handdator

Visa fullständig version : Håller DSGlådan ihop när man trimmar? Polo GTI -11



Frank_dandy1
2011-12-29, 11:18
Hur är det med trimmning av bilar med dsg , har hört att det kan skada lådan ??? har en Polo GTI 2011 med dsg som vill vässas lite till ???

Confide
2011-12-29, 11:47
Ingenting som jag skulle vara orolig över iaf. Trim ökar alltid slitage, men kopplingen (som man brukar vara orolig över) pallar trycket ;-).

//Hälsningar någon som redan kört steg 1 och siktar på över 300 kusar med DSG7 / DQ200.

sent from the real deal

DPC
2011-12-29, 14:19
Det är möjligt att DSG VII klarar mer än original men VW själva utsätter den aldrig för mer än 250 Nm sen används istället den sexväxlade varianten. Med ett klokt trim utan massor av mer vridmoment så bör det inte vara någon fara.

Confide
2011-12-29, 14:25
Det är möjligt att DSG VII klarar mer än original men VW själva utsätter den aldrig för mer än 250 Nm sen används istället den sexväxlade varianten. Med ett klokt trim utan massor av mer vridmoment så bör det inte vara någon fara.

Så länge man kör med hjärnan så är det mesta lugnt.
Dom flesta kör ju steg 1 / 1+ och då drar man inte på så hårt som möjligt ;-).

sent from the real deal

DPC
2011-12-29, 15:56
För all del, så länge ingen kritisk gräns överskrids så fungerar det en viss tid. Men om en konstruktionsgräns överskrids så spelar det ingen roll om du kör med hjärnan, foten eller annat.. Sen finner jag det rimligt att flest kör en originalbil?!

Clintan_86
2011-12-29, 19:27
Med rätt mjukvara klarar DSG-lådan grymt mycket!
Vad satsar du på med din Polo att komma upp i hk/nm ?

Mvh

Fredrix
2011-12-29, 19:50
Tiguan har ju 320 Nm på DSG7 (TDI), men de kanske inte rör sig om samma låda ?

Confide
2011-12-29, 20:08
Olika lådor, den som Tiguanen har har en "blöt" koppling medans Polo / Fabia / A1 / Ibiza har "torr" koppling.


För all del, så länge ingen kritisk gräns överskrids så fungerar det en viss tid. Men om en konstruktionsgräns överskrids så spelar det ingen roll om du kör med hjärnan, foten eller annat.. Sen finner jag det rimligt att flest kör en originalbil?!

Ska specifiera mig lite mer tydligt denna gång : "Dom flesta kör ju steg 1 / 1+ som frågar frågan "tål min *********** verkligen detta?"".
Trodde du förstod detta men ursäktar för min otydlighet ;).

DPC
2011-12-30, 14:04
Kanske lite lågt men jag kunde inte låta bli att "missförstå" dig..

Så det finns en DSG VII nu i VW med våt koppling. Audi har kraftigare doningar för DSG VII sedan länge och de börjar väl hitta ner i VW också, bra!

Confide
2011-12-30, 16:15
Har funnits länge, men ännu roligare är ju att den 7-växlade lådan i TTRS / RS3 har en TORR koppling ;).
Inte samma låda överhuvudtaget, men man ska inte stirra sig blind på torr vs blöt koppling!

DPC
2011-12-31, 10:55
Definiera (exemplifiera) gärna vad du menar med länge! Torr är att föredra pga lägre förluster.

Confide
2011-12-31, 10:59
Flera år iallafall, funnits till Tiguanen hela tiden. Torr är självklart att föredra då förlusterna är mindre, men DQ250:ans koppling håller bättre än DQ200.
Därav att den har bl.a. launchcontrol (någon som vet om man bygger laddtryck under "launchcontrol"?).

Iallafall : Frank_Dandy1, jag skulle inte vara orolig över att trimma en bil med DQ200 / DSG7 , kolla in min bil under nästa år så kommer jag ta reda på hur långt man kan gå ;).