handdator

Visa fullständig version : G60 Mapsensor?



K.Nilsson
2011-12-16, 12:07
Satt & glodde på Ebay och hittade 250kpa mapsensor som jag behöver :) Nu till frågan..Måste jag mappa om efter att ha bytt mapsensorn? Mappning skall göras i framtiden men just nu är det inte prio nr 1..

Mvh Kim

Sn00k
2011-12-17, 03:25
behövs ingen om-mappning.. det funkar med samma programvara som du har nu, modifierad för 250kpa sensor.. ganska enkelt hand-knackat till ett nytt chip.. =)

K.Nilsson
2011-12-17, 07:42
Ok så typ ett rs3 chip då eller? Det är ju även anpassat för 65mm remhjul. Har 66mm men det kan väl inte göra så stor skillnad? Men sitter map sensorn lödad eller bara nerstucken som chippet? Hur blir det när man byter spridare/ kam? Fixar ett sånt chip det också eller det är läge att mappa då? Jag undrar vad som egentligen är gjort med min box på Forsbergs.. Står bara "optimering av styrenhet" på kvittot.. Den har gått med 68mm hjul innan så den borde väl vara optimerad för det :S

kim_gulle
2011-12-17, 12:54
behövs ingen om-mappning.. det funkar med samma programvara som du har nu, modifierad för 250kpa sensor.. ganska enkelt hand-knackat till ett nytt chip.. =)

Om man kollar på Digifantens orginal bränslemapp så tycker jag att den verkar ganska lika oavsett vilket varvtal man har.
På t.ex. 160 kpa tryck så varierar duty cycle'n på spridarna från 87,5 till 87,8 vid de mest betydande varvtalen. Och det är så långt som över 5000 rpm skillnad på hösta och lägsta värdet. Ska det vara så här för att systemet har mycket utrymme för lambdareglering? Jag vet en del som monterat mindre remhjul utan nån som helst mappning och det funkar klockers. En polare började tanka 100% E85 också i sin Passat GT utan nån försämring av bilens gång. Det måste ju nästan vara så att systemet kan reglera nästan hur mycket det vill baserat på lambda?

Sn00k
2011-12-18, 01:41
kim: aj oj, nej nu läser du mappen helt galet.. du ska för det första inte läsa soppa-mappen i duty cycle.. för då kommer du bara att stirra dig blind på siffrorna.. enklare att läsa den som "punkter", 0-255, där 1 punkt motsvarar en viss öppen-tid.. duty cycle är ju baserat på rpm, och således blir 10 punkter vid tex 1000rpm att betyda mycket mindre soppa än 10 punkter vid tex 4000rpm.. det är ganska smidigt utformat, och precis som du säger så ser en orginal-map ganska "platt" ut i wireframe/3d-vy.

jag har dessa mappar översatta direkt i millisekunders spridartid med 0.01ms intervaller, men detta tog flera månader att logga fram med en massa utrustning å oscilloskop.. det är bara överkurs egentligen, MEN, jäkligt användbart för att kunna skriva en formel å skifta spridare rakt av i ett naffs.. vilket jag gjorde i egna programvaran ;)


ang. chip, så säger "RS3" mig ingenting alls.. det är bara ett produktnamn och finns säkert 10 olika firmor världen över som benämner sina chip så för att verka häftiga å sälja mer.. men ja, hittar du ett som är anpassat för 250kpa sensor och 65mm remskiva och samma portning som du säkerligen har på din kompressor, så ja, då funkar det även med 66mm remskiva.

sensorn sitter lödd i 3 punkter.. har du fått tag på en 250kpa i orginal utförande så äre bara å byta ut den med tennsug/lödfläta till hjälp.. annars brukar eftermarknads-sensorer behöva läggas/limmas fast i boxen och monteras med 3st kablar som du löder fast där orginalsensorn satt.. å då lär du veta vilket stift som är vilket.. vilket iofs är ganska lätt att mäta sig till.. INNAN man löder ur orginalsensorn.

ang. kamaxel så fixar vissa chip det ganska bra, andra mindre bra.. beror lite på om du bottnar spridarna osv.. med orginal-spridarna behöver du iaf gå upp till 3.5-4 bar i soppa-tryck för att med säkerhet kunna involvera ett kamaxelbyte i dina planer.
ang. spridare ELLER tryckhöjning, så lär det mappas om.. den startar och GÅR att köra på lambda-korrigering.. men det är bara dumt av många anledningar.. så gör det rätt å riktigt på en gång.

kim_gulle
2011-12-18, 07:11
kim: aj oj, nej nu läser du mappen helt galet.. du ska för det första inte läsa soppa-mappen i duty cycle.. för då kommer du bara att stirra dig blind på siffrorna.. enklare att läsa den som "punkter", 0-255, där 1 punkt motsvarar en viss öppen-tid.. duty cycle är ju baserat på rpm, och således blir 10 punkter vid tex 1000rpm att betyda mycket mindre soppa än 10 punkter vid tex 4000rpm.. det är ganska smidigt utformat, och precis som du säger så ser en orginal-map ganska "platt" ut i wireframe/3d-vy.

jag har dessa mappar översatta direkt i millisekunders spridartid med 0.01ms intervaller, men detta tog flera månader att logga fram med en massa utrustning å oscilloskop.. det är bara överkurs egentligen, MEN, jäkligt användbart för att kunna skriva en formel å skifta spridare rakt av i ett naffs.. vilket jag gjorde i egna programvaran ;)

Ahaa, är det så? Då måste jag börja tänka annorlunda. Men om det är som du säger så är det då helt normal att mappen ser så platt ut som den gör? Om jag har förstått rätt så betyder t.ex. 87,5 "punkter" vid 5000 rpm, mer soppa än 87,5 punkter vid 1000 rpm och mappen blir då inte lika platt "i huvudet"?

Bara så att jag inte gör nåt galet nu så må jag också fråga om det verkligen är grader före övre dödläge som man knackar in i tändmappen?

Edit: Enligt den guide som jag hittade som länkar till den XDF fil jag använder så står det att spridartiderna anges i duty cycle. Kan det stämma? I TunerPro RT så står det ett procenttecken och grejer uppe i hörnet när man ändrar bordet också. Jag skulle kunna skicka XDF filen och BIN filen som jag sitter och pillar med som jag tänkt använda på min 16v.

K.Nilsson
2011-12-18, 10:57
ang. chip, så säger "RS3" mig ingenting alls.. det är bara ett produktnamn och finns säkert 10 olika firmor världen över som benämner sina chip så för att verka häftiga å sälja mer.. men ja, hittar du ett som är anpassat för 250kpa sensor och 65mm remskiva och samma portning som du säkerligen har på din kompressor, så ja, då funkar det även med 66mm remskiva.

sensorn sitter lödd i 3 punkter.. har du fått tag på en 250kpa i orginal utförande så äre bara å byta ut den med tennsug/lödfläta till hjälp.. annars brukar eftermarknads-sensorer behöva läggas/limmas fast i boxen och monteras med 3st kablar som du löder fast där orginalsensorn satt.. å då lär du veta vilket stift som är vilket.. vilket iofs är ganska lätt att mäta sig till.. INNAN man löder ur orginalsensorn.

ang. kamaxel så fixar vissa chip det ganska bra, andra mindre bra.. beror lite på om du bottnar spridarna osv.. med orginal-spridarna behöver du iaf gå upp till 3.5-4 bar i soppa-tryck för att med säkerhet kunna involvera ett kamaxelbyte i dina planer.
ang. spridare ELLER tryckhöjning, så lär det mappas om.. den startar och GÅR att köra på lambda-korrigering.. men det är bara dumt av många anledningar.. så gör det rätt å riktigt på en gång.


Hehe ok, sorry..stirra mig blind på namnet på chippet :P Tur du finns och sprider kunskap snook =) Tittade på bar-tek ett chip som är anpassat till 1.5 bars mapsensorn de säljer. Mapsensorn är i originalutförande så det är ju rätt gött! ang. kamaxel så får jag ju i så fall höra med dem om det går utan att byta spridarna?! Är inte ute o letar 500 hästar precis, men det verkar bara dumt att inte utnyttja potentialen som faktiskt är i motorn nu efter renoveringen..ja, du läste ju mitt inlägg om det förvisso =)

Men om jag börjar med att byta mapsensorn...kommer det märkas nån skillnad redan då eller? Eftersom den laddar ca 1.2 nu så måste ju original sensor vara bottnad sedan länge. Förresten..har tänkt på det här med att mappa..Hur gör man på en bil som har eftermarknadschip i sig? går det att mappa om det eller sätter man i ett "tomt" kretskort" och mappar på det?

Sn00k
2011-12-18, 13:30
man KAN läsa ur mapparna ur chippet du har nu och föra över dom till en vettigare programvara och sedan utgå därifrån.. annars bänder man ur chippet helt och stoppar i emulatorn där istället och startar ifrån en lämplig bas-kurva för bygget ifråga.

hör med dom som säljer chippet om dom kan anpassa det för kamaxel och större spridare på en gång, tex bosch gröna 968:or på 413cc vid 3 bar.. du hittar dessa lite här å var på volvo-forumen å blocket då dom sitter i bla volvo s60r.

orginal mapsensorn är bottnad vid 0.94 bar.. MEN, när man mappar med en bottnad sensor så räknar man nedersta raden som max laddtryck, dvs tex 1.2 bar, fastän signalen bara säger 0.94bar, sedan låter man boxen interpolera värdena upp till tidigare rad som tex kan vara 0.85bar.. problemet med att köra bottnad sensor är då att mellan 0.84 bar å upp till 1.2 bar, där har du inga fler punkter att göra förändringar på.. funkar hyffsat på högre varv, men på låg å mellanvarv tappar du väldigt mycke precision, och det kan då vara lurigt att få till en ren å fin gång, med stabil AFR.
(även tändmappen påverkas och där tappar du också precisionen)

byter du bara sensorn NU till 250kpa, så kommer den att gå magert, då samma radvärde där du hade 0.94 bar innan kommer att kräva 1.44 bar nånting för att få ut soppan som du behöver vid 0.94.. även kallat 1.2bar i ditt fall.. å då ligger kolvarna i tråget.. ;)

kim: tändmappen anges i grader F.ÖD. ja, men det beror lite på hur dom skrivit xdf:en du använder dig av.. jag har skrivit mitt program så jag ser den riktiga tändvinkeln.. medans vissa andra utgår ifrån "grundläge".. dvs 6 grader + det som står i mappen.. har sett sådana xdf:er cirkulera på senare tid.
ang. soppa mappen så ska den se ganska platt ut.. medans den i själva verket BORDE stegra uppåt med varvtalen.. men då skulle inte 255 punkter räcka till i programvaran, så därför görs detta i en formel istället.. man skulle kunna säga att det du ser motsvarar motorns vridmoment.. karaktären på motorn.. orginal är den ganska platt, men får du i en annan kam och öppnar upp lite så kommer även mappen att motsvara detta.

jag är ganska säker på vilken xdf du använder då den cirkulerat ett tag, jag grävde lite i den själv å stal lite adresser, men insåg att alltför mycke var felaktigt definerat.
den var inte heller rätt definerad för den kraftigt bantade å modifierade VWMS programvaran som jag använder mig av, så jag fick jaga rätt på mappar å konstanter själv.. =)

K.Nilsson
2011-12-18, 16:20
Du kan dina grejor Snook :) såg på bar-tek's hemsida ett bänkpapper med chippet och på corren de använt som testbil satt där en schrick kam, så det borde funka klockers då väl? De hade iofs monterat en btr också...

Länk: http://www.bar-tek-tuning.com/cgi-bin/cosmoshop/lshop.cgi?action=inline&rubnum=&artnum=Diagramm+RS+3+Chip&file=1090083851-en.html&gesamt_zeilen=1090083851-en.html&wkid=29674&ls=en&nocache=1324221164-29731

Ska kolla om de kan anpassa det för spridarna också...

kim_gulle
2011-12-18, 17:25
man KAN läsa ur mapparna ur chippet du har nu och föra över dom till en vettigare programvara och sedan utgå därifrån.. annars bänder man ur chippet helt och stoppar i emulatorn där istället och startar ifrån en lämplig bas-kurva för bygget ifråga.

hör med dom som säljer chippet om dom kan anpassa det för kamaxel och större spridare på en gång, tex bosch gröna 968:or på 413cc vid 3 bar.. du hittar dessa lite här å var på volvo-forumen å blocket då dom sitter i bla volvo s60r.

orginal mapsensorn är bottnad vid 0.94 bar.. MEN, när man mappar med en bottnad sensor så räknar man nedersta raden som max laddtryck, dvs tex 1.2 bar, fastän signalen bara säger 0.94bar, sedan låter man boxen interpolera värdena upp till tidigare rad som tex kan vara 0.85bar.. problemet med att köra bottnad sensor är då att mellan 0.84 bar å upp till 1.2 bar, där har du inga fler punkter att göra förändringar på.. funkar hyffsat på högre varv, men på låg å mellanvarv tappar du väldigt mycke precision, och det kan då vara lurigt att få till en ren å fin gång, med stabil AFR.
(även tändmappen påverkas och där tappar du också precisionen)

byter du bara sensorn NU till 250kpa, så kommer den att gå magert, då samma radvärde där du hade 0.94 bar innan kommer att kräva 1.44 bar nånting för att få ut soppan som du behöver vid 0.94.. även kallat 1.2bar i ditt fall.. å då ligger kolvarna i tråget.. ;)

kim: tändmappen anges i grader F.ÖD. ja, men det beror lite på hur dom skrivit xdf:en du använder dig av.. jag har skrivit mitt program så jag ser den riktiga tändvinkeln.. medans vissa andra utgår ifrån "grundläge".. dvs 6 grader + det som står i mappen.. har sett sådana xdf:er cirkulera på senare tid.
ang. soppa mappen så ska den se ganska platt ut.. medans den i själva verket BORDE stegra uppåt med varvtalen.. men då skulle inte 255 punkter räcka till i programvaran, så därför görs detta i en formel istället.. man skulle kunna säga att det du ser motsvarar motorns vridmoment.. karaktären på motorn.. orginal är den ganska platt, men får du i en annan kam och öppnar upp lite så kommer även mappen att motsvara detta.

jag är ganska säker på vilken xdf du använder då den cirkulerat ett tag, jag grävde lite i den själv å stal lite adresser, men insåg att alltför mycke var felaktigt definerat.
den var inte heller rätt definerad för den kraftigt bantade å modifierade VWMS programvaran som jag använder mig av, så jag fick jaga rätt på mappar å konstanter själv.. =)

Hehe, ja här sitter man och tror att man börjar få koll på saker och ting, men likförbannat har du nåt som är bra mycket bättre än det man lyckats fixa ihop själv. xD

XDF filen jag använder har jag hittat på ECUCONNECTIONS, och det är en kille som kallar sig BrendanSmall som knåpat ihop den. Om det är den filen du kikat på så kanske du kan säga om den verkliga tändvinkeln är 6 grader extra ovanpå det som står i mappen? Vill ju inte gärna lyckas spika sönder nåt. :)

Men iallafall så lär väl den XDF Filen duga för att mappa till ett hyfsat chip med emulator? En polare sa bygga en G60 jetta och jag själv ska ju ha DF1 på 2 liters 16 ventilarn som ska sitta i min bil och där ska det ju vara lite portat, exktraktor, 272 graders kammar, hårdare fjädrar, större ventiler etc. Inget dunderbygge på över 200 häst utan mer en trimmad nyrenoverad motor som kan köras med hyffsad ekonomi varje dag. :)

Sn00k
2011-12-18, 20:34
det låter ju bra om dom redan anpassat det för kam.. och som sagt så måste dom gå upp lite i tryck för att spridarna ska orka med detta.. fråga dom vad dom kör för soppatryck och gör lika du med så slipper du kanske byta spridare eller krångla alls med programvara.. =)

kim: ja, nog tror jag att du kan få till nått hyffsat med dom prylarna bara du sätter dig in lite i hur sprutet jobbar.. men nu har du ju fått en massa tips här redan.. ;)
misstänkte det, ogillar sidan/forumet skarpt.. kan du maila över ett screenshot på tändmappen så kan jag verifiera att den är riktig å att du ser rätt värden.. det finns ju lite olika versioner av OEM programvara.. 4st som har 3 tändmappar.. 2st som bara har EN.. och så VWMS å ett par firmors custom-program.. jag har alla orginalboxarnas program att jämföra med, så det är snabbt gjort.

Sn00k
2011-12-18, 20:38
ang. rs3 chippet så verkar mapsensorn in vara bytt.. samt 72mm remskiva och 1 bar laddtryck.. vilket blev 202hk..
fanns tydligen en variant även för 1.5bars sensor.

schricks assymetriska 268/276 kam är MYCKET trevlig till dessa motorer.. och börjar gå att få lös billigt nu.. via ebay.de eller tyska firmor.. tror även priserna i sverige hos bla motornord har droppat en aning.

K.Nilsson
2011-12-18, 20:43
Ja, det var bara för att ha nåt att länka till då länken inte fanns med 1.5 bar mappsensor chippet =) Ska ta och kolla upp allt innan köp så man har allt klart för sig! Tack så mkt sn00k för tips och råd...får börja spara nu då så man kan ha det monterat innan bänkningen ;)

kim_gulle
2011-12-19, 22:39
det låter ju bra om dom redan anpassat det för kam.. och som sagt så måste dom gå upp lite i tryck för att spridarna ska orka med detta.. fråga dom vad dom kör för soppatryck och gör lika du med så slipper du kanske byta spridare eller krångla alls med programvara.. =)

kim: ja, nog tror jag att du kan få till nått hyffsat med dom prylarna bara du sätter dig in lite i hur sprutet jobbar.. men nu har du ju fått en massa tips här redan.. ;)
misstänkte det, ogillar sidan/forumet skarpt.. kan du maila över ett screenshot på tändmappen så kan jag verifiera att den är riktig å att du ser rätt värden.. det finns ju lite olika versioner av OEM programvara.. 4st som har 3 tändmappar.. 2st som bara har EN.. och så VWMS å ett par firmors custom-program.. jag har alla orginalboxarnas program att jämföra med, så det är snabbt gjort.

Det kan jag göra. Vad har du för mejl? Tror inte jag har den faktiskt. :)