handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Bilen dricker litervis kylarvätska



Kungen
2011-12-14, 00:07
Min bil dricker över 0,5 liter kylarvätska per kilometer, och jag uppskattar all hjälp jag kan få.

(Bilen är en 1985 Golf GTI 8v med GZ-motorn och 27000 mil på mätarn)

Efter en omkörning märkte jag att varningslampan till kylarvätskan blinkade, men jag tror att tempmätaren låg på en normal nivå. Jag stannade bilen, och det kom lite vattenånga från motorrummet. Jag märkte att vätskenivån låg 2-3 cm under minimum. Vart ångan kom ifrån vet jag inte eftersom det blåste så mkt utomhus, men det kändes som om det kom från batteriet ungefär (kylaren?). Det rök bara ett tiotal sekunder.

Jag väntade 5 minuter, och körde vidare. Efter en kilometer så blinkade lampan igen. Jag stannade bilen, för att se att expansionskärlet var nästan tomt. Ingen ånga kom från motorrummet. Jag öppnade expansionskärlet och det fanns inget tryck i systemet. Jag fick fylla på 1,5 liter innan vattnet kom upp på normal nivå.

Jag väntade 10 min och körde sista kilometern hem. Lampan blinkade inte. Bilen hade nu druckit ytterst lite vätska. Kanske ingenting alls.

30 min senare startade jag bilen och lät den komma upp i arbetstemperatur igen. Den fick gå ytterligare några minuter till på tomgång (jag varvade även lite). Bilen verkade nu inte dra någon vätska.

Vad kan felet vara? Hade topplocket gått så skulle den väl inte dra så extremt mycket vatten? Är det en läcka i kylarsystemet? Jag har inte hittat någon läcka, och kollar man under bilen så verkar det inte droppa någonstans. Inte ens om motorn är på. Det är dock väldigt blött ute och jag kan ha missat nåt.

Och varför blinkar varningslampan? Jag trodde bara att den varnade för för hög temperatur. Varnar den i stället för att vattennivån eller trycket är för lågt? Jag ska kolla närmare på bilen imorgon. Vad bör jag göra och vad ska man leta efter?

PS. Jag har en kompressionsmätare från Biltema som jag kan testa imorgon

Manny
2011-12-14, 08:41
Lampan blinkar vid låg nivå, sitter en givare i kärlet. Låter onekligen som ett läckage bara. Bara att leta var den släpper ut trycket.

skickat från min mobiltelefon.

Kungen
2011-12-17, 13:32
Absolut, det var en enkel läcka det rörde sig om. Slangen som går från högersida av motorn (motorn sedd framifrån) till värmepaketet. Tror den går dit i alla fall, den går in mot kupén. VW har dock slutat tillverka den och jag vet inte vilka dimensioner jag ska ha på en ersättarslang. Jag kan inte ta loss slangen och kolla, det måste jag göra när jag är i en tvätthall, så jag måste ha den nya slangen redo när jag väl börjar.

Någon som vet vilken innerdiameter slangen ska ha? Det känns som om diametern är något större där den fäster vid motorn, och det är ju lite jobbigt. Men det finns korta slangbitar att stoppa in i en för stor slang ifall diametern ska vara olika på de två anslutningarna.

Och om jag väljer en större kylarslang med större innerdiameter än original, blir földet påverkat på ett negativt sätt?