handdator

Visa fullständig version : ECU Motronic ME , Modifiering... ?



2stroke
2012-01-02, 10:36
Vad för firmor i Sverige har kunnade att gå in i ECU Motronic ME styrsystemet
och rent blockera bort/ta bort utsignal för en viss funktion ??

Passat 3B ( 2000 )

Sn00k
2012-01-02, 17:12
vilken funktion vill du slå av mer specifikt? och vad har din box för kod? (ex 4B0906018xx)

2stroke
2012-01-03, 09:58
1. Vilken funktion vill du slå av mer specifikt ?
2. Vad har din box för kod ? (ex 4B0906018xx)

1. Allting som har med SAI-systemet att göra.
Så att ECU'n varken skickar ut styrsignal samt så att det förhindrar felkoder/felsignal på SAI-systemet.
detta då jag tänkt rensa bort allt detta ifrån bilen min.
2. Koden vet jag inte i dagsläget men kan givetvis kolla upp det.

Sn00k
2012-01-03, 19:21
misstänkte att det var den kära "sekundärluftpumpe" som du ville plocka bort =)

har gjort detta på några bilar, och bitarna du vill nolla i boxen för att få stopp på signalerna till denna samt inaktivera alla felkoder för den är dessa: CWSLS, CDSLS, CLASLVE, CLASLPE.
(en för att stänga av funktionen, en för att stänga av felkoden; för pumpen och likadant för ventilen som styr pumpen ifråga, då den ändå åker bort)

med dessa nollade så är det bara att plocka bort den.. men du måste veta vart i "koden" dessa befinner sig, samt kalkylera om checksummorna när du gjort ändringen.. å så läsa ur och i programmet då förståss.

osäker på om jag har definitionen för din box, men om du kollar upp benämningen på den, tex genom att gå in under "engine" med vag-com, alt. genom att titta på etiketten på den, så kan jag slå en kik om du vill.

2stroke
2012-01-04, 07:07
Jag är osäker på om jag har definitionen för din box,
men om du kollar upp benämningen på den, tex genom att gå in under "engine" med vag-com,
alt. genom att titta på etiketten på den,
så kan jag slå en kik om du vill.
Hade varit super schysst om du skulle idas kolla lite närmare på detta. :o)
Mitt SAI-system fungerar fortfarande men jag vill rensa upp i motorrummet och då inte SAI-systemet egentligen har någon funktion så skulle jag vilja plocka bort alltihop som har med det att göra,
...men givetvis inte på bekostnad utav en massa felkoder osv osv. ;o)

2stroke
2012-01-12, 18:33
Sn00k , du har PM !