handdator

Visa fullständig version : Fälg 16x7,5 med ET 35 OK fram på Golf 1?



calle_o
2007-07-26, 17:22
Passar fälg 16x7,5 med ET 35 rakt av på en Golf 1:a fram?
(borde bli ganska tajt mot fjäderbenet, eller?)

calle_o
2007-07-26, 18:54
Två till frågor:

- det som brukar kallas för 'coilover' är väl på svenska ställbara fjäderben?

- innebär montering av coilover att man inte får plats med lika breda fälgar på en Golf 1:a? Eller är det bara vissa coilover som inkräktar på fälgutrymmet?

Barbapappa
2007-07-26, 19:29
Det behöver nödvändigtvis inte bli trångt mot fjäderbenet, troligtvis blir det mer trångt ut mot skärmkanten tror ju jag. En sak är säker dock, kör inte med för höga och breda däck bara. 195/40-16" eller nåt kanske blir bäst.

Med coilovers så menar man skruvben, alltså man kan justera den undre fjädertallriken på stötdämparen så att bilen kan bli lägre/högre.

Om man får plats med smalare fälgar? Fattar inte inte grejen riktigt, bredare fälgar än orginal vill man ju ha. ;-) Coilovers brukar ju bygga mindre i hjulhusen då fjäderdiametern är betydligt mindre än ett ben som bilen var utrustad med från fabriken. Jag tror aldrig jag har haft däck/fälgar som jag har haft problem med att dom sitter för nära fjäderbenen på nån Golf.

Sebbe
2007-07-26, 19:45
Passar fälg 16x7,5 med ET 35 rakt av på en Golf 1:a fram?
(borde bli ganska tajt mot fjäderbenet, eller?)

Jag har ca 1 cm till godo mot fjäderbenet med 7x15 ET35. Beror väl kanske lite på typ av fjäderben och camber också. Jag har max negativ camber som går att få med org. inställningen.

calle_o
2007-07-26, 23:41
Coilovers brukar ju bygga mindre i hjulhusen då fjäderdiametern är betydligt mindre än ett ben som bilen var utrustad med från fabriken.
På Mk1 så är fjädertallriken + fjäder "ovanför" däck och fälg. Minsta fälg/däck-frigång är alltså mot tallrik (vid lite större däckdiameter) och nedre delen på fjäderbenet. Och om nu coilover har längre fjäder + ställmuttrar så blir väl nedre delen av fjäderbenet tjockare än original fjäderben där fjädern inte går ner lika långt? Vilket borde betyda att coilover stjäl fälgutrymme på en Mk1:a. Eller?

GTI-nissen
2007-07-27, 12:03
Ja, coilovers "stjäl" utrymme just pa grund av att fjädern är längre och att tallriken sitter längre ner (Om man nu inte vill höja bilen, för da hamnar tallriken över däcket). Med originalben kan man ha fälgar som breddar mer inat.
Pa min mk2 sa är jag tvungen att använda 10mm spacers för att fa frigang med 7" bredd och ET 37 men da har jag ocksa justerat för max camber vilket inte gör att det blir bättre utsymme...


På Mk1 så är fjädertallriken + fjäder "ovanför" däck och fälg. Minsta fälg/däck-frigång är alltså mot tallrik (vid lite större däckdiameter) och nedre delen på fjäderbenet. Och om nu coilover har längre fjäder + ställmuttrar så blir väl nedre delen av fjäderbenet tjockare än original fjäderben där fjädern inte går ner lika långt? Vilket borde betyda att coilover stjäl fälgutrymme på en Mk1:a. Eller?

calle_o
2007-07-30, 17:02
Tack för tips/info!