handdator

Visa fullständig version : Mottryckets att vara eller icke vara?



canterbury
2011-12-16, 13:25
Har en passat r36. Stor sexa 24 ventiler utan turbo 300 hk. Funderar på att plocka bort de sista ljuddämparna för att locka fram lite mer muller ur sexan, verkar som vissa tycker de ger mer andra mindre effekt. Kan förstå på en turbo motor kräver ett visst mottryck men hur är det med en sugis`? O är det i så fall värt det om det är på bekostnad av prestanda. Kan dock säga att jag är inte ute efter att kapa tusendelar men om det rör sig om 0-100 +1 sek då vetti fan...

Kan man slänga ihop ett par raka rör, eller bör det vara dämpare för att motorn ska trivas. Antar ju att vw jobbat med ljud (behagligt), vikt, effekt osv för att få fram en så bra kompromiss som möjligt. Då antar jag att de minskat flödet lite och ljudet o därmed effekten?

GTI-nissen
2011-12-16, 14:01
För att ljudet ska vara njutbart så kan du inte köra med enbart långa rör. Ju längre slutrör desto "fulare" ljud tycker jag. Lyssna på en Saab 900 turbo eller gamla jänkare med borttagna slutdämpare så vet du vad jag menar.
Det finns (minst) en R36 utan slutdämpare på youtube och den lät för jäkligt tycker jag. Som någon skrev, en trumpetande elefant...
Så några mindre ljuddämpare långt bak tror jag på.

Jag skulle vilja ha lite mer ljud från min Passat också men är livrädd att få trumpet-flärpet, då är det bättre att den inte hörs alls, som det är idag

MickeR
2011-12-16, 14:08
Du får ge dig till tåls till våren när jag sätter på mitt bastuck avgas :) Får vi se om det blir en elefant!

canterbury
2011-12-16, 18:06
ja men budgeten läggs ju nu :) Blir ju både coilovers, fälgar, toning o avgassystem. Har MickeR hittat några fälgar till sommaren?

Förresten, supersport har till R36an också, så då är det hela tre st som kan leverera till oss.

MEN!

Det verkar alltså att sugmotorer helst skall ha en dämpare för bästa effekt (och slippa rundgång i kupén)

Mini_me
2011-12-16, 18:32
Är inte motryck AoO på en Sugis?
Men är du ute efter ljud så mindre dämpare bak alt. ett köpt system från kat och bakåt.

Fredriksson
2011-12-16, 20:07
Är väl mer noga med mottryck på en sugis än på en turbo bil. på en turbo bil vill man ju ha så lite motryck som möjligt för att kunna ladda på mer. får mam mer mottryck än ladd på en turbobil ger inte mer ladd någon mer effekt

canterbury
2011-12-16, 23:29
Då antar jag att jag kör två lite mindre dämpare, typ fullflödes, en racecat o ett vassare grenrör i framtiden. Bör kanske köra en mindre rör dimension på slutet? Vad är orginal tro? 2 tum? 2.5?

onk
2011-12-17, 02:10
Behåll org säger jag.
Man tröttnar efter en timme på brölandet.

Större avgas brukar ge mer effekt på höga varv men sämre i mellanregistret.
Dock är det väl inga enorma skillnader.

mrpete
2011-12-17, 11:26
Mottryck är inte alls A & O på en sugmotor, bara om det är en tvåtaktsmotor. Det är grenrörets utformning som spelar roll.

Ett dåligt grenrör ger ett mottryck och tvingar kolvarna att pressa ut avgaserna = förlorad effekt
Ett perfekt grenrör är framtaget med anpassad dimension och längd på rör innan de går ihop. Detta gör att pulserna skapar ett undertryck för nästa cylinder som skall evakueras.

Om man för enkelhets skull säger att tändföljden är 1, 2, 3, 4 Så har varje cylinder en puls, denne ger först ett tryck, efter den kommer ett undertryck, detta undertryck gör det lättare för trycket från nästa cylinder, som i sin tur skapar ett undertryck, så går det runt.

En enkel bild för att illustrera vad jag menar. (Obs, om tändföljden vore 1, 2, 3, 4).
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/extraktor.jpg

mrpete
2011-12-17, 11:30
Sen är det långt ifrån bara grenröret som avgör, insugets utformning, längd, diameter, kanalernas dito, ventilstorlek, kamaxel osv osv.

Sen måste man även tänka på att man alltid måste kompromissa, smalt register = högre toppeffekt brett register = lägre toppeffekt. En ren racingmotor är inte ens körbar i tex stadstrafik med "tomgång" på 4000rpm :P

monti garbi
2011-12-17, 13:45
Tack för lektionen mrpete alltid lär man sig ngt. Du som verkar ha lite pejl har du några ideer om varför primärrören på ett extraktor är så långa jämfört med orginal, rent generellt alltså? Mottryck har jag fattat att är mindre önskvärt på en Golf R med mycket effekt och man vill ha optimal andning. Tar man en idrottare och andning t.ex så spelar det ingen roll hur bra man syresätter blodet om man inte kan andas ut lika bra som in. Alltså in och ut-flödet måste vara i balans för att optimera.

MickeR
2011-12-17, 16:41
Jag beställde ju min bil med "rätt" fälgar från fabrik så jag är nöjd med mina 19" omanyt. Fattar inte att det finns R36 som blev beställda med 18"....


ja men budgeten läggs ju nu :) Blir ju både coilovers, fälgar, toning o avgassystem. Har MickeR hittat några fälgar till sommaren?

Förresten, supersport har till R36an också, så då är det hela tre st som kan leverera till oss.

MEN!

Det verkar alltså att sugmotorer helst skall ha en dämpare för bästa effekt (och slippa rundgång i kupén)

canterbury
2011-12-17, 20:05
mmm nä min hade 18, men vill uppgradera till åtminstone 19", 20 tror jag blir för stötigt. Har du 35 profil på dem eller?

canterbury
2011-12-17, 20:12
MRPETE

Tack för den informationen, dock så blev man ju inte klokare på mottrycket om vi bortser från grenrör osv. Eller ska man tolka det hela som att utan dämpare kvittar det? Varför skulle en motor vilja ha motstsånd när den ska tömma cylindrarna? För att få en sugeffekt med hjälp av grenröret så antar jag att det krävs en viss gashastighet i grenröret, detta i samband med dimension på röret bör väl göra att om man sätter en stupränna där och gör dimensionen för stor så lär det väl inte bli bra? Därför vidareutvecklar vi ju frågan:

Ett rakt rör kan ju i sig skapa turbulens, virvlar och på så sätt stoppa lite avgaser. En ljudämpare bromsar ju i sig lite, en fullflödes stoppar mindre än en "S" modell där avgaserna får ta sig igenom ett S, men det är ju framför allt för att dämpa ljudet. Hur mycket ute o cyklar är man nu? Anledningen är att jag nu är intresserad av att veta, då en säger JA MOTTRYCK och en annan NEJ!

canterbury
2011-12-17, 20:24
Saxat från lite annat håll: :)


Ju högre trycket i grenröret är ju sämre är det. Med ett högre tryck så kommer avgaserna inte att flöda ut fritt utan de måste tvingas ut av kolven. Kolven får då arbeta mot ett tryck under slaget uppåt och effekt förloras.

Sugeffekten är endast beroende på gashastigheten i röret, inte på något tryck. Om ni kikar på ett riktigt utförmat grenrör så kan ni också se att det precis efter att grenrören går ihop minskar lite i diameter just för att få högre gashastighet. Detta kan även utnyttjas till att evakuera vevhusgaser på en tävlingsmotor.

När det gäller övriga avgassystemet så gäller i princip ju större ju bättre, sedan kommer det inte att ge vinster efter en viss nivå. Strömningsmotståndet (som ger upphov till trycket) beror på diametern (ju mindre diameter ju mindre turbulens och mindre strömningsmotstånd), flödets hastighet (ju lägre ju mindre motståns) och rörens ytfinhet samt motstånd för böjar.


Enkelt förklarat så kan man se det som att hela avgaskanalen samverkar och att du vill ha en tömmning som pågår, (dvs gasrörelse genom denna kanal) under hela tiden som avgasventilen är öppen. I det läge som avgaserna pyser ut för fort, så brukar dom börja gå baklänges tillbaka in i cylindern och minskar fyllnadsgraden samt med sin värme så kan dom även orsaka spikningar/detonation.

Det här handlar alltså egentligen inte om avgasröret, utan om hur hela avgaskanalen från avgasventilen ut till slutröret samverkar och ju bättre samverkan du kan få till här, desto bättre fyllnadsgrad.

I klasser där man åker med restriktor, så läggs det ned en hel del krut på just detta.

MickeR
2011-12-17, 22:13
235/35-19 är orginaldimension från VW på R36 om man beställer med 19"


mmm nä min hade 18, men vill uppgradera till åtminstone 19", 20 tror jag blir för stötigt. Har du 35 profil på dem eller?

mrpete
2011-12-18, 11:34
Nu fuskar jag och lägger in en länk, men den innehåller väldigt mkt nyttig information!

http://goto.glocalnet.net/opel-p1/Avgasror.pdf


Tack för lektionen mrpete alltid lär man sig ngt. Du som verkar ha lite pejl har du några ideer om varför primärrören på ett extraktor är så långa jämfört med orginal, rent generellt alltså? Mottryck har jag fattat att är mindre önskvärt på en Golf R med mycket effekt och man vill ha optimal andning. Tar man en idrottare och andning t.ex så spelar det ingen roll hur bra man syresätter blodet om man inte kan andas ut lika bra som in. Alltså in och ut-flödet måste vara i balans för att optimera.