handdator

Visa fullständig version : Inkoppling utav iphone på RNS-510?



Merlinen
2011-12-13, 19:25
Tjo

Tänkte förbeställa lite prylar innan jag får bilen, så att man har lite å göra under julen :)

Den har ju varken MDI eller bluetooth, ni som har bägge, vad är att föredra? ljudkvalite?

Sitter en RCD-300 men tänkte slänga in en RNS-510 Version f.

Men vet inte om jag ska köra på ett bluetooth kit eller MDI.

Mitt primära mål är att köra musik från telefonen (spotify) och iallafall kunna byta låt via rattknapparna.

Samt behöver man ha armstödet i mittkonsolen för att kunna montera in ett MDI interface där?

Hooloowoo
2011-12-14, 10:31
interfacet för Iphone brukar gömmas i handskfacket. :D Spotify vet jag inte om du kan styra, men jag tror det..

Merlinen
2011-12-14, 11:24
interfacet för Iphone brukar gömmas i handskfacket. :D Spotify vet jag inte om du kan styra, men jag tror det..

Men inte vill man ju ha telefonen i handsfaket varje gång man hoppar in i bilen :/

Tex. detta kit jag funderat på --> http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280571187261

Där skriver dom ju.

"Genuine VW MEDIA-IN retrofit kit for RNS 510. This kit for retrofitting is the same as original MDI that was designed for replacing a CD changer in armrest.".

frazer
2011-12-15, 02:30
Men inte vill man ju ha telefonen i handsfaket varje gång man hoppar in i bilen :/

Tex. detta kit jag funderat på --> http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280571187261

Där skriver dom ju.

"Genuine VW MEDIA-IN retrofit kit for RNS 510. This kit for retrofitting is the same as original MDI that was designed for replacing a CD changer in armrest.".

Det där är exakt det "inlägget" som sitter i de bilar som har RCD-510 installerade från fabrik. Som du ser måste du då ha telefonen i handskfacket.

Jag har köpt en USB-sladd och kör USB-minne istället.

Mini_me
2011-12-15, 08:19
Men kör han via USB kommer han inte åt Spotify. Kör du 3,5mm plugg så kan du få ut ljudet iaf via bilen men måste ju ratta Spotify via mobilen.

Men det kitet , klarar den Iphone adapter som finns är ju saken klar:)

Borde ju finnas nån slags skarv sladd till den kabeln som man kopplar mellan Media in och telefonen.
Hurvida knapparna i ratten kan rodda Spotify låter jag vara osagt.

Merlinen
2011-12-15, 10:11
Ok, så för att montera det där kitet så måste man ha armstödet i bilen altså :(

Finns ju även detta kit, antar att det är det som är gjort för att montera i handsfack.
http://global.ebay.com/VW-SKODA-SEAT-MDI-AMI-MULTIMEDIA-BOX-iPod-iPad-iPhone-5N0035342-5N0-035-342/200657179966/item

Kanske köper det då och drar bara ut kabeln på ett lämpligt ställe i mittkonsollen.

Om jag nu inte även tar och monterar in ett armstöd som jag facktisgt skulle vilja ha.

Merlinen
2011-12-20, 11:21
Är det ingen här som har efter monterat in en nyare (Version E eller F) model utav RNS-510 + MDI ??

När man söker om detta så är det så mycket olika svar man får, vissa på nyare bilar (2011/12) som har nya RNS-510 som standard med MDI så säjer dom att det fungerar med att byta låt m.m. i iphone när dom kör spotify.

Men finns det något som gör att det inte skulle fungera om man efter monterar allt själv på en äldre bil (2007) ??

Vill få lite mera "kött på benen" innan man slänger ut 10 000kr på allt.

Henrik.M
2012-01-02, 17:48
Har haft dig i åtanke sen du var förbi (var mig du pratade med) och nu har jag ett ganska ut tömmande svar att ge dock testat på RCD510 (3C8 035 19F , Firmware 0207).
Samtliga testade apparater har suttit i sprillans nya VW bila av Årsm 2012. (C).

Med MDI artnr : 5NO 035 342E + RCD 510 art nr : 3C8 035 19F går det INTE att styra spotify via ratten , volym går att höja och sänka men låtar går EJ att byta.
På stereon går det att trycka play samt pause men det är OTROLIGT segt att byta låt samt att det tar halva låten innan stereon har uppdaterat låttiteln i displayen , Ljudet fungerar klockrent samt att du har laddning över kabeln.
Detta gäller om man kör SPOTIFY , tyvärr har jag ej låtar i fysisk form på telefonen så jag kunna köra "ipod" läge.
MDI kabeln glömde jag ta artnr på men det är av den typen med blå krage (finns olika färgmärkningar på dom).
Testat med en Iphone 4 Ios 5.01 samt nyaste versionen av spotify med låtarna i offline läge.

Sen om begränsningen sitter i sjäva kabeln ska jag ej uttala mig om , vet att på AUDI finns olika kablar för Iphone & Ipod.

Men med blå färgmärkning på mediakabeln funkar det inte att styra SPOTIFY över ratt fullt ut.

Som bonus information kan jag efter att ha testat i 3 VW bilar av årsmodell 2012 (C) (Passat , Tiguan , Sharan) samtliga med ovanstående Radio samt telefonförberedelse (tyvärr har jag ej artnr / mjukvarunr på telefonstyrdon) meddela att samtliga funktioner fungerar både över spotify samt i "ipodläge" på telefonen om man streamar över blåtand , vi har testat med flera olika telefoner och det funkar problemfritt.
Dvs du får full kontroll över rattknappar samt på stereon , byta låt , volym , play , pause.
Gäller from bilar årsm 2012--> med telefon förberedelse , bilar före 2012 funkar det INTE på.

Enda nackdelen är att du INTE får upp playlisten i displayen , låttitel och övrig info visas.

Sen slutligen nämde jag FISCON och där har jag ej fått A2DP streaming att fungera över medialäge.

Så nu vet du vad som funkar och inte funkar i PRAKTIKEN och inte bara i teorin. ;-)
Då har du lite mer "kött på benen" i ämnet.

EDIT : Verkar vara samma kabel till Iphone och Ipod , och då kan jag svara på att spotify som sagt ej funkar fullt ut.
Verkar som att kabeln är avsedd för fysiskt lagrade låtar i enheten dvs som "vanliga" filer.
Tyvärr har jag som sagt ej kunnat testa detta pga av att jag ej har låtar fysiskt lagrade i min telefon , utan kör allt över spotify.

Kabel : http://www.volkswagentillbehor.se/DefaultVW.aspx?article=000051446C (Länk måste öppnas med en 32-bits webbläsare).

Merlinen
2012-01-02, 18:29
Kannon, äntligen någon som kunnat ge ett konkret svar :)