handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag välja som mitt första projekt



coqrouge
2011-12-08, 12:30
Jag funderar på att göra slag i saken och skaffa en kul första projektbil för att lära mig meka och renovera bilar.
Nu står jag kluven till om det blir en Scirocco GTi mk1 eller Golf GTi mk1 (2 dörrars).
Ambitionen är superoriginal med något förbättrad motor och väghållning.
Vad säger ni som redan har bilar?
Vilken av bilarna är lättast gå i mål med med hänsyn till att hitta en komplett bil med matchande nummer etc samt att hitta delar till bra pris och även detta med prestanda och kul faktor.
Jag räds inte plocka isär bilen i atomer och bygga upp den igen.
Har ni nåt exempel på nåt sådant bygge i Sverige i Sthlm eller Dalarna jag kan kika på eller kontakta?

Raz
2011-12-08, 12:56
Golf Mk1 säger jag, lättare att hitta delar och det finns massor med tillbehör överallt.

Jag kan dock rekommendera att sänka ambitionsnivån lite om det är ditt första projekt. Det är lätt att fastna med bilen på pallbockar och aldrig komma i mål! En bil är ju ändå till för att köras? I alla fall mina bilar =)

G60 V-spec
2011-12-08, 15:51
Jag håller med Raz. Börja inte stort direkt.

Som förstaprojekt tycker jag åtminstonde att bilen ska ha så lite rost som möjligt. Plåtarbete tar många timmar och sänker motivationen.

Att polera är mycket roligare än att spackla o slipa =)

Jag hade valt Sciroccon, men bara för att den är ovanligare. Men den är svårt att hitta i bra skick. En Golf är nog lite lättare att hitta delar till, om även den börjar bli sällsynt.

Tänk på att båda är gamla bilar!


Mvh Vlado

coqrouge
2011-12-12, 14:47
Då är frågan, vad för årsmodell av en Scirocco GTi Mk1?
1977 på Scirocco gissar jag eller 1981? 1977 då fanns GTI och det var innan faceliften 1978 men 1981 för det var sista årsmodellen av första modellen typ 53 så då borde den vara som bäst bilen.
Vad är möjligt att göra med den GTi motorn på 110 hk? Är det 8 eller 16 ventiler på den? Är det samma motor som Golf GTi? Om det är 8 ventiler finns det 16 v topp som passar? Jag vill få en motor som har bra klipp och som inte går sönder bara för att man kör den...
Växellåda, 4 eller 5 växlar? Om det är 4 växlar går det sätta in en låda med 5 växlar?
Köra på E85 eller åtminstone få in en katalysator? Är det möjligt? Vill inte vara miljöbov om det går undvika.

Vad är värsta rostställena på en Scirocco typ 53?

Andersson Racing
2011-12-12, 19:57
Sitter en 1.6l 8v orginal, samma motor som i golf gti. 4 växlar fram till 1980 sedan fem växlar, går att ändra, måste dock byta länkaget.

/ Per

P-plats.se
2011-12-12, 20:36
Jag skulle välja något nyare där det finns fler delar att få tag i samt att bättre utgångsobjekt finns för rimligare pengar.
Sen skulle jag inte välja en GTi eller liknande för man kan ha lika kul med en CL eller nåt annat med mindre motor samtidigt som försäkringar m.m. går att betala utan att bli bankrutt...

coqrouge
2011-12-13, 10:30
Hu är jag så gammal så försäkringar är inget problem, speciellt inte på en bil som är veteranbil :-)
Klart det skall vara GTi annars blir det mesigt ju!
Ska ju förverkliga min drömbil från när jag var tonåring...på 80-talet.

Går det trycka på en 16v topp på denna 1,6l motor, dvs den typ som fanns på senare GTi? Eller är det helt fel motor?

GranlundMKIV
2011-12-13, 13:02
Även om jag tycker Sciroccon är coolare, skulle jag ändå säga Golf om du bara ska göra det för kul, just utifrån att det kan vara knepigare att få tag på delar.
Ska du göra det seriöst, satsa på en Scirocco :D Då blir den unik.

1.6 gti kan du få upp från 110 till ca 140 hk men det som saknas då är vridet. Går du på en 1.8 gti finns det lite mer att hämta och vill du ha lite extra ändå så kan du peta dit ett 2.0 liters block under en 1.8 topp.
Det finns massor att läsa både här och på andra sidor vad som kan göras.

Precis som alla säger, ha inte för höga ambitioner första året. Ett tips är att ta det i etapper och förbättra bilen stegvis. Då kan du köra ditt work-in-progress.

Lillen
2011-12-13, 16:03
Köp "Ovredssons" här på forumets Scirocco.
Han är lagom less och har gjort en helt del av det jobbiga.

GolfGTiSpecail
2011-12-13, 18:24
Tja,

Dra ett mail till mig jag har en kärra i Lkpg men pga. flytt till Uppsala ämnar jag avyttra den. En 2 dörrars Golf GTi, 8v med insprut. Slö kam och lite annats smått och gott för att öka motorprestandan (motorn är ombyggd för långloppskörning i slutet av 90-talet, jag köpte den -2001), Anpassad sänkningssats nytt bromssystem osv. Skinninredning..ja va tusan finns det mer? Vi kan nog lösa transport med.