handdator

Visa fullständig version : Bränsleförbrukning Sharan 2.0 TDI -08



trickster68
2012-01-02, 14:07
Hej,

Hur mycket drar din Sharan?

Jag har en diesel 2.0 TDI som drar 0.95 blandad körning (Enligt färddatorn), något mindre (0.92) om jag räknar vid tankning.

Jag har pratat med VAG verkstad om saken och det första de säger är att det är en stor bil...hmm??

Jag körde 45 mil landsväg och då drog den 0.84 liter per mil! Vilket jag tycker är alldeles för mycket för en diesel, visserligen låg jag väl något över hastighetsbegränsningarna (typ +29 km/h på 110- och 90-sträckorna annars ganska mitt på)

Den är svag på låga varv särskilt när den är kall. Får väldigt många "skitstopp". Är det något fel eller ska det vara så här? Jag köpte bilen för ungefär 6 veckor sedan. Det är en 2008 som har gått ungefär 5 000 mil.


MODELLINFO

Fabrikat: VOLKSWAGEN
Modell: SHARAN (II) Diesel
Typ: 2.0 TDI
Årsmodeller: 2008

Andersson Racing
2012-01-02, 15:20
Vad säger instruktionsboken gällande förbrukningen?

Kan tycka att din förbrukning är i överkant. Har samma motor i en passat och den drar strax under 0.6 fullpackad i samma farter som du anger.

Gällande tjuvstoppen så har jag liknande karaktär på motorn, definitivt när bilen precis är startad, och fler med mig så den delen skall ses som "normal" för motorn.

/ Per

TheDeadDorkster
2012-01-02, 16:04
Den erfarenheten jag har av skåpbilar osv säger att din förbrukning inte är så konstig, speciellt med den tunga högerfoten du skriver att du har. Kör du 140 km/t drar en närmare 1,8 meter hög bil ganska mycket vid högre hastigheter. Testa köra vid vanligt, dvs: lagliga hastigheterna +- 10 km/t. Då kommer du förhoppningsvis ner i: Är förbrukning då ännu för hög rekommenderar jag en felkodsläsning, storservice med nya filter och hjulinställning.

Blandad: 6.8 l/100km - 14.7 km/l
Stad: 8.6 l/100km - 11.6 km/l
Landsväg: 5.8 l/100km - 17.2 km/l

trickster68
2012-01-02, 16:35
OK tack för era svar...

Registreringsbeviset anger enligt nedan. Men det enligt VAG verkstan är dessa framtagna under närmast laboratorieliknande förhållanden! Stämmer det?

Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,7 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,7 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 8,5 L/100KM

/Trickster68

Lasse62
2012-01-02, 16:52
Vad har du för däck?
Jag har en liknande fast med 204 hk 24v VR6 motorn och 4 hjulsdrift, med dubbdäck i orginaldim 215/55x16 landar jag på 0,87 i blandad medans det stiger till 0,91 med de större sommardäcken, tyvärr går det inte med 15" vinterdäck annars tror jag att förbrukningen skulle sjunka ytterligare med 195/65x15. Över 120 km/h så ökar förbrukningen markant, främst med sommarsulorna så din förbrukning i 140 km/h ser jag inte som anmärkningsvärd.

Lilla_Vargen
2012-01-02, 17:55
Kör Caddy -05:a med 1,9 tdi. Enligt regbevis ska ligga 0,61 blandad körning.
Har varit nere på 0,58 blandad körning
Snittar "normal" körning 0,65-0,68 blandat
Men som sagt om man pressar den 120+ ökar soppa förbrukningen makant.
58 mil sträckkörning upp till stockholm resulterade i 0,85 och då låg jag runt 120+...

DVS. ingen anmärkningsvärda förbrukning på din Sharan.

Tips för att komma ner i förbrukning: Öka däcktrycket, utnyttja nedförbackar och undvik mer gas i uppförsbackarna. Hitta ett "låsläge" på gasfoten.
Liknelse med cykling: högt däcktryck = lågt rullmotsånd rulla i nedförsbackarna och spara på krafterna, ta fart innför en uppförsbacke o växla ner isf att gasa mer.

jonis
2012-01-02, 19:00
Hej.
Finns vissa saker i programmet i bilen som gör att den blir onödigt törstigt.

Om du vill kan du få testa en eco optimering i några dagar gratis.

Mvh

trickster68
2012-01-03, 19:47
OK och tack för era synpunkter. Vill komplettera med lite ny data...

Jag har precis kört 10,6 mils landsvägskörning (Karlskrona-Emmaboda tur och retur), med en 10 minuters paus med avstängd motor i Emmaboda.

Följande data fick jag från min färddator:

Medelhastighet 74 km/h (100 km/h i en omkörning annars enligt hastighetsskyltar, samt med 4 stoppskyltar, stop'n'go!)
Distans 106 km
Restid 1 h 26 min
Snitt förbrukning 7,5 l/100km

Innan avfärd kollade jag ringtrycket (3,0) och kompletterade där det behövdes. Jag var så delikat på gasen som möjligt och rullade i nerförsbackarna.

I och med att jag startade och slutade resan på samma ställe torde uppför- och nerförslut ta ut varandra, så även vindförhållanden!

Bilen var dessutom varm när jag startade och jag nollställde mätaren när jag hade kommit 20 m hemifrån!

7,5 är förstås bra mycket bättre än 8,5 som jag hade när jag "blåste" på, så det får väl vara klarlagt att jag kan spara bränsle genom mitt sätt att köra, men 7,5 mot förväntat 5,7 L/100KM handlar om 35% mer än spec!!

Bilen ska in på service om ett par dagar men verkmästaren som jag pratade med sa att jag inte skulle förvänta mig någon större skillnad efter servicen!

Med den kompletterande informationen tycker ni då att bilens förbrukning är rimlig?

/Trickster68

TheDeadDorkster
2012-01-03, 22:30
hmm.. tycker också att det låter för högt (dock ej extremt mycket). Kan tänka mig att en till faktor till din högre förbrukning kan vara dubbdäck (om du har det). Nog ofta kan man dra av 0,5L/100km för att komma ner till sommarförbrukningen, dock så är det ännu 1,3L/mil för mycket för landsvägskörning.
Några anledningar till din högre förbrukning är nog:
-Något fel i motorn (läs felkoder och försök få livedata för att se om du kan hitta något konstigt).
-Hjulinställningen (felaktig hjulinställning kan orsaka högre bränsleförbrukning, har dock inte varit med om 1L/100km.