handdator

Visa fullständig version : Golf 3:a med G60 motor



golflover
2011-12-09, 15:17
Vad händer med svenska myndigheter om jag importerar en Tysk Golf 3:a med G60 motor som har TüV godkännande i Tyskland. Är det raka puckar genom bilprovningen / papperskvarnen eller kan man få problem. Är otroligt sugen på en bil som jag hittat på Ebay. Men vill veta om det blir strul i Sverige. Är det nån som vet?

Janne.M
2011-12-09, 15:41
Svenska myndigheter brukar inte bry sig ett skavtt om tüv..

golflover
2011-12-09, 17:54
OK , så jag kan förvänta mig problem. Vad händer då när jag kommer till sverige med en MK3 :a med G60 motor. Som då är godkänd i ett EU land som då borde vara typ enkelt . Ni vet det här med fri rörlighet av kapital och tjänster ( EU fördraget)

kim_gulle
2011-12-09, 17:56
Har dem inte skyldighet att följa tüv?

Sn00k
2011-12-09, 17:59
njet, dom tvärvägrar såvida bilen inte finns ifrån tillverkaren i det utförandet.. alla "efterutfärdade" certifikat slopas vid import.. därmed inte sagt att det är omöjligt att få in den i landet i det utförandet.. men det kan behöva bli som ombyggt fordon.

Lasse62
2011-12-09, 18:55
Problemet med att ta den som ombyggt fordon är ju att den redan är ombyggd :-( Byggbesiktning ska ju ske under hela förloppet.
Jag försökte ta in en Golf 3 Cab med VR6 spis, riktigt seriöst ombyggd med bromsar bakvagn och förstärkningar och givetvis tüv godkännande men det var totalstopp.
För att få in den i registret som ombyggt fordon skulle jag få riva ner bilen på nytt....

graul
2011-12-11, 22:35
Sverige är inte bra om du gillar bilar, så är det bara. Däremot kan du säkert muta dig genom hela vw för att få godkännandepapper men det lär kosta.

Sn00k
2011-12-12, 09:24
Lasse62: du har så rätt, låter det därmed vara osagt om det nu blev så mycke "BÄTTRE" att sfro tog över biten med ombyggda fordon.. SBP hade iaf krav på sig att vara sakliga.

Lillen
2011-12-12, 16:08
Det finns iaf regler som gör det möjligt att importera amatörbyggen numer.
Detta utan att starta en helt ny byggbesiktning.

Hur detta påverkar ombyggda fordon från utlandet låter jag vara osagt.
Men det var ju tal om att kunna tillåta detta åxå om det motsvarar de svenska reglerna.

Det finns ju faktiskt SFRO-besiktningskillar på en del forum.
Bra att fråga och man får RÄTT samt sakliga svar.

Eller så gör man det bästa och RINGER sin SFRO-kille och frågar!

Vr6Turbo
2011-12-12, 16:32
byggbesiktning kan fingras på, kan räcka med slutbesiktning hos sfro

golflover
2011-12-12, 20:42
Tack för all information. Kan se att det inte är helt kört.. SFRO killar finns dom länsvis eller hur funkar det? Jag bor i småland. Nån som vet vem man skall kontakta.

Lasse62
2011-12-12, 21:10
Eller så försöker du få bilen med ett "rent brief" dvs i det skick du vill ha den i men utan att det framgår att den är ändrad.
Cab:en jag tänkte ta in var full med noteringar i Briefet och då tar det stopp här hemma.

Lillen
2011-12-12, 22:00
Eller så försöker du få bilen med ett "rent brief" dvs i det skick du vill ha den i men utan att det framgår att den är ändrad.
Cab:en jag tänkte ta in var full med noteringar i Briefet och då tar det stopp här hemma.

Precis , får du den med ett rent orginalbrief är det ju kanon.
Då är det ju bara SBP som är problemet OM de ser/märker att det är en massa mer effekt.
Får då får du återställa den först och sedan regga som ombyggt mm . mm.

Mini_me
2011-12-12, 22:03
1: Säg upp dig

2: Bosätt dig i Tyskland (eller vart nu bilen kommer ifrån)

3: Skaffa ett jobb.

4: Köp bilen.

5: Ha is i magen i ca 6-12 månader

6: Säg upp dig.

7: Flytta hem och ta med dig bilen.

7 enkla steg till en kalas bil från 90talet med en osäkrad bomb under huven.....GO!

Lillen
2011-12-12, 22:21
Haha japp.
Men minst ett år om den ska hem som flyttgods.
Sedan kollar du upp hur länge du måste äga den innan åxå.......även efter om du ska sälja den sedan!?