handdator

Visa fullständig version : Missljud i motorn (Se video)



Kungen
2011-12-26, 03:02
Bilen är en Golf GTI -85 med GZ-motorn och 27000 mil på mätaren. Den har på senare tid fått två olika missljud, som kanske beror på samma fel? Har spelat in det och lagt upp på YouTube:


http://www.youtube.com/watch?v=KA40K0VkLuk

Ljud #1: Med kall motor hörs ett gnälligt/tjutande ljud som kan höras vid konstant lågt motorvarv. Varvar man motorn så försvinner det, men återkommer så fort man slutat varva. När motorn börjat närma sig arbetstemp så försvinner det dock helt. I videon hörs ljudet vid tomgång.

Ljud #2: Ett mer metalliskt skärande, stundtals småskramlande ljud som hörs när motorn varvas hårt, 4000 rpm och mer. I videon hörs det mellan 00:17 och 00:20. Jag tycker dock inte att videon gör ljudet rättvisa.

Vad kan missljuden bero på och vad för olja bör jag testa för att linda symptomen? Observera att det INTE är generatorn eller vattenpumpen som låter, eftersom ljudet kvarstår efter att jag plockat bort remmen. Något annat som bör noteras är att VW justerade ventilspelet åt mig för 1500 mil sedan.

Jag (amatör som jag är) är inne på att något lager i motorn är kasst, och att jag behöver bästa möjliga olja. Just nu kör jag på Castrol GTX 15w-50 mineralolja och gjorde bytet för 1500 mil sedan. Tycker att det är den bästa oljan jag provat. Bör jag testa någon annan? Hur påverkas smörjningen av en mer lättflytande olja, t.ex. helsyntet 5w-40

mellowd
2011-12-26, 03:21
Jag tycker #1 påminner om en kass spännrulle till kamremmen. Alt lager i generator/vattenpump.
häng av remmen till generator/vattenpump och se om det fortfarande låter

edit: tystnar när bilen är varm? ja, du kan nog bortse från mitt inlägg =)

Sn00k
2011-12-26, 15:23
hmm.. lagret på mellanaxeln..?

Kungen
2011-12-26, 17:58
Mellanaxel? Aldrig hört talas om den. Är det farligt om det är det lagret som låter? Vad ska man kränga i för olja? Tunnare eller tjockare? Svårt att gå tjockare eftersom jag har 15w-50 nu

vr6_mannen
2011-12-26, 18:30
jag hade provat att ta av rem till vatten pump o genorator o se om det tystnar ... eller så kan det vara löp rullen till kam rem som låter med... men jag har varit med om att lagren i genorator har varit kassa så låter det som man har en kompresor under huven

Sn00k
2011-12-26, 18:49
Observera att det INTE är generatorn eller vattenpumpen som låter, eftersom ljudet kvarstår efter att jag plockat bort remmen.

folk är inte läskunniga..

mellanaxeln driver fördelare + oljepump, så den är lite smått viktig.
lagret på mellanaxeln är lite trixigt att byta.. man behöver vags specialverktyg alternativt ett egentillverkat av gängstång å lite annat plock.. det är även jättetråkigt att byta med motorn på plats i bilen vill ja minnas.. det är väl ingen fara om det viner.. men tystnar det och NYPER så kuggar säkerligen kamremmen och tar då med sig ventiler, kolvar mm om du har otur.

att byta olja hjälper inte alls när ett lager väl blivit dåligt, den 15-50 du kör med är dock en sommarolja.. gå ner på 10-30 alt 10-40 delsyntet.. i stil med shell helix plus 10w40.. en mycket bra året-runt olja väl lämpad för dessa spisar.

spännrullen till kamremmen är, som någon ovan nämnde, också en vanlig bov.. denna brukar ge ett mer kompressorlikt vinande ljud.. och problemet är att folk spänner remmen för hårt.. prova att släppa på denna och spänn om remmen enligt vags spec. så bör den bli tystare, eller så tar du det säkra före det osäkra å byter ut rullen mot en NY och spänner den enligt spec. på en gång.

a128
2011-12-26, 19:27
kan ju även vara fördelaraxeln som kärvar, är den smord på länge ? , det finns en filt under rotorn, sätt en 5-10 droppar motorolja på den för att se om det hjälper, det finns dom som råkat ut för skurna fördelare (med efterföljade generalras som följd) annars känn efter om nämda mellanaxel glappar samt kamremmens spännrulle /spänning

vr6_mannen
2011-12-26, 20:21
jag tror inte det är mellan axel lagren för jag hade i min Pg motor som var helt slut utan man hörde något sånt ljud.... tror på kam löp hjulet eller vatten pumpen

Manny
2011-12-26, 20:34
Redigerade första inlägget så klippet bäddades in istället, hoppas det är ok.

Kungen
2011-12-26, 21:04
Manny: Absolut, tackar.

Något jag kanske borde nämnt är att innan ljud #2 uppstod så bytte jag en kylarslang (från motor till värmepaket), vilket resulterade i att det rann ut två liter kylarvätska i motorrummet. Det kom väl mest på växellådan, men kanske även på någon annan komponent som nu ger ifrån sig ljudet? Fördelarn?

Ljudet har nog funnits där redan för ett par tusen mil sedan, men då var man verkligen tvungen att tokvarva bilen, och då lät det inte allt lika högt. Mkt mer diskret, och mer som ett skrammel.

Ska väl hur som helst kolla kamremmen imorn. Kanske fördelarn också om jag vågar. Har ingen aning om hur man kontrollerar mellanaxellagret ;)

kim_gulle
2011-12-26, 23:17
Det där vinet tycker jag låter som kamremmen. Min mk1 med EV motor låter ungefär likadant fast inte lika mycket. :)

Kungen
2012-01-09, 17:56
Kan meddela att båda missljuden har försvunnit. Ju fler dagar som passerade desto mindre lät det. Och för en vecka sedan innan kändes det som att åtminstone ljud #1 var fuktrelaterat. Mycket fukt ute = mer ljud.

Som jag skrev tidigare så har ljuden låtit till och från förut, men det började låta 10 ggr värre sedan jag spillt ett par lite kylarvätska i motorrummet, mest kring växellådan. Finns det något som roterar i närheten av växellådan som kan tänkas låta illa när man spillt vatten på det, och bör jag i så fall smörja upp det?

Och jag upprepar; det var aldrig vattenpump, generator eller fläktrem som lät eftersom det lät även utan remmen monterad. Kanske värt att notera är att jag bytte motorolja för ett par veckor sedan från mineral 20w-50 till halvsyntet 10w-40, men det känns ändå som att ljuden är fuktrelaterade...