handdator

Visa fullständig version : Bas i Golf IV



Jimpa82
2007-07-26, 18:23
Tänkte höra lite med er människor här:-P
É så att ja ska bygga nytt ljudsystem i bilen men kommer enbart använda mig av 1st bas i min Golf IV
Undrar då vilket som kommer att låta bäst... en 10" eller 12".

10": JBL GTO1002D

10-tumsbas Ny konstruktion där magneten är monterad på insidan av korgen, gör att basarna blir betydligt tunnare. Ventilerat polstycke med förbättrad kylning av magnet och talspole gör att dessa basar tål mycket effekt. Gummiupphängning av membranet gör det stabilt och ger lång slaglängd, för maximal prestanda i din bil.

Bas: 10 tum.
Polypropylenmembran.
Gummiupphängning.
Plåtkorg.
Impedans 2x2ohm.
Känslighet 91dB.
Frekvensomfång 27Hz-400Hz.
Effekttålighet 1000W max. 250W RMS.
Monteringsdjup 123mm.
Monteringshål 234mm.
Vas 38,7 liter.
Fs 27Hz.
Qts 0,43.
Lådtips: 950BASLM1.

12": JBL GTO1202D

12-tumsbas Ny konstruktion där magneten är monterad på insidan av korgen, gör att basarna blir betydligt tunnare. Ventilerat polstycke med förbättrad kylning av magnet och talspole gör att dessa basar tål mycket effekt. Gummiupphängning av membranet gör det stabilt och ger lång slaglängd, för maximal prestanda i din bil.

Bas: 12 tum.
Polypropylenmembran.
Gummiupphängning.
Plåtkorg.
51mm talspole.
Impedans 2x2ohm.
Känslighet 93dB.
Frekvensomfång 23Hz-400Hz.
Effekttålighet 1200W max. 300W RMS.
Monteringsdjup 129mm.
Monteringshål 285mm.
Vas 97,8 liter.
Fs 23Hz.
Qts 0,44.
BL 7,7.
Lådtips: 33 liters sluten låda.
Qtc 0,87.
F-3dB 40Hz.

Kommer att driva nån av dom med detta slutsteg.

Slutsteg:

http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=GTO2060&CheckProduct=Y

VWGolIV
2007-07-26, 23:20
Jag har 1 st 12" i min bil, en DLS men ja skulle vilja byta till 10" men det beror nog mycket på vad man spelar för musik.

Dock har jag byggt ner min 12va i reservhjulsbaljan med gott resultat.

Jimpa82
2007-07-27, 13:17
Jag har 1 st 12" i min bil, en DLS men ja skulle vilja byta till 10" men det beror nog mycket på vad man spelar för musik.

Dock har jag byggt ner min 12va i reservhjulsbaljan med gott resultat.


Jag spelar grymt mycket metal i bilen;-)

Skier
2007-07-27, 14:32
Jag håller just nu på och bygger i min bil och jag kommer att prova med en 8" bas till en början.
Jag provar med den för att klara så mycke bagage i bilen som möjligt, Dvs att behålla reservhjulet mm.
Så basen kommer att sitta till vänster mellan baklampan och innerskärmen. sedan en liten förhöjning av golvet för att få steget snyggt och synligt.
Jag lyssnar på all sorts musik så jag hoppas 8an ska ge mig en bra kompromiss!

Kommer bilder på garaget snart under "skier".

MVH T

mt4base
2007-07-27, 20:22
Tänkte höra lite med er människor här:-P
É så att ja ska bygga nytt ljudsystem i bilen men kommer enbart använda mig av 1st bas i min Golf IV
Undrar då vilket som kommer att låta bäst... en 10" eller 12".



Svårt att säga vad du ska satsa på men det kan bli väldigt bra med bägge.
Du har listat bas och steg men tänk på att för att få bra ljud måste du matcha basen med ett framsystem som klarar att möta en bas bakifrån. Kör med ett bra 6.5"kit fram och mata det med 2x100watt och driv sen basen med 300-400watt så kan det nog bli kul.

JBL grejjerna kan nog bli bra, har ingen erfarenhet av de sakerna du listat men det finns SÅ MYCKET grejjer, både nytt och beg. Blocket har mycket och vill man köpa nytt är de flesta även billiga serierna förvånansvärt bra idag.
Lycka till!