handdator

Visa fullständig version : chippa 1.8t råd



dorian
2011-12-31, 00:43
Hej hej
Jag funderar på att lämna in min bil på tm~chiptuning på Tjörn!
Någon som har erfarenheter Av dom?
Har kollat i deras gästbok och de verkar ha nöjda kunder.

Tacksam för lite goa råd

Markus1987
2011-12-31, 13:16
Dessa har man också funderat på, fick svar på mail för ett tag sen på hur mycket dom kunde ge i effekt till min Golf MKIV GTI med redan färdigmonterad 3" downpipe med race-kat, dom nämnde då ca 78Hk & 110Nm extra och till ett pris för 4499kr inkl. felsökning! Detta kallade dom för racemapp också! Om priset är desamma ännu vet jag ej, fick detta svar i augusti månad nångång så!

Original effekt: ca 150Hk och 210Nm på Golf MKIV GTI
Här är annars några andra man listat upp och effekt dom ger: (enligt deras hemsidor)

BSR STEG 3: 214Hk och 372Nm Pris: 12775 kr
ACECOMP STEG 3: 205Hk och 330Nm Pris: 15000 kr
DAHLBÄCKS STEG 3: 220Hk och 330Nm Pris: 28218 kr

I dessa priser ingår då ju självklart en del andra optimeringar och delar därav kostnaden!

ThomasT
2011-12-31, 18:17
Original effekt: ca 150Hk och 210Nm på Golf MKIV GTI
Här är annars några andra man listat upp och effekt dom ger: (enligt deras hemsidor)

BSR STEG 3: 214Hk och 372Nm Pris: 12775 kr + 2750kr i montering.
ACECOMP STEG 3: 205Hk och 330Nm Pris: 15000 kr
DAHLBÄCKS STEG 3: 220Hk och 330Nm Pris: 28218 kr

I dessa priser ingår då ju självklart en del andra optimeringar och delar därav kostnaden!

För att få rättvisa priser så stillkommer montering på BSR's pris.

.

Confide
2011-12-31, 19:47
Har vart och pratat med Thomas på ThomasMagnusChiptuning (det är vad TMC står för). Är lite tveksam till hans expertis, som ett exempel så är det enligt honom omöjligt att trimma SAAB 9-5 2.3t till mer än 220 hk för då går allt bara sönder... ^^

sent from the real deal

Lillen
2011-12-31, 20:48
Alltså?????
BSR , ACE , Träskon eller annan DYR firma.
MEN det MÅSTE ju finnas bra prisvärda chip för mindre än 12.000:- och uppåt.
Ja jag vet att man får vad man betalar för i många fall.

MEN jag som vill ha ett chip bara.
Då säljer ju de flesta en grundmapp som de anpassar till bilen.
Dessa chip har ju funnits i massor av år nu och de tillhandahålls ju av nån.
Därav att de inte kostar dessa 12-helsjalar eller mer att ta fram.

Man vill ju bara veta att de fungerar bra.
Att personerna som gör jobbet är OK och att de fungerar.
Vad det är för programvara mm.

Det svåra är ju att ingen i princip svara på mail.
Det undrar man ju över då de förhoppningsvis vill sälja något.
Helst vill man ju ha något nära till där man bor åxå.

Eller om något företag kan erbjuda chip liknande Amerikanerna.
De har ju MASSOR av prisvärda grejor till sina jänkare som de mailar över filer man lägger in själv med en handenhet. Varför ska de vara så jä**a svårt för oss europeer att får billiga fungerande chip och trim?
De på andra sidan pölen lämnar ju i princip nöjdkundgaranti , de bromsar liknande bilar med samma modifieringar man själv har och tar fram en mapp.

Ja jag undrar iaf om det finns prisvärda chip som inte kostar som halva eller i träskodahlbäcks fall mer än min bil och 10.000:- till?????

Confide
2011-12-31, 21:49
Klart det finns alternativ, det där är däremot steg 3 som man ändå bör satsa på pga av att effekten är blir så mycket trevligare.
steg 1 har "alla" och kostar runt 6-8 helsjalar :-).

sent from the real deal

VWGolIV
2011-12-31, 22:21
Frågan är vad man skall använda bilen när man vill trimma sin bil?!?
Ska man bara ha lite extra kraft när man gör omkörningar så kan man ju köpa ett chip för några tusen bara, eller rent av hitta på blocket.

Tänker man köra mer rödljusrace, och även på bana och använda kraften mycket, då får man punga upp lite mer pengar så att bilen inte tappar kraft efter ett par vändor pga att allt annat är under dimensionerat (stavning).

Sen känns det ibland som att firmornas siffror är ltie av glädjesiffor men det låter jag vara osagt då många inte testar sin bil efter en trimning.

Jimpa82
2012-01-01, 08:43
Jag fick ont i huvet av Lillen´s såkalladee kommentar, så jag vet inte om jag orkar ta denne på allvar...!

Markus1987
2012-01-01, 19:15
Som redan innan nämnts så ja, klart att de finns andra alternativ och även billigare, men just dessa jag rabbla upp är Steg 3 paket...
Och självklart andra firmor finns det... GIAC, Autotech, ItsFun är några andra jag kommer på just nu...
Sen vilken firma är bäst, jadu, alla har sina för- och nackdelar antar jag! Man får se vad det blir i framtiden, just nu vet jag inte alls!

Lillen
2012-01-01, 20:55
Jag fick ont i huvet av Lillen´s såkalladee kommentar, så jag vet inte om jag orkar ta denne på allvar...!

Vad råkade jag säga nu då?
Bättre att komma med något konkret då än att skriva.......ingenting =)

Sn00k
2012-01-01, 23:50
Har vart och pratat med Thomas på ThomasMagnusChiptuning (det är vad TMC står för). Är lite tveksam till hans expertis, som ett exempel så är det enligt honom omöjligt att trimma SAAB 9-5 2.3t till mer än 220 hk för då går allt bara sönder... ^^

har du tittat på 9-5 2.3ornas lättviktskolvar av lågfriktionstyp? "T7" kallar man denna senare upplaga av motorerna, och man kan nästan knäppa hål i dessa med pekfingret om man tar i.. dom flesta/alla som trimmar dessa maskiner slänger i dom tidigare kolvarna ifrån "T5" motorerna, som var mycket mer robusta.
har du tittat ner i en sådan "T7" motor som gått med chip en kortare stund så förstår du vad jag menar här.. det rör sig om ett fåtag dagar/veckor innan det är smul av kolvarna.. hela toppen på kolven ser ut som ditsprayat aluminiumpulver.. dom håller för orginal effekt, ganska precis, men även utan spikningar så tar den ökade belastningen kål på dom.. dom är helt enkelt så vekt konstruerade som dom bara kan bli, för att göras så lätta som möjligt.

efter att ha bytt dessa smuldegs-kolvar, samt dammsugit ur dom ur tråget, på iaf 2st av dessa "t7" motorer, så förstår jag iaf personligen hans poäng där.. låt bli ;)


åter till ämnet, håller på å tar fram en programvara där steg 1 blir anpassat induviduellt efter bilen samt kundens önskemål, på plats, utifrån vad bilen ska användas till, samt vilken hårdvara som nu sitter monterad, såsom en bättre IC, downpipe, avgas osv.
i dagsläget är den under testkörning i några bilar, för "utvärdering", och verkar kompatibel med dom allra flesta 1.8t motorerna från -01 och uppåt, där bredbands-sond, anti-sladd å en massa annat introducerades..
än fler box-benämningar behöver testköras, men har inte tillgång till alla olika typer och årgångar på bilar, så det tas som det kommer.
kommer även att anpassa denna programvara till bilar före -01 men det är lite nerprioriterat då det är mycket annat att reda ut just nu.
det går att posta en box om avståndet är långt, och programmera på distans, men då blir det ett generellt program som vilket annat chip som helst.. jag föredrar att göra det på plats i bilen så man kan provköra och ta hant om eventuella komplikationer som uppstår, samt anpassa programmet efter förarens önskemål och högerfot.

utöver detta så snickras det på ett lite enklare "bolt-on" kit för uppåt 280 driftsäkra pållar som klarar hårdare körning på bana.. med nytt grenrör, turbo, nerpip, vattenkyld IC mm plock.

så lugn bara, det kommer custom programvaror även till denna sida pölen inom kort..! ;)

Särås
2012-01-02, 02:24
Har funnits möjligheten att mappa 1,8T med GIAC i 6+ år.
Så inte mycket nytt där.
Men vi tittar på pris och efterfrågan och just nu är det mer prio med nya S4/S5 3,0T FSi motorn och även fler steg till en mängd 2,0TSi och 2,0T FSi bilar.

Men till Golf 1,8T GTi mk4 har vi färdiga "steg" som vi testar just nu på 3 bilar.

Confide
2012-01-02, 05:31
har du tittat på 9-5 2.3ornas lättviktskolvar av lågfriktionstyp? "T7" kallar man denna senare upplaga av motorerna, och man kan nästan knäppa hål i dessa med pekfingret om man tar i.. dom flesta/alla som trimmar dessa maskiner slänger i dom tidigare kolvarna ifrån "T5" motorerna, som var mycket mer robusta.
har du tittat ner i en sådan "T7" motor som gått med chip en kortare stund så förstår du vad jag menar här.. det rör sig om ett fåtag dagar/veckor innan det är smul av kolvarna.. hela toppen på kolven ser ut som ditsprayat aluminiumpulver.. dom håller för orginal effekt, ganska precis, men även utan spikningar så tar den ökade belastningen kål på dom.. dom är helt enkelt så vekt konstruerade som dom bara kan bli, för att göras så lätta som möjligt.

efter att ha bytt dessa smuldegs-kolvar, samt dammsugit ur dom ur tråget, på iaf 2st av dessa "t7" motorer, så förstår jag iaf personligen hans poäng där.. låt bli ;)



Stakar och kolvar är likadana på aero som på 2.3t, antar att farsans 2.3t med 280 hk är en legend med sina 35000 mil på mätaren med "oöppnad" motor.
T7 är svagare än T5, men inte så svag som du ger sken av.
Men att säga att motorn inte tål mer än 220 hk... då ska man nog säga att man inte kan trimma den istället ;-).
Det är som folket som hävdar att man inte kan ta ut mer än 180 kusar ur en Fabia 1.4TSI (det är standard-effekt för den som inte vet) för växellådan är gjord av choklad ^_-.

1.8t borde väl det ändå finnas massor av trim till trots allt?
Motorn är ju äldre än gatan och har ju suttit i precis allting, men allting hänger på vad man ska använda den till...
sent from the real deal

Cullberg
2012-01-02, 09:04
Det som kan vara bra att nämna i jämförelse är ju att "steg 3" brukar vara komplett med avgassystem och lite annan hårdvara. Så det är kanske inte det man skall jämföra priser med.

jonis
2012-01-02, 12:50
Hej.
Vi har handenhet(RTS) som gör att du själv kan byta mellan org,Trim1 , trim 2 eller liknande.
Har du tillgång till vagcom och kan göra loggningar av bilen kan vi göra finjusteringar åt dig som vi sedan kan skicka över internet och du själv lägger in i RTS/ bilen.

Alla våra optimeringar grundar sig Alltid på originalet som redan finns i din ECU.

Du kan även komma till oss och få bilen körd på rullande landsväg.

Sn00k
2012-01-02, 15:25
Särås: jodå visst har möjligheter till mappning funnits, men problemet har varit att hitta någon i sverige som håller på med det, som vet vad dom gör.
utan att nämna några namn, så har rent löjliga program sålts som "mappningar", med motorras som följd, och dom som varit intresserad av en bra mappning har fått ta en resa till tyskland och besökt mtm.
ett annat exempel är dessa firmor som säljer EGEN programvara som tagits fram på deras bromsbänk.. när företaget ifråga aldrig haft en sådan.. eller när någon lite mer kunnig tittat i programmet och det då visat sig vara signerat av ett tyskt företag.

kanske finns det fler idag som håller på med mappning i sverige? har stertman direkt kunskap om me 7.x insprutningen, eller skickas det filer å loggar fram å tillbaka mellan chip-tillverkaren i det här fallet giac, vid justeringar?
jag har själv tittat runt lite efter just någon att mappa 1.8t spisarna, och några namn dök upp.
då dessa människor, som sades vara bland dom vassaste på me 7.x spruten i sverige, sprängde en bekants motor i bänk på ren okunskap, så var det inte längre aktuellt.. som sagt, läget kanske har förändrats idag.
det bekymmer som kommer med företag som köper programvara ifrån andra, är att folk måste följa deras "steg", och kan inte bygga något skojj själv.. och har man redan byggt något skojj själv så är det svårt att få ett program anpassat till detta.
nu nämner jonis härovan att sådana möjligheter finns idag, och det låter toppen om någon tagit sig an detta =)

confide: är du säker på att det sitter t7 grejer i den motorn?
en av bilarna jag dammsög ur var en aero med chip till 265hk, dvs ganska snällt program, och jag vill nog påstå att kolvarna är riktigt riktigt veka jämfört med t5 kolvarna.
man bör nog säga att den inte ska trimmas, det tycker jag låter helt riktigt =)

Confide
2012-01-02, 21:44
confide: är du säker på att det sitter t7 grejer i den motorn?
en av bilarna jag dammsög ur var en aero med chip till 265hk, dvs ganska snällt program, och jag vill nog påstå att kolvarna är riktigt riktigt veka jämfört med t5 kolvarna.
man bör nog säga att den inte ska trimmas, det tycker jag låter helt riktigt =)

Bara så att du vet det : det "enda" som skiljer motormässigt mellan en 2.3t och en Aero är turbo samt mjukvara. I övrigt så är resten likadant. Den motorn som sitter i min fars bil är helt orörd, har fått kamkedja bytt en gång men det är väl betraktat som självklart när bilfan gjort 35000 mil :).
Jag har renoverat 9000 2.0t som är otrimmade med (vilket är känt som skottsäkert enligt en del) pga att motorn är totalt slutkörd, det beror ju på hur man kör den. En Aero (med mjukvara i synnerhet) är ju något som lockar fram hornen i folk, bra tryck i spisen.
Kolvarna är vekare än T5, men att jämföra T5 med T7 är helt omöjligt då T5 gjordes för att tåla stryk medans T7 skulle vara så snål som möjligt. Sedan så tål ju T5 en bit över 500 kusar med..

Känner däremot att vi kommit ganska långt ifrån TM-chiptuning men jag står fortfarande fast vid mina åsikter angående honom :

Förtydligar : detta är mina åsikter angående TMC för dom som missat detta! Där nere, rakt under denna text.

Hävdar man att en 9-5 2.3t med aero-snurra inte tål mer än 220 kusar / DQ200 inte tål mer än 290nm så är det inte många siffror rätt i den kodningen.
Jag skulle välja en säkrare aktör.

Henrik.M
2012-01-02, 21:53
Vi lämnar SAAB där och åtegår till ämnet VW 1.8T eftersom detta är ett VW forum.
http://www.gtiklubben.nu/forum/faq.php?faq=vb3_board_faq#faq_klubbens_forumsregle r
Ev frågor/funderingar över det kan besvaras över PM.

Mvh // Moderator.

hoganb
2012-01-03, 21:09
Vad är det för en barnslig kommentar? Stöddig är den också, något detta forum absolut inte behöver!

Ta SAAB snacket över PM eller i något mer lämpligt forum för det märket.

Lillen
2012-01-03, 21:14
Vad är det för en barnslig kommentar? Stöddig är den också, något detta forum absolut inte behöver!

Lägg av!
Henrik är moderator och SKALL enligt de styrande ta upp detta.
SAAB-frågor är inget som är relevant egentligen , det har ju tidigare i tråden varit lagom inblandning i ämnet pga vissa leverantörer som chippar. Men när tråden börjar handla om huruvida saabmotorer håller si eller så är det väl inte längre VW-relqterat?!??!

Låt inte även denna tråd stängas och låsas som alla R-trådar eller några chiptrådar.
Där har det ju gafflats på så att trådarna tillslut mer handlat om vem som kastar skit på vem!?
JAG vill ha den kvar pga att jag åxå är intresserad av chip till 1,8T.

Det är väl snarare så att man får acceptera ordningsreglerna och dess innehåll.
Läs dessa och ta sedan ställning.

Henrik.M
2012-01-03, 21:56
Vad är det för en barnslig kommentar? Stöddig är den också, något detta forum absolut inte behöver!

Jag besvarar enkelt så undviker vi onödiga diskusioner och kan hålla oss till ämnet.
Ev frågor/oklarheter tar vi isf över PM.
http://www.gtiklubben.nu/forum/faq.php?faq=vb3_board_faq#faq_klubbens_forumsregle r

hoganb
2012-01-03, 21:59
Har jag inte rätt till min åsikt? Dessutom är detta forum känt för sin kaxiga jargong! Nog om detta från mig!

Lägg av!
Henrik är moderator och SKALL enligt de styrande ta upp detta.
SAAB-frågor är inget som är relevant egentligen , det har ju tidigare i tråden varit lagom inblandning i ämnet pga vissa leverantörer som chippar. Men när tråden börjar handla om huruvida saabmotorer håller si eller så är det väl inte längre VW-relqterat?!??!

Låt inte även denna tråd stängas och låsas som alla R-trådar eller några chiptrådar.
Där har det ju gafflats på så att trådarna tillslut mer handlat om vem som kastar skit på vem!?
JAG vill ha den kvar pga att jag åxå är intresserad av chip till 1,8T.

Det är väl snarare så att man får acceptera ordningsreglerna och dess innehåll.
Läs dessa och ta sedan ställning.

hoganb
2012-01-04, 09:07
Jasså är det så man gör här på forumet? tar bort inlägg för att det inte passar moderatorerna? I detta fallet Henrik M.
Vad är det för jävla stil?
Se till att ha Moderatorer som skapar en trevlig atmosfär på forumet istället för irritation!
Som sagt Gti Klubben är känt för sin stöddiga attityd! Vad beror det på?


Vi lämnar SAAB där och åtegår till ämnet VW 1.8T eftersom detta är ett VW forum.
http://www.gtiklubben.nu/forum/faq.php?faq=vb3_board_faq#faq_klubbens_forumsregle r
Ev frågor/funderingar över det kan besvaras över PM.

Mvh // Moderator.

Särås
2012-01-04, 14:08
Särås: jodå visst har möjligheter till mappning funnits, men problemet har varit att hitta någon i sverige som håller på med det, som vet vad dom gör.
utan att nämna några namn, så har rent löjliga program sålts som "mappningar", med motorras som följd, och dom som varit intresserad av en bra mappning har fått ta en resa till tyskland och besökt mtm.
ett annat exempel är dessa firmor som säljer EGEN programvara som tagits fram på deras bromsbänk.. när företaget ifråga aldrig haft en sådan.. eller när någon lite mer kunnig tittat i programmet och det då visat sig vara signerat av ett tyskt företag.

kanske finns det fler idag som håller på med mappning i sverige? har stertman direkt kunskap om me 7.x insprutningen, eller skickas det filer å loggar fram å tillbaka mellan chip-tillverkaren i det här fallet giac, vid justeringar?

Vi skickar loggar och värden fram och tillbaka och gör korrigeringar med GIAC på dom bilar som vi mappar.
Dom steg vi tagit fram är våra rekommendationer, nu är dom inte ute på hemsidan hinner inte med att lägga upp allt som ska läggas upp så prioriterar och försöker hinna med det som vi tror går att sälja mest av.

Man måste alltså inte följa våra steg och GIAC har inga färdiga steg med visa delar då GIAC bara gör mjukvara och inget annat, dom jobbar fram mjukvara till Milltek, AWE Tuning, STaSIS, VF Engineering och en rad andra tillverkare plus så klart det som Mattias och jag bygger eller hjälper till med.

Vi hjälper mer än gärna till och hitta någonting.
mvh Jimmy Särås

Särås
2012-01-04, 14:10
Jasså är det så man gör här på forumet? tar bort inlägg för att det inte passar moderatorerna? I detta fallet Henrik M.
Vad är det för jävla stil?
Se till att ha Moderatorer som skapar en trevlig atmosfär på forumet istället för irritation!
Som sagt Gti Klubben är känt för sin stöddiga attityd! Vad beror det på?

Kan hålla med om i vis mån om att GTi klubben har en hög nivå på moderering, men anser samtidigt att det ger forumet en seriös nivå.
I mina ögon så är det samma höga och seriösa nivå på GTi klubben som på Porsche Klubben!

Kanske skulle man låta visa trådar spåra ur om tillverkare typ Saab i detta fall utan att det ska behöva modereras!?
Men på det stora hela anser jag att det verkar som klubben är seriös och sköter allt bra!
mvh Jimmy Särås

Haugeman
2012-01-04, 14:25
Ser inte vad som är fel med att försöka hålla en seriös ton i forumet och i trådarna, och såg heller inget fel på det som Henrik gjorde i denna tråd. Vad jag ser så är det återkommande samma personer som gnäller och klagar om det blir modererat i trådarna, spelar ingen roll om dom har inlägg som är berörda eller bara stör sig på modereringen, tål att funderas på tycker jag.

Henrik.M
2012-01-04, 15:15
Trodde det var utagerad men eftersom vissa tar ut sin ilska med att skrika bakom en skärm så tar jag fram dom inlägg jag raderat.
Har ej raderat något inlägg som TILLFÖR något till tråden ang chip.
Har tagit fram dom raderade inläggen , så får gemene man bilda sig en uppfattning om ifall dessa inlägg tillför tråden något.

Allt för att ALLA ska vara nöjd.

Skickat från min yuppienalle.

Lillen
2012-01-04, 17:31
Särås.
Bra av dig att fortsätta svara iaf!

Var ifrån i världen kommer GIAC:s programvara?
Jag vet inget om detta nästan så man får ju fråga sig fram.

J.L
2012-01-04, 20:23
Som sagt Gti Klubben är känt för sin stöddiga attityd! Vad beror det på?

Nu vet jag inte i vilken skvallerblaska du läst det, men min gissning skulle vara att
det beror på användare som allt som oftast har svårt att följa de regler den här klubben har!

Åter till ämnet

dorian
2012-01-07, 16:25
Nu har ni väl förstört hela min tråd, det var inte detta jag skapade den för.

Jag har kört många t7 och t5 och allt jag kan säga är att t7 är en tickande bomb redan som orginal. Men jag kan trionic bättre än nån annan på denna forum vill jag påstå, kan nån svara på frågan som ställdes från början? Erfarenheter från tmc?

Confide
2012-01-07, 16:35
Förtydligar : detta är mina åsikter angående TMC för dom som missat detta! Där nere, rakt under denna text.

Hävdar man att en 9-5 2.3t med aero-snurra inte tål mer än 220 kusar / DQ200 inte tål mer än 290nm så är det inte många siffror rätt i den kodningen.
Jag skulle välja en säkrare aktör.


Nu har ni väl förstört hela min tråd, det var inte detta jag skapade den för.

Jag har kört många t7 och t5 och allt jag kan säga är att t7 är en tickande bomb redan som orginal. Men jag kan trionic bättre än nån annan på denna forum vill jag påstå, kan nån svara på frågan som ställdes från början? Erfarenheter från tmc?


Och för att förtydliga lite till : http://www.garaget.org/?car=97821
Detta raset som syns på bilderna är med TMC's mjukvara utvecklad för T7.
Det är mina erfarenheter av TMC och det var dom du bad av, korrekt?

dorian
2012-01-07, 17:35
Jag förstår, men det här har jag sett på orginal motorer också och det konstigta är att det är fyrans kolv. Nästan varje gång. Sist jag öppnade en sån motor så hade kolven lossnat från staken och det va hål igenom kolven, du kan gissa hur tändstiftet såg ut. Bilen helt orginal ägd av en tant som lämnade in den på jobbet. Dålig vevhus och klena kolvar från fabrik tänk dig lite trim på det och raset kommer mycket fortare.
Jag har aldrig råkat ut för motor ras på mina Saabar kan jag tillägga, det är viktigt att inte skylla på den som har trimmat i det här fallet. Om du ändrar på din bil så ska den användas med huvudet.

De fins dom som har haft tur men de inte många. Viktigast av allt är service och att veta hur man ska köra

Särås
2012-01-07, 19:45
Särås.
Bra av dig att fortsätta svara iaf!

Var ifrån i världen kommer GIAC:s programvara?
Jag vet inget om detta nästan så man får ju fråga sig fram.

Klart vi svarar, det är bara när det spårar ut med lögner eller förtal vi inte vill svara längre!
GIAC kommer ifrån USA och califonien, GIAC har blivit en av dom större aktörerna på den värdsliga marknaden och flera rekord med olika bilar & modeller!

Jimpa82
2012-01-08, 07:20
Vad råkade jag säga nu då?
Bättre att komma med något konkret då än att skriva.......ingenting =)

Sorry, läsa på forum stenpackad efter ett nyårsfirande är inte så bra har jag märkt.
Ber tusen gånger om ursäkt :-(

Lillen
2012-01-08, 22:52
Sorry, läsa på forum stenpackad efter ett nyårsfirande är inte så bra har jag märkt.
Ber tusen gånger om ursäkt :-(

Ingen fara , jag fattade bara inte vad jag skrev fel just då =)