handdator

Visa fullständig version : Byte av generator för effekthöjning



golflover
2011-12-29, 13:36
Som titeln säger så funderar jag vad man vinner med att gå från en generator som idag ger 90 A till en som ger 30A. Har alltså funderat på att byta alla lampor till Led lampor som drar ca 20 % av vad vanliga glödlampor drar. Alltså borde en generator bara behöva vara 20 % av tidigare storlek. Men lägger man till lite för tändspole och startmotor och diverse så kanske 33 % av tidigare storlek kunde funka. Är jag helt ute och cyklar i mina funderingar. Frågan är alltså, hur mycket bromsar en 90 A generator och hur mycket bromsar en 30 A generator vid fullt laddande?

Henrik.M
2011-12-29, 20:51
Tror du glömt det absolut viktigaste eftersom det inte är generatorn som driver elen i bilen utan batteriet , generatorn ser bara till att batteriet har nog med ström för att klara av att driva allt i bilen.

Har du ett batteri anpassat för en 90Ah generator idag kommer din 30Ah generator att få jobba 3ggr så hårt än 90Ah generatorn för att hålla batteriet levande.
Det säger sig självt då att du knappast sparar effekt på en generator som är underdimensionerad mot resten av systemet och går på max hela tiden.

Man sparar nästan ingen effekt på att Led konvertera 5w och 10w lampor...........vet det själv eftersom jag har konverterat hela min bil till LED och xenon.
Har då ej märkt någon effektskillnad på bilen förutom på ljusen. =)