där är jäkligt konstigt... Känner många VAG-ägare som kör bilar med DSG-låda och jag har till dags dato inte hört talas om en enda som haft problem. Oerhört underligt då varenda låda rasar enligt belackarna! :)

För övrigt verkar den nya motorn inte dra speciellt mycket olja trots allt! Nivån sjönk ner mot mitten på stickan efter ca 100 mil, men nu ser det ut att ha stabiliserat sig runt den nivån.

henel321
2013-04-08, 22:43
Nej, det där är jäkligt konstigt... Känner många VAG-ägare som kör bilar med DSG-låda och jag har till dags dato inte hört talas om en enda som haft problem. Oerhört underligt då varenda låda rasar enligt belackarna! :)

För övrigt verkar den nya motorn inte dra speciellt mycket olja trots allt! Nivån sjönk ner mot mitten på stickan efter ca 100 mil, men nu ser det ut att ha stabiliserat sig runt den nivån.

Hihi, visst är det... Vi var 7 på gamla jobbet och är 3 på nya jobbet som kör (har kört) Passat Ecofuel från 2009 och 2010 och det har varit ytterst problemfria. En hade problem med mjukvaran till DSGn (felaktigt larm för överhettning) och en har fått byta gasventiler men annars har jag inte hört något stort.

Skönt att den har stabiliserat sig! Hade varit illa om det fortsatt på samma sätt!

SamGTI
2013-05-30, 19:50
Funderar starkt på att skaffa en ny Polo GTI, men så häromdagen läste jag att DSG7 lådorna med torrlameller har en tendens att gå sönder, vilket orsakar STORA kostnader. Någon som har erfarenhet av dessa lådor och kört en bra bit? Hur resonerar försäkringsbolagen på såna skador?

AXL72
2013-05-30, 20:41
Funderar starkt på att skaffa en ny Polo GTI, men så häromdagen läste jag att DSG7 lådorna med torrlameller har en tendens att gå sönder, vilket orsakar STORA kostnader. Någon som har erfarenhet av dessa lådor och kört en bra bit? Hur resonerar försäkringsbolagen på såna skador?

Jag känner fortfarande inte en enda ägare som haft en låda som rasat, men om den mot förmodan skulle göra det så har man ju åtminstone maskinskadeförsäkringen till hjälp under 15000 mil om man väljer rätt försäkringsbolag.

SamGTI
2013-05-30, 21:41
Jag känner fortfarande inte en enda ägare som haft en låda som rasat, men om den mot förmodan skulle göra det så har man ju åtminstone maskinskadeförsäkringen till hjälp under 15000 mil om man väljer rätt försäkringsbolag.

Tack AXL72! Har du något tips på viket försäkringsbolag som har den garantin? Såg att mitt nuvarande (TryggHansa) har 8 års garanti..

Ska åka runt o hämta offerter hos lite olika handlare o se vem som ger bästa pris på själva bilen iaf :). Kör idag en Toyota Avensis-01, å det gör ju ingen glad :-/

AXL72
2013-05-30, 22:11
Tack AXL72! Har du något tips på viket försäkringsbolag som har den garantin? Såg att mitt nuvarande (TryggHansa) har 8 års garanti..

Ska åka runt o hämta offerter hos lite olika handlare o se vem som ger bästa pris på själva bilen iaf :). Kör idag en Toyota Avensis-01, å det gör ju ingen glad :-/

Jag har Volkswagens egna försäkring där IF är bolaget som står bakom och den försäkringen har 15000 mil som gräns. Hade Trygg Hansa på min förra Golf och då hade även Trygg Hansa 15000 mil om man tecknade försäkringen via en bilhandlare. Vet inte om de ändrat något i avtalen sedan dess.

En sak som jag kan garantera är i alla fall att du kommer att få en roligare bil om du byter! ;-)

a128
2013-05-30, 22:16
Även LF har numera tom. 15000mil för personbilar

SamGTI
2013-05-30, 23:29
Jag har Volkswagens egna försäkring där IF är bolaget som står bakom och den försäkringen har 15000 mil som gräns. Hade Trygg Hansa på min förra Golf och då hade även Trygg Hansa 15000 mil om man tecknade försäkringen via en bilhandlare. Vet inte om de ändrat något i avtalen sedan dess.

En sak som jag kan garantera är i alla fall att du kommer att få en roligare bil om du byter! ;-)

Gött, ska kolla upp detta... e nämligen jättenöjd med Trygg Hansa so far, efter bland annat en inbrott i bilen utomlands... Ja, jo.. jag tror nog det garanterat! Tråkigare bil får man leta efter LÄNGE, får bara hoppas att man hittar nån stackare som tycker den är jättefin! :D


Även LF har numera tom. 15000mil för personbilar

Asbra a128, gött med lite valfrihet... E ju inte BARA kundservicen man vill betala för - en försäkring ska ju helst täcka ev. missöden också.

Peter56
2013-05-31, 14:54
Jag känner fortfarande inte en enda ägare som haft en låda som rasat, men om den mot förmodan skulle göra det så har man ju åtminstone maskinskadeförsäkringen till hjälp under 15000 mil om man väljer rätt försäkringsbolag.

Jag ägde under drygt ett år en Skoda Fabia RS 2011 som var utrustad med den 7-växlade DSG-lådan. Vid ett tillfälle när jag hade vart ute och kört och körde vilse lade jag i backen och backade en liten bit för att sen ta rätt väg. När jag sen jag lade i Driven (jag använde alltså lådans automatläge) så drog inte bilen framåt. Jag hade just läst om dessa växellådor och blev jätterädd att något hade hänt med min bil. Men jag provade att stänga av tändningen och ställa växelväljaren i parkeringsläge och därefter starta motorn på nytt. När jag sen lade i drive så funkade allt som vanligt igen. Bilen hade då bara gått några hundra mil och det hände mig aldrig igen under den tid jag hade bilen kvar. Jag bytte dock bort bilen efter cirka 1.200 mil men det berodde på att jag upptäckte att den var för liten för mina behov.

SamGTI
2013-05-31, 21:08
Jag ägde under drygt ett år en Skoda Fabia RS 2011 som var utrustad med den 7-växlade DSG-lådan. Vid ett tillfälle när jag hade vart ute och kört och körde vilse lade jag i backen och backade en liten bit för att sen ta rätt väg. När jag sen jag lade i Driven (jag använde alltså lådans automatläge) så drog inte bilen framåt. Jag hade just läst om dessa växellådor och blev jätterädd att något hade hänt med min bil. Men jag provade att stänga av tändningen och ställa växelväljaren i parkeringsläge och därefter starta motorn på nytt. När jag sen lade i drive så funkade allt som vanligt igen. Bilen hade då bara gått några hundra mil och det hände mig aldrig igen under den tid jag hade bilen kvar. Jag bytte dock bort bilen efter cirka 1.200 mil men det berodde på att jag upptäckte att den var för liten för mina behov.

Tack för svaret, känns helt ok nu. Blir ju lite hispig när man läser alla skräckhistorier på nätet. Å som ovan skrivit så finns det ju försäkringar, gäller bara att hitta ett vettigt försäkringsbolag. I morgon ska jag ut o kolla läget på div VW återförsäljare vad de kan ge mig för deal på en ny Polo GTI med div "lull lull" som den legendariska Christer Glenning skulle ha sagt :-p

- - - Uppdaterad - - -

Ni med erfarenhet, vad tycker ni om DSG7 lådan annars, körmässigt? Själv sitter jag i rullstol o måste ha handreglage, o därmed också ngn form av automatare utan manuell koppling... Är en DSG låda bättre än vanlig automat?

AXL72
2013-05-31, 21:57
- - - Uppdaterad - - -

Ni med erfarenhet, vad tycker ni om DSG7 lådan annars, körmässigt? Själv sitter jag i rullstol o måste ha handreglage, o därmed också ngn form av automatare utan manuell koppling... Är en DSG låda bättre än vanlig automat?

Jag tycker att den fungerar riktigt bra. Kör i D-läget 95% av tiden och resterande 5% använder jag paddlarna.

Enda "felet" är att jag ibland kan tycka att hoppet mellan D-läget och S-läget är lite väl stort. Kör man i D-läget växlar lådan oftast upp väldigt tidigt, kör man i S-läget växlar den aldrig typ... Men jag skulle aldrig byta den mot en konventionell automatlåda.

Sciroccogtx16v
2013-05-31, 23:03
Hejs

Angående 7växlade DSG lådor:
Åker en del taxi i tjänsten, oftast med taxi 020. Det är dom som inte får köpa Passat längre på grund av för mycket fel på växellådorna.
Enligt dom jag har åkt med är detta ett beslut som VW tagit, åkarna skulle gärna fortsätta åka Passat med DSG. De senast sex resorna med Passater så har jag frågat om dom bytt/ lagat växellådan nån gång. Fem svarade nej, en visste inte. Alla bilar hade gått mellan 20 -35 tusen mil. Alla har sagt att om man kör som folk så är det inget problem och att dom bilar som haft problem är såna som rullar runt med olika förare som skiter i bilarna.

Det som är mest skrämmande i historien är att alla har sagt att dom inte tänker köpa Touran (som VW vill) istället för Passat utan Subaru som har tydligen erbjuder ett oslagbart paket för taxiåkarna.

Fredrik

SamGTI
2013-06-01, 09:48
Tack för bra feedback axl72 och Sciroccogtx16v!

Scirocco GT typ 2010 (lågmilare) känns också som vettigt alternativ till ny Polo GTI, får se vad det blir... Nu ska jag ut o kolla läget hos handlare i alla fall - spännande! :D

Ha en fortsatt bra helg!

Sciroccogtx16v
2013-06-01, 14:41
Tack för bra feedback axl72 och Sciroccogtx16v!

Scirocco GT typ 2010 (lågmilare) känns också som vettigt alternativ till ny Polo GTI, får se vad det blir... Nu ska jag ut o kolla läget hos handlare i alla fall - spännande! :D

Ha en fortsatt bra helg!

Scirocco SciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSc irocco

Alla dagar i veckan, köp en 211 hk, snålare och trevligare inredning än de gamla!

Fredrik

Peter-C
2013-06-01, 16:38
Scirocco SciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSc irocco

Alla dagar i veckan, köp en 211 hk, snålare och trevligare inredning än de gamla!

Fredrik

Thumb up!

Nedan ser du 2 st 211 hk med DSG 6. Det som AXL72 säger om DSG 7 om D och S läget tycker jag gäller för DSG 6 med. S läge använder jag sällan….. men paddlarna kan man ju leka med lite då och då! Scirocco är överraskande rymlig i kupé och bagage!


http://bytbil.com/bilar/volkswagen/scirocco/dvpmburg/E0ABUDIAAY8Yv3Rf2i.uAAA_!

http://bytbil.com/bilar/volkswagen/scirocco/mv6g97rg/E0ABUDIAAY8Yv3Rf2i.uAAA_!

Polo GTI är väldigt trevlig den med, lycka till med valet.

/Peter

SamGTI
2013-06-05, 22:35
Scirocco SciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSc irocco

Alla dagar i veckan, köp en 211 hk, snålare och trevligare inredning än de gamla!

Fredrik

Provsatte en Scirocco, eller försökte... Men insteget var på tok för brett tyvärr. Sååå jag beställde faktiskt en Polo GTI idag...

Det blev en vit med det mesta förutom panoramatak. På gott å ont fick jag den med Serronfälgarna (Editionpaketet), funderar på att köpa 17" Detroit till vinterhjul sen.

- - - Uppdaterad - - -


Scirocco SciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSciroccoSc irocco

Alla dagar i veckan, köp en 211 hk, snålare och trevligare inredning än de gamla!

Fredrik

Provsatte en Scirocco, eller försökte... Men insteget var på tok för brett tyvärr. Sååå jag beställde faktiskt en Polo GTI idag...

Det blev en vit med det mesta förutom panoramatak. På gott å ont fick jag den med Serronfälgarna (Editionpaketet), funderar på att köpa 17" Detroit till vinterhjul sen.

FiNCH
2013-06-05, 22:41
Provsatte en Scirocco, eller försökte... Men insteget var på tok för brett tyvärr. Sååå jag beställde faktiskt en Polo GTI idag...

Det blev en vit med det mesta förutom panoramatak. På gott å ont fick jag den med Serronfälgarna (Editionpaketet), funderar på att köpa 17" Detroit till vinterhjul sen.

- - - Uppdaterad - - -



Provsatte en Scirocco, eller försökte... Men insteget var på tok för brett tyvärr. Sååå jag beställde faktiskt en Polo GTI idag...

Det blev en vit med det mesta förutom panoramatak. På gott å ont fick jag den med Serronfälgarna (Editionpaketet), funderar på att köpa 17" Detroit till vinterhjul sen.

Om du beställde en ny så får du ju med uppgraderade motorn som inte ska dra olja :)
Good good!

J.L
2013-06-05, 22:44
Sååå jag beställde faktiskt en Polo GTI idag...

Det blev en vit med det mesta förutom panoramatak. På gott å ont fick jag den med Serronfälgarna (Editionpaketet), funderar på att köpa 17" Detroit till vinterhjul sen.

Härligt! Grattis!
Hör av dig till mig när den levereras, så du kan utnyttja ditt nybilsmedlemskap i klubben!
Om det lockar.

SamGTI
2013-06-05, 23:02
Härligt! Grattis!
Hör av dig till mig när den levereras, så du kan utnyttja ditt nybilsmedlemskap i klubben!
Om det lockar.

Tack! Känns helt vilt (som dom säger i Danmark) :)

Ja gärna, vad innebär det?

Verkar va ett gott gäng här, tror jag kommer trivas!

Mattias
2013-06-05, 23:04
Grattis, Polon är en kanonbra bil!
Är den beställd av motorhalland?

Confide
2013-06-05, 23:09
Grattis till köpet, kan rekommendera bromsbelägg som första modd tätt följt utav en sänkningsats ;).
Gör otroligt mycket för kärran... Och ja, såklart gör mjukvara en hel massa då med!

Peter-C
2013-06-06, 00:22
Trevligt att få en ny prydnad i Halmstad kommun, (Till skillnad från Avensisen;), som säkert är en väldigt bra bil, kanske inte den vackraste)!

/Peter

SamGTI
2013-06-06, 07:47
Grattis, Polon är en kanonbra bil!
Är den beställd av motorhalland?

Japp, Motorhalland it is!

- - - Uppdaterad - - -


Grattis till köpet, kan rekommendera bromsbelägg som första modd tätt följt utav en sänkningsats ;).
Gör otroligt mycket för kärran... Och ja, såklart gör mjukvara en hel massa då med!

Bromsbelägg, varför? :)

D finns planer men kommer nog ha den original ett tag, den e ju snygg som den är tycker jag :-p

SamGTI
2013-06-06, 07:54
Trevligt att få en ny prydnad i Halmstad kommun, (Till skillnad från Avensisen;), som säkert är en väldigt bra bil, kanske inte den vackraste)!

/Peter

Mmm... Precis, speciellt med ett "litet" fint lacksläpp på ena framskärmen... Många i stan har nog sett bilen (en mörkblå kombi).

Lite orolig att Polon ska va för liten, men vill inte ha en för stor bil heller, å som sagt... Polon va den som va lättast o flytta över till från rullstolen. :)

Confide
2013-06-06, 09:31
Personligen så tycker jag att bromsarna är bedrövliga på Polo/Fabia/Ibiza.
Självklart är den snygg som den är, men alla bilar mår bra (både utseende och väghållningsmässigt) av att komma lite närmare jorden.
Vet att just dämpare + fjädrar gjorde underverk för mig :D!

SamGTI
2013-06-06, 10:07
Personligen så tycker jag att bromsarna är bedrövliga på Polo/Fabia/Ibiza.
Självklart är den snygg som den är, men alla bilar mår bra (både utseende och väghållningsmässigt) av att komma lite närmare jorden.
Vet att just dämpare + fjädrar gjorde underverk för mig :D!

När det gäller bromsbelägg, vad ska man skaffa? Har du tips på något bra o prisvärt sänkningskit?

J.L
2013-06-06, 10:12
Tack! Känns helt vilt (som dom säger i Danmark) :)

Ja gärna, vad innebär det?

Verkar va ett gott gäng här, tror jag kommer trivas!

Vi är en idéel förening med betalande medlemmar, under mångas nickname till vänster ser du texten
"Medlem i VW GTI Klubben", man får som medlem:

Rabatt hos våra samarbetspartners (vilka som ingår finns under förmåner längst upp)
Välkomstpaket med medlemskort
Reducerat pris på våra kon & banträffar (se träffkalendern längst upp)
Något att läsa i brevlådan då & då



Plus att man stödjer klubben, så vi kan fortsätta driva hemsida/forum och anordna träffar.

Vi har sedan 1998 ett samarbete med Svenska Volkswagen vilket innebär att vid köp av
en fabriksny prestandamodell (GTI, GTD, R & Edition-modeller) så bjuder SVW på ett års medlemskap
och inträdesavgift i klubben.
Säljarna borde informera om detta, men i många fall missas det.

Så skicka mig ett mail på Johan.Lindstrom@gtiklubben.nu när du fått din bil, så löser vi det !

SamGTI
2013-06-06, 12:57
Tack, låter fint d, jag mailar när jag har nycklarna i handen! :)

Preliminärt så tillverkas min bil v.29, men det lär ju ta några veckor till innan den levereras till mig. Är väldigt sugen på att sätta mig bakom ratten!

Å som sagt, säljaren missade att informera om det totalt, så tack för tipset!

Marcus
2013-06-06, 22:17
Kul - gratulerar :)

Confide
2013-06-07, 18:06
När det gäller bromsbelägg, vad ska man skaffa? Har du tips på något bra o prisvärt sänkningskit?

Olika. Enkelt svar är Redstuff, helt okej belägg. Finns däremot bättre belägg än detta!
Jag valde att köra på Octavia vRS mk1 ok, hållare, skivor samt belägg istället då jag ändå inte skulle köra med 15" på vintern (312mm stora skivor kräver 16")!
Nu ligger dom och skräpar i min källare istället då D2-bromsarna är på fram ;).

Fjädrar så är det många som är nöjda med H&R-fjädrarna på Fabian, borde ge snarlik karaktär på Polon då det i grunden är samma bil med liknande vikt etc etc.
Jag däremot kör på ett Weitec GT-kitt. Dämpare samt fjädrar.
Dyrare javisst, men mycket mycket trevligt att köra med!

SamGTI
2013-06-09, 19:17
Olika. Enkelt svar är Redstuff, helt okej belägg. Finns däremot bättre belägg än detta!
Jag valde att köra på Octavia vRS mk1 ok, hållare, skivor samt belägg istället då jag ändå inte skulle köra med 15" på vintern (312mm stora skivor kräver 16")!
Nu ligger dom och skräpar i min källare istället då D2-bromsarna är på fram ;).

Fjädrar så är det många som är nöjda med H&R-fjädrarna på Fabian, borde ge snarlik karaktär på Polon då det i grunden är samma bil med liknande vikt etc etc.
Jag däremot kör på ett Weitec GT-kitt. Dämpare samt fjädrar.
Dyrare javisst, men mycket mycket trevligt att köra med!

Tack för tipset, men låter lite bökigt att byta ut skivor o hela kittet? Jag tror jag behåller standardgrejerna iaf under inkörningen, sen får vi se :). Vad är standarddiametern på skivorna till Polo GTI? Läste att d e ventilerade skivor fram på 2014 modellen iaf.

Confide
2013-06-09, 19:20
Tack för tipset, men låter lite bökigt att byta ut skivor o hela kittet? Jag tror jag behåller standardgrejerna iaf under inkörningen, sen får vi se :). Vad är standarddiametern på skivorna till Polo GTI? Läste att d e ventilerade skivor fram på 2014 modellen iaf.

Ganska lätt att byta hela kittet, högt räknat så tar det 2 timmar totalt.
Standarddiametern är 288 mm, ventilerade. Precis som på Fabian ;).

henel321
2013-11-11, 15:30
Dags för mig att lämna GTI-gänget ett tag.

Ska sälja vår Polo GTI eftersom jag byter jobb och kommer sitta mitt i stan. Har varit otroligt problemfri, bara dragit en halv flaska olja på 1400 mil och det enda jag gjort annars är tanka och fyllt på spolarvätska på den.

Kommer helt klart sakna lilla busbilen.. :)

SamGTI
2014-04-18, 18:37
För att liva upp en gammal tråd kan sägas att efter ca 570 mil så har jag fyllt på ca 1,5 liter olja. Den varnade vid 470 mil å då var den snustorr i det närmaste så 1l fylldes på, å då var nivån ungefär i mitten på stickan. Fyllde sen på ca 0,6 liter vid 570 mil upp till max och håller på att mäta 100 mils intervall nu, blir intressant att se vad det visar...


Skickas från min iPhone via Tapatalk

SamGTI
2014-04-18, 18:39
Verkar ju idagsläget inte som det hänt mycket med motorerna tyvärr


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Petta77
2014-04-18, 19:43
I den takten har du ju snart gjort ett oljebyte när de är dax för oljebyte? :O

SamGTI
2014-04-18, 19:48
Ja, lite så... Ska en tripp till Elmia i morgon 36 mil ToR, så efter det ska jag kolla förbrukning tänkte jag...


Skickas från min iPhone via Tapatalk

SamGTI
2014-04-20, 13:17
Efter oljekoll idag hade min bil dragit ca 1,3 dl på 110 mil, inte farligt alltså :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

FiNCH
2014-04-20, 13:19
Det är ganska okej siffror.
Hur långt har bilen gått totalt?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

SamGTI
2014-04-20, 13:22
6826km exakt (sitter i bilen nu) :-p första 500 milen är det som sagt ca 1,6 liter påfyllt, men då ska sägas att jag inte vet var oljenivån var när jag hämtade ut bilen. Jo jag får va nöjd om förbrukningen håller sig på nuvarande nivå - bara att hoppas!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

FiNCH
2014-04-20, 13:23
Det ska nog gå bra, kör hårt å njut :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Petta77
2014-04-20, 17:53
Märkligt ändå. Ja har kört ca 1000 mil med min sedan oljebyte (bil i sign). Nivån är fortfarande i mitten av min/max. Nu är jag ute på riktigt hal is, men kan de ha med vilken olje typ? Jag kör för närvarande med 5W40

SamGTI
2014-04-20, 17:57
Har du samma bil/motor? Är inte superinsatt men det är möjligt att det påverkar vilken olja som används. Kanske någon som vet? Kör med longlife olja förövrigt


Skickas från min iPad via Tapatalk

J.L
2014-04-20, 18:52
Är inte superinsatt men det är möjligt att det påverkar vilken olja som används. Kanske någon som vet?

Självklart är det så, desto tunnare olja desto lättare letar det sig förbi, kolvringar, packningar, sprickor/porer m.m.

Peter-C
2014-04-21, 00:13
Det går inte att jämföra äldre motorer med exempelvis en TSI 1.4 tillverkad år 2013. Det är en modern lågfriktions motor. Detta innebär att man har minsta möjliga friktion t.ex. mellan kolv/kolvring/cylindervägg. Det i sin tur gör att man accepterar en viss oljeförbrukning som går till att smörja loppet. På en 90-tals bil får man inte ut den verkningsgrad som en modern motor har.

Samuels Polo GTI har "normal" förbrukning enligt kontrollen som är utförd :).

/Peter

SamGTI
2014-04-21, 00:19
Känns skönt att en pinne (oljeförbrukningen) kan ses som utredd :) förhoppningsvis var den riktigt höga förbrukningen endast var under de första 550 milen eller något


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Peter-C
2014-04-21, 00:23
Känns skönt att en pinne (oljeförbrukningen) kan ses som utredd :) förhoppningsvis var den riktigt höga förbrukningen endast var under de första 550 milen eller något


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ja, eller som du skrev att den inte var topp fylld när den var ny. Det var ju inte min TSI 1.4 när den var ny.

Det är bara att köra på ;)!


/Peter

SamGTI
2014-04-21, 00:25
Yes! :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Krillej91
2014-04-21, 08:13
En liten fråga. Är longlife oljan tunnare än vanlig helsyntet?

a128
2014-04-21, 09:23
en 0W-30 eller 5W-30 är tunnare än en 5W-40, 0W-40, 5W-50 etc.

tar den mycket olja välj en tjockare olja

Peter-C
2014-04-21, 09:30
En liten fråga. Är longlife oljan tunnare än vanlig helsyntet?

Nej den är inte tunnare än andra 5w - 30 helsyntet oljor. Det är de olika tillsatserna som innebär att den klassas som longlife.

Enligt en gammal tråd på forumet:

”5W” innebär att den flyter vid -30 C.
”30” innebär att den är 9.3 ggr ”tjockare” än vatten vid 100 C

Motsvarande för 5W-40 blir:

”5W” innebär att den flyter vid -30 C.
”40” innebär att den är 12,5 ggr ”tjockare” än vatten vid 100 C

I övrigt se inlägget ovan, A128:s.

/Peter

Peter-C
2014-04-21, 09:37
En liten fråga. Är longlife oljan tunnare än vanlig helsyntet?

Jo, en sak till, hur gick det med din mätning? Kommer ihåg inläggen i slutet av Mars i annan tråd.

/Peter

Petta77
2014-04-21, 10:24
Det går inte att jämföra äldre motorer med exempelvis en TSI 1.4 tillverkad år 2013. Det är en modern lågfriktions motor. Detta innebär att man har minsta möjliga friktion t.ex. mellan kolv/kolvring/cylindervägg. Det i sin tur gör att man accepterar en viss oljeförbrukning som går till att smörja loppet. På en 90-tals bil får man inte ut den verkningsgrad som en modern motor har.

Samuels Polo GTI har "normal" förbrukning enligt kontrollen som är utförd :).

/Peter

Ah klumpigt av mej

Krillej91
2014-04-21, 10:28
Den drog ca en halvliter olja på 70mil orkade inte vänta till 100 mil, men ringde då till handlaren där jag köpte bilen och han sa naturligtvis att det var helt normalt, men om jag ville så kunde dom göra ett oljeförbruknings test men jag tycker inte det är någon mening med tanke på att det är inom vw ram 1liter/100mil. så onödiga pengar att lägga på det plus kör sträcka dit då. Så det är därför jag undrade om Helsyntet olja är lite tjockare än long life för det är tydligen LF i den nu då. men det är den inte då? / Krille

a128
2014-04-21, 10:51
Köp en billig 5W-40 som uppfyller VW502 00 och fyll på, gör oljebyteservce efter 1500mil och motorn kommer må gott av det

Megapolaren
2014-04-22, 09:27
Den drog ca en halvliter olja på 70mil orkade inte vänta till 100 mil, men ringde då till handlaren där jag köpte bilen och han sa naturligtvis att det var helt normalt, men om jag ville så kunde dom göra ett oljeförbruknings test men jag tycker inte det är någon mening med tanke på att det är inom vw ram 1liter/100mil.

Nu kanske jag är ute på djupt vatten, men jag har absolut fått intrycket av att gränsen är 0,5 liter/100 mil.

Familjen har en Polo GTI som också drog olja. Det gjordes en noggrann mätning som visade på en förbrukning om 0,42 liter/100 mil. Den information vi då fick var att gränsen var 0,5 liter och att det därmed inte gick på garantin. Tre månader efter mätningen rasade motorn och byttes utan knussel på garantin. Numera drar motorn mer normala mängder olja (0,1-0,2 liter/100 mil), även om jag personligen är van vid motorer som inte drar en droppe...

//

AXL72
2014-04-22, 14:24
Nu kanske jag är ute på djupt vatten, men jag har absolut fått intrycket av att gränsen är 0,5 liter/100 mil.

Familjen har en Polo GTI som också drog olja. Det gjordes en noggrann mätning som visade på en förbrukning om 0,42 liter/100 mil. Den information vi då fick var att gränsen var 0,5 liter och att det därmed inte gick på garantin. Tre månader efter mätningen rasade motorn och byttes utan knussel på garantin. Numera drar motorn mer normala mängder olja (0,1-0,2 liter/100 mil), även om jag personligen är van vid motorer som inte drar en droppe...

//

Du har helt rätt. Det är 0,5 liter som gäller och inget annat.

Krillej91
2014-04-22, 15:29
Nu kanske jag är ute på djupt vatten, men jag har absolut fått intrycket av att gränsen är 0,5 liter/100 mil.

Familjen har en Polo GTI som också drog olja. Det gjordes en noggrann mätning som visade på en förbrukning om 0,42 liter/100 mil. Den information vi då fick var att gränsen var 0,5 liter och att det därmed inte gick på garantin. Tre månader efter mätningen rasade motorn och byttes utan knussel på garantin. Numera drar motorn mer normala mängder olja (0,1-0,2 liter/100 mil), även om jag personligen är van vid motorer som inte drar en droppe...

//
När hände detta för dig? för nu verkar det vara 1liter / 100 mil som gäller när jag pratade med en mekaniker på VW verkstad :S

SamGTI
2014-04-22, 16:37
Samma som min nu då med förbrukning... Finns det något officiellt papper på vad som gäller?

Det verkar ju som alla verkstäder säger olika saker.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Megapolaren
2014-04-22, 19:09
Några officiella papper har jag inte, men jag vet att gränsen 0,5 liter också omnämns på tyska forum. Kanske läge att kontakta VW i Södertälje för att klara ut vad som gäller?

Personligen tyckte jag inte att ens 0,42 liter / 100 mil var acceptabelt, bara att köpa olja var ju en stor del av hela driftskostnaden...

//

SamGTI
2014-04-22, 19:12
0,42 är inte acceptabelt i någons bok, möjligen endast hos VW i Södertälje... Dock får man nog räkna med 1dl på 100 mil, även om det är rätt mycket det också i jämförelse med tidigare bilar jag haft.


Skickas från min iPad via Tapatalk

FiNCH
2014-04-22, 19:14
SamGTi; nu vet jag inte om du har problem med din men om du har det och inte får hjälp i Södertälje så kan du åka till Sward Bilverkstad i Järna, dom hade hand om min Polo och det var aldrig några problem.
Även när dom hade bytt kolvar på min Polo och den drog väldigt lite så fortsatte dom kämpa.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

SamGTI
2014-04-22, 19:17
Tack för tips Finch, men Järna ligger lite långt från Halmstad. :) Känner mig tillfreds med förbrukningen just nu, ska mäta under lite längre period nu å kolla.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Krillej91
2014-04-22, 21:00
Vad kör ni med för olja ni som har Polo gti?


Skickas från min iPad via Tapatalk

SamGTI
2014-04-24, 13:40
Castrol Edge, har även tidigare fyllt på med Statoils 5w 30 long life.


Skickas från min iPhone via Tapatalk