handdator

Visa fullständig version : Corrado G60 funkar perfekt, men ändå inte?!



G60 V-spec
2011-12-21, 23:32
Allt är egentligen som det ska vara.

Tändningen står på 7 grader. Den jobbar fint på tomgång. Hackar inte när man kör den. Ingen särskild effektskillnad mellan varven.

Nu till "problemet": Bilen känns inte direkt orklös men väldigt mjuk när man väl drar på. Känns jättesnäll för att bli snäll efter 3000rpm till ca 6000rpm.
Den laddar 0.7 bar och den är inte trimmad alls!

Sen visar den 1,8L/milen snitt på färddatorn vid landsvägskörning?!

Att tillägga är att det är fel dimension på däcken. 185/65/15 däck sitter på just nu.

Sen har jag läst runt lite också, och detta kanske är bara ren dumhet att tänka på, men att dom tidiga svensksålda Corrado G60 hade fel kam i toppen som gjorde att motorn var endast 130hk.....


Vad mer ska jag titta efter? Jag har kört ett par Corrado G60, o denna känns bara SÅ tam!

vr6_mannen
2011-12-21, 23:46
kolla så inte kam står fel ... känns nästan lite som den står typ en kugg fel ... bara en ide att kolla

G60 V-spec
2011-12-22, 11:01
Jag kan kolla. Men jag har för mig att den stod fel innan, o då gick den inte rent osv.

Eller kanske man inte känner något spec ifall kamen står fel en kugg på dessa motorer?

G60 V-spec
2011-12-22, 19:09
Någon mer som har nån idé? Vill gärna lösa problemet så fort som möjligt.

Fors
2011-12-23, 10:20
Kolla så boxen får rätt volt. Min hade inte det ett tag och var lite som du beskriver. går som en klocka, men inte särskilt mkt ös.
Det har skrivits spaltmeter om hur, men enklast är om du kollar så att du har batterispänning på tomgångsmotorn. Har du inte det så är det relä 30 som har kallödning = boxen får för låg volt.

G60 V-spec
2011-12-23, 13:01
Jag har provat att byta box. Den som satt original var DP och den jag provade med var DQ. Dom är nästan identiska. Men det blev inte bättre efter bytet. Ska ta en titt på relä 30 o kolla så jag har rätt spänning.

Tack! =)

Rs mannen
2011-12-27, 13:50
Har du kollat om förbrukningen på1,8l/mil stämmer? Eller om den bara visar fel.
Min tanke ä ju lamdasonden isf.

Sn00k
2011-12-27, 15:37
står tändningen på 7 grader före å inte efter? är den inställd enligt den speciella metod som föreligger på just g60?

orginal så känns dom tidiga corradosarna väldigt tama.. och precis som du nämner så gav dom aldrig riktigt 160hk.. så vw bytte kamaxel i dom vid okänt tillfälle, för att nå upp i den angivna effekten.
högst troligt så står tändningen lite galet om den är FÖR tam..
..alt har någon varit å justerat på CO-potten.. så den går fett.. denna kan även behöva rengöras då den också registrerar insugs-temp.
..en trasig lambdasond kan också få den att gå för fett.. bytes helst till en orginal-sond då digifanten är lite kräsen på eftermarknads-sonder.
..en avgasläcka innan katten.. ger syre till lambdasonden = den fetar på blandingen i onödan.
..en igensatt/död katt.. brukar ge ett väldigt högt avgastryck ut ur slutpipan innan den ger sig helt.. sedan kan den rensa ur sig själv om man har tur.. MEN då brukar lambdasonden bli att läsa fel istället.
..tändstift, vilka kör du med? är dom friska?

gör ett co-test vid tomgång och förhöjt varvtal(2500), samt kontrollera att tändningen verkligen är rätt ställd, gärna med vags digitala verktyg.. så bör du kunna utesluta tändning, lambda, katalysator, co-pot å avgasläcka på en gång.

i samband med kamaxelbytet fick corradon även en ny programvara.. och denna kan vara värd att köra i.. alternativt ett "RS-chip", vill minnas att jag gjorde ett sådant till en bekants corrado -89 som var ruskigt tam, och den blev som en helt annan bil att köra efter det, utan minsta trim i övrigt.

G60 V-spec
2011-12-27, 18:54
fel....

G60 V-spec
2011-12-27, 18:56
Har du kollat om förbrukningen på1,8l/mil stämmer? Eller om den bara visar fel.
Min tanke ä ju lamdasonden isf.

Lambasonden är ny. Men den verkar vara törstig. Men samtidigt är den inte inkörd än efter renoveringen.

G60 V-spec
2011-12-27, 18:56
står tändningen på 7 grader före å inte efter? är den inställd enligt den speciella metod som föreligger på just g60?

orginal så känns dom tidiga corradosarna väldigt tama.. och precis som du nämner så gav dom aldrig riktigt 160hk.. så vw bytte kamaxel i dom vid okänt tillfälle, för att nå upp i den angivna effekten.
högst troligt så står tändningen lite galet om den är FÖR tam..
..alt har någon varit å justerat på CO-potten.. så den går fett.. denna kan även behöva rengöras då den också registrerar insugs-temp.
..en trasig lambdasond kan också få den att gå för fett.. bytes helst till en orginal-sond då digifanten är lite kräsen på eftermarknads-sonder.
..en avgasläcka innan katten.. ger syre till lambdasonden = den fetar på blandingen i onödan.
..en igensatt/död katt.. brukar ge ett väldigt högt avgastryck ut ur slutpipan innan den ger sig helt.. sedan kan den rensa ur sig själv om man har tur.. MEN då brukar lambdasonden bli att läsa fel istället.
..tändstift, vilka kör du med? är dom friska?

gör ett co-test vid tomgång och förhöjt varvtal(2500), samt kontrollera att tändningen verkligen är rätt ställd, gärna med vags digitala verktyg.. så bör du kunna utesluta tändning, lambda, katalysator, co-pot å avgasläcka på en gång.

i samband med kamaxelbytet fick corradon även en ny programvara.. och denna kan vara värd att köra i.. alternativt ett "RS-chip", vill minnas att jag gjorde ett sådant till en bekants corrado -89 som var ruskigt tam, och den blev som en helt annan bil att köra efter det, utan minsta trim i övrigt.


Hela motorn är genomgången och renoverad. Tändningen är inställd med V.A.G 1367, vilket är instrumentet man använder enligt reparationshandboken till Digifant tänd-och insprutningssystem (G-kompressor), utgåva 10.88. Tändingen står på 7 före öd enligt V.A.G 1367.

CO-poten är rengjord med elektronik spray. Inga avgasläckage.

Vid renovering av motor är endast originaldelar använda och då även original tändstift. Lambasonden är den också ny och original.

Chippet som sitter i Corradon är det tidigaste chippet som G60 fick (det segare), med art nr 1 267 356 189.

Det som återstår att göra är att ta ett avgastest/co-test.

Ifall nu detta inte hjälper har jag en 2E/ABA kamaxel som vi också kan prova med.

Sn00k
2011-12-27, 20:07
du verkar ha gjort allting helt rätt å riktigt då, klockrent, förutsatt att du följt instruktionerna när du använt vag-instrumentet =)

2E kamaxeln är mycket trevlig, och det är även densamma som G60 gick över till i dom senare modellerna.. nånstans i mitten på -90 tror ja det var..
lyft på ventilkåpan och titta om det är samma nummer som på den du har, är det inte det så byt.
2E kammen brukar utmärka sig med att G60in ifråga går att köra på 0.8-0.9 i blandad förbrukning, jämfört med den äldre kammen där dom gärna drog 0.9-1.1 oavsett hur snålt man försökte köra.. sen ger den mycket mera knuff i låg och mellanregister.

är CO:n där den ska, å du fortfarande tycker att den är tLött efter kambyte, så hojta till så postar jag dig ett chip för "utvärdering".. anpassat för orginalmotor och 95 soppa.. fast med anti-lagg, förbättrad tändkurva å lite andra justeringar.. =)

G60 V-spec
2011-12-27, 23:34
Jag ska jämföra de båda kammarna. Annars kan jag alltid prova med Schrick kammen 268/276 =D

Det med chippet låter lockande. Men det får min kusin avgöra.....men jag tror att han också är sugen på det ;)

Tack Sn00k =)

Flexnes
2012-01-04, 16:57
Har du provat att byta den blå tempgivaren som sitter i framkant på motorn? När den spökar så har man normalt laddtryck men databoxen får fel värden som ger en "orkeslös" motor som spinner som en katt

G60 V-spec
2012-01-04, 21:54
Den blåa tempgivaren är ny i samband med motor renoveringen :)