handdator

Visa fullständig version : Hur sänka Golf 1 fram?



calle_o
2007-07-26, 18:23
Vilka alternativ finns om man vill sänka en Golf 1:a fram?
Berätta!
Från "bonnigaste"/enklaste sättet till mest proffsiga!
Vill även veta för- och nackdelar med dom olika alternativen.
Har du någon nyttig länk (gärna med bilder) i ämnet så bifoga gärna den i så fall!

Sebbe
2007-07-26, 20:49
Bonnigaste= kapa fjädrarna. Vet inte hur mycket man kan sänka innan den ligger på genomslagsgummina, men man kan ju kapa dom också.
Fördelar. Bilen blir lägre, gratis.
Nackdelar. Dämparna går sönder och väghållningen blir kass.

Snålvariant= Köp sänkfjädrar
Fördelar. Bilen blir lägre, billigt.
Nackdelar. Dämparna går sönder och väghållningen blir kass.

mellanvariant= köp kompletta fjäderben med kortare dämpare och fjädrar.
Fördelar. Bilen blir lägre, väghållningen blir ok.
Nackdelar. Det är inte coilovers.

Bästa = Köp coilovers.
Fördelar. Bilen blir så låg du vill (ställbara), väghållningen blir bra.
Nackdelar. Räkna med +8000 kr för ett par av känt märke. Finns snikvarianter för runt 3000 kr om man inte är så noga med perfekt väghållning utan bryr sig mer om utseendet på bilen.

calle_o
2007-07-26, 21:03
Bonnigaste= kapa fjädrarna. Vet inte hur mycket man kan sänka innan den ligger på genomslagsgummina, men man kan ju kapa dom också.
Fördelar. Bilen blir lägre, gratis.
Nackdelar. Dämparna går sönder och väghållningen blir kass.

Snålvariant= Köp sänkfjädrar
Fördelar. Bilen blir lägre, billigt.
Nackdelar. Dämparna går sönder och väghållningen blir kass.

mellanvariant= köp kompletta fjäderben med kortare dämpare och fjädrar.
Fördelar. Bilen blir lägre, väghållningen blir ok.
Nackdelar. Det är inte coilovers.

Bästa = Köp coilovers.
Fördelar. Bilen blir så låg du vill (ställbara), väghållningen blir bra.
Nackdelar. Räkna med +8000 kr för ett par av känt märke. Finns snikvarianter för runt 3000 kr om man inte är så noga med perfekt väghållning utan bryr sig mer om utseendet på bilen.
Undrar lite över kommentaren "Dämparna går sönder" i dom 2 översta alternativen:
- varför/hur går dämparna sönder? Bottnar dom på något sätt?

Manny
2007-07-26, 21:13
Dämparna är itne gjorda för att arbeta vid de nivåerna som kortare fjädrar är.

calle_o
2007-07-26, 21:27
Dämparna är itne gjorda för att arbeta vid de nivåerna som kortare fjädrar är.
Men dämparna har väl lite marginaler från fabrik antar jag? Slitna (trötta) fjädrar klarar väl alltid dämparna? Vilket borde innebära att en "liten" fjäderkapning inte skulle skada dämparna utan bara göra bilen lite styvare? Eller tänker jag fel?

Sebbe
2007-07-26, 21:34
Jag tror 80 m.m. är den största sänkningen man kan få med "vanliga" fjäderben, om man inte kapar. Coilovers beror på vilka men 120 m.m. är det lägsta jag sett coilovers sänka. Mer verkar dumt då markfrigången är 121 m.m. på Mk1.

Kapar man så går dämparna sönder ganska fort. Jag monterade helt nya bakdämpare med kortare fjädrar och kortare fjädrar fram på beg. dämpare. När jag hade åkt ungeefär 200-300 mil var det 1 framdämpare som var hel, resten var skit.

calle_o
2007-07-27, 13:29
Jag tror 80 m.m. är den största sänkningen man kan få med "vanliga" fjäderben, om man inte kapar.
Hmm... alternativet "snålvariant" alltså?
Hur mycket brukar sådana sänka?
Jag tänkte nog inte sänka 80mm, kanske hälften ungefär pga relativt stor hjuldiameter och med tanke på skärmkant.

Manny
2007-07-27, 13:33
På tyska ebay så finns det kit som sänker 80mm men fjädrar o dämpare för runt 1500:- + frakt och uppåt (billigaste är nog 149€ frakten varierar, 20€ o uppåt). svårt med språket men babelfish hjälper lite (om du inte kan tyska). Annars har GE-motorsport liknande kit för 3300:- o uppåt.

Coilovers (skruvben) finns även på ebay för 3000:- o uppåt.

http://fahrzeugteile.listings.ebay.de/Auto-Tuning-Styling_Fahrwerke_W0QQfclZ3QQfromZR4QQsacatZ40189Q QsocmdZListingItemList

Sök på "golf" eller "golf 1".

Jag tror att det är samma sats som GE säljer som de flesta på ebay säljer fast för dubbla priset. Okej, det är kanske lite säkrare att köpa i sverige, men den riskbedömningen får du själv göra. Har hört om folk som beställt från tyskland utan problem iaf.
Dessutom har inte GE mer än 60mm verkar det som.

http://www.blocket.se/vi/5343386.htm?ca=23_4_s

Bättre svar än så här kan jag nog inte ge dig!

Manny
2007-07-27, 13:44
Och för dom priserna sänker du även bak, hehe.

ivah
2007-07-28, 03:12
Hur är GEs sattser igentligen? Tycker priset verkar helt okej, är det bara skit eller kan det vara värt pengarna?
Ger det någon bättre väghållning över huvudtaget eller är det bara för utseendet.
Är sugen på det till min jetta, nu när jag endå har skrotat en dämpare.. igen :D

onk
2007-07-28, 22:49
GE´s är helt ok. Småstötigt, lågt blir blir det oftast och väghållningen blir iaf inte sämre.
Men som med allt, du får vad du betalar för..
Mina var ok efter några hundra mil iaf.