handdator

Visa fullständig version : Golf IV TDI - 01, turboverkan upphör ibland



speedbird
2011-12-27, 15:56
Ibland slutar turbon att verka, bilen tappar helt kraften och detta kan avhjälpas med att i farten slå av och på tändningen.

Detta sker oftast när man "pressar" bilen mer än vanligt eller kör med släp.

Har provat en annan luftmassemätare, men problemet kvarstod.

Är det något som vet vad det är för fel?


Mvh. Anders

berlands
2011-12-27, 17:08
Ibland slutar turbon att verka, bilen tappar helt kraften och detta kan avhjälpas med att i farten slå av och på tändningen.

Detta sker oftast när man "pressar" bilen mer än vanligt eller kör med släp.

Har provat en annan luftmassemätare, men problemet kvarstod.

Är det något som vet vad det är för fel?


Mvh. Anders

Hehe, var med om liknande på min TDI-04.
Den betedde sig så om man t.ex. låg och pressade den när man körde om en långtradare.
Gick in i limp-home läge, och man kunde max få upp den i 100 km/tim. Mesigt värre, man fick snällt gå in bakom långtradaren igen.
Slog man av och på tändningen så repade den sig.

Hade säkert bilen inne 30 ggr på verkstaden innan de hittade felet.
De bytte mer eller mindre allt i motorn innan de till slut kom fram till vad det var. (som tur var tjänstebil, annars hade jag blivit fattig)
Men problemet berodde på att bälgen till wastegaten gick trögt. (vilket i sin tur gjorde att turbotrycket blev för högt under för lång tid -> den gick in i limp-home läge)
Det gick inte att byta bälgen separat, hela wastegaten måste bytas. Denna var i sin tur kalibrerad mot turbon, så hela turbon måste bytas. Och turbon i sin tur är integrerad i grenröret, som då fick bytas! :)
Så det blev en dyr historia. (men inte för mig, som tur var)

Jag är säker på att det går att fixa på ett mer plånboksvänligt vis om man är lite händig. Måste gå att byta den där bälgen på något sätt. Även om allting inte blir 100% lika bra som om allting vore nytt så kan man säkert få den att funka bra ändå.

/Berlands

speedbird
2011-12-27, 17:24
Stort tack för svaret Berlands!

Ska försöka komma ihåg att återkomma med redogörelse när felet är åtgärdat.