handdator

Visa fullständig version : Regler runt chiptrim



thompalompa
2011-12-16, 11:18
Tjena!

Är på gång att återvända till Golf-lägret efter att ha varit ute på villovägar med andra bilar. Nu är det en Golf R som hägrar och en beställning ligger inte långt borta. I och med det har jag lite frågor som ni forumister kanske kan svara på?

Trim
Vad jag förstått kräver besiktningen att bilen måste typgodkännas efter att man chippat den. Denna typgodkänning kan bara biltillverkaren göra, vilket i praktiken innebär att det är omöjligt. Med en icke-typgodkänd bil har man enligt lagens mening en bil med körförbud. Detta i sin tur leder till att försäkringsbolagen inte *behöver* betala ut någon som helst ersättning vid skada (jag kollade villkoren på IF, Trygg-Hansa och Folksam). Hur ställer ni er andra till det? Vad säger ni som företräder "trim-bolagen"? Finns det försäkringsbolag som har "mjukare" regler (jmf bankörning)?

Ny modell på ingående?
Hörde av återförsäljaren i Hammarby att det är en ny golf på ingående. Den kommer förmodligen att presenteras redan till hösten. Huruvida en R-version skulle komma direkt eller efter tag, kunde han inte svara på. Dock finns ju spionbilder redan nu på en R... Är det någon av er som vet något mer? Leveranstiden på en bil om jag beställer den nu tycks i vilket fall handla om 4-5 månader...

/T :-)

Falcor
2011-12-16, 11:29
Ur lagens synvinkel så är chipstrimning förbjudet....punkt slut.

Om du gör det och det händer något och försäkringsbolaget vill sätta dit dig så är risken att du blir utan ersättning, och den rent materiella biten är ju den billiga biten. Bilen kostar några hundratusen, skadar du någon som blir invalidiserad så blir det lätt miljonbelopp. Försäkringsbolagen idag är inte "schyssta", dom ska göra göra så stor vinst åt sina aktieägare som möjligt och kan dom dumpa över hela skulden på dig så gör dom det.

thompalompa
2011-12-16, 11:45
Ur lagens synvinkel så är chipstrimning förbjudet....punkt slut.

Om du gör det och det händer något och försäkringsbolaget vill sätta dit dig så är risken att du blir utan ersättning, och den rent materiella biten är ju den billiga biten. Bilen kostar några hundratusen, skadar du någon som blir invalidiserad så blir det lätt miljonbelopp. Försäkringsbolagen idag är inte "schyssta", dom ska göra göra så stor vinst åt sina aktieägare som möjligt och kan dom dumpa över hela skulden på dig så gör dom det.

Japp, jag misstänker också att det är så det kan funka när man lusläser villkoren. Och det är väl just det som bolagen skulle göra om man klantar till det och det visar sig bli stora pengar inblandade...

Särås
2011-12-16, 13:16
Hej!
Som Du är inne på, det är olagligt att trimma, därför många försöker använda trim som är så osynligt som möjligt.

Sedan finns det bolag som är hårdare än andra, det kan jag skriva under på.
Men som sagt man ska inte tro att det finns "snälla" bolag och rent juridiskt är det som sagt olagligt att trimma eller modifiera en personbil.

VolvoSwe
2012-02-20, 21:38
Tjena!

Är på gång att återvända till Golf-lägret efter att ha varit ute på villovägar med andra bilar. Nu är det en Golf R som hägrar och en beställning ligger inte långt borta. I och med det har jag lite frågor som ni forumister kanske kan svara på?

Trim
Vad jag förstått kräver besiktningen att bilen måste typgodkännas efter att man chippat den. Denna typgodkänning kan bara biltillverkaren göra, vilket i praktiken innebär att det är omöjligt. Med en icke-typgodkänd bil har man enligt lagens mening en bil med körförbud. Detta i sin tur leder till att försäkringsbolagen inte *behöver* betala ut någon som helst ersättning vid skada (jag kollade villkoren på IF, Trygg-Hansa och Folksam). Hur ställer ni er andra till det? Vad säger ni som företräder "trim-bolagen"? Finns det försäkringsbolag som har "mjukare" regler (jmf bankörning)?

Ny modell på ingående?
Hörde av återförsäljaren i Hammarby att det är en ny golf på ingående. Den kommer förmodligen att presenteras redan till hösten. Huruvida en R-version skulle komma direkt eller efter tag, kunde han inte svara på. Dock finns ju spionbilder redan nu på en R... Är det någon av er som vet något mer? Leveranstiden på en bil om jag beställer den nu tycks i vilket fall handla om 4-5 månader...

/T :-)

Hmm, mailade Länsförsäkringar Bohuslän om detta, visserligen bara om trafikförsäkring; till svar fick jag: Hej Emil.

Tack för ditt mejl!

Det är helt okej så länge bilen är godkänd av Svensk Bilprovning.

Jag önskar dig en trevlig dag och varmt välkommen åter!

Janne.M
2012-02-21, 08:44
Menar de då inom +10% effekt ökning och 15%? Vridökning?

Fors
2012-02-21, 09:18
Det är ett vanligt svar, och på alla sätt ett korrekt svar, att man inte får trimma sin bil, och att bolaget då kan neka ersättning med hänvisning till att man ändrat sin bil från helbilsgodkännandet.

Min fundering är dock... Hur många kända fall finns det där trimmaren faktiskt råkat ut för detta, att blivit nekad med hänvisning till "Trimmad bil"?

Rattfylla, grov vårdslös körning, självklart! Det lär man sig i körkortböckerna...
Men om man pekas ut som vållande, men följt hastigheterna m.m är det ju inte trimmet i sig som leder till olyckan...
Just a thought...

DPC
2012-02-21, 18:03
Jag räknar inte med en R MKVII förrens tidigast modellår 2014. Se trend tidigare modeller. Först kommer bilen. Ett-två år senare GTI och ytterliggare ett år R-modellen. Självklart kan det bli annorlunda denna gång men jag skulle inte satsa på det.