handdator

Visa fullständig version : När kommer R av Golf VII?



thompalompa
2011-12-17, 13:06
Jag har funderingar på att köpa en Golf R. Efter att ha pratat med Volkswagen i Hammarby verkar det vara en leveranstid på ca 4-5 månader på en R just nu med den utrustning jag vill ha. Det betyder att skulle jag beställa en bil idag har jag den i april-maj någongång.

Efter att ha läst lite på olika forum verkar det som att den nya golfen kommer att visas tidigt i höst (2012) för att gå i produktion i princip samtidigt. Enligt en av de svenska biltidningarna har man även sett maskerade R vilket tyder på att sådana i princip kommer att finnas direkt vid introduktionen av 7an.

Summa summarum, någon av er som vet något mer? Rykten?

Själv har jag börjat vackla lite i hur jag skall göra. Efter tidigare erfarenheter vet jag att när en bil blir utbytt känns den gamla riktigt gammal snabbt. Dessutom får ju andrahandsvärdet sig en riktig törn om man tittar några år framåt... Råd?

monti garbi
2011-12-17, 13:19
Golf R är ju en så pass nischad modell så vanliga andrahandsregler är inte riktigt applicerbart där.

Se bara på orginalet Golf 3an VR6 som är skyhögt mycket dyrare än vanliga Golfar för välskötta ex.

Så tror du kan släppa tankarna ang. andrahandsvärde, dom sjunker självklart men står sig bättre.

Skillnad mellan 6an och 7an? 7an kommer lätt att bygga på samma plattform och troligvis blir

uppdateringen mer kosmetiskt denna gång // My 50 cents

DPC
2011-12-17, 13:24
Det är möjligt att Golf VII presenteras på Parissalongen i september 2012 och då startar försäljningen i november eller december, dvs leverans av de första bilarna kommer att ske i början av 2013. Detta är dock en gissning, det kan bli senare. Sen så tror jag inte att R kommer att erbjudas från start. Titta på samtliga tidigare R-modeller. R32 MKIV kom i slutet av MKIV cykel, R32 MKV kom två år efter säljstart av MK5 och dagens R knappt två år efter att MKVI introducerades. I bästa fall, förutsatt att R är med från start så får du din bil om 1 1/2 år. Men det kan lika gärna handla om 3 1/2 år. Det är upp till dig att avgöra när du behöver din bil. Jag personligen gillar nya modeller så jag hade nog väntat (om man kan vänta vill säga..). Andrahandsvärde sjunker säkert lite extra för den gamla modellen när den nya introduceras, men över levnadstiden bedömmer jag det extra tappet som försumbart vid köp av en dyr och relativt liten nybil med stor bensinmotor.

DPC
2011-12-17, 13:27
Golf VII bygger inte på samma platta som tidigare utan på den nya modulära basen MQB (Modularer QuerBaukasten)som bildar bas i VW-koncernen för nya modeller med tvärställd motor. Räkna med att MKVII blir lägre, bredare, längre och lättare än dagens modell. MQB kommer även vara bas åt A3, Leon mfl som också kommer som nya modeller inom de närmaste åren (A3 är sannolikt först ut).

thompalompa
2011-12-17, 13:36
Låter rimligt när man tittar på övriga tidigare R-modeller att den nya kan dröja lite... Det som fick mig att fundera var att en del tidningar påstod att det redan nu fanns R-bilar som körde runt maskerade tillsammans med vanliga Golfen. Men hur det är med den saken egentligen, är väl svårt att sia om...

thompalompa
2011-12-17, 13:39
A3an skall enligt min säljare "kommuniceras ut" april-maj. I samband med det tas beställningar med leverans efter sommaren. Med största sannolikhet kommer enligt honom inte S-modellen att finnas med från start (detta baserat på tidigare introduktioner av S-modellen)

monti garbi
2011-12-17, 15:38
Golf VII bygger inte på samma platta som tidigare utan på den nya modulära basen MQB (Modularer QuerBaukasten)som bildar bas i VW-koncernen för nya modeller med tvärställd motor. Räkna med att MKVII blir lägre, bredare, längre och lättare än dagens modell. MQB kommer även vara bas åt A3, Leon mfl som också kommer som nya modeller inom de närmaste åren (A3 är sannolikt först ut).

Bra info där. Tack DPC.

DPC
2011-12-17, 16:25
A3an skall enligt min säljare "kommuniceras ut" april-maj. I samband med det tas beställningar med leverans efter sommaren. Med största sannolikhet kommer enligt honom inte S-modellen att finnas med från start (detta baserat på tidigare introduktioner av S-modellen)

A3 presenteras prel på Genevemässan i mars. Det är en god gissning att de första leveranserna sker efter sommaren. Det är logiskt att inte presentera ett komplett program från början. En anledning är att ingen tillverkare orkar med att köra så många projekt samtidigt (i samma fas). En annan anledning är att det strategiskt rätt att sprida ut nyheter över tiden. Ta nya treserien som presenterades nyligen i endast sedanutförande. Sen kommer touringen, coupen, GT, cab osv..

Lillen
2011-12-17, 22:10
Här uppe där VW testar sina bilar körs då iaf något som inte ser ut som dagens R.
Men vad för version det verkligen är kan man inte veta.
Ser ut som andra karossdelar än den nuvarande.
Massa maskering med.

Dessutom med en massa påhängt innanför plasten som elektronik och balkar.
Försöker man kolla nära så ser man att det är annan bil under maskeringen iaf.

DPC
2011-12-18, 10:27
Jag hoppas att Golf VII kommer i R och Variant-utförande (fanns en konceptbil med 270 hk och variantutförande redan till Golf VI som hette rave, som dock inte blev av). Skulle passa mig utmärkt. Annars så lämnar jag nog tyvärr VW för BMW treserie.