handdator

Visa fullständig version : Byte av drivknutsdamask Passat 1.8T B5



JRJ
2011-12-08, 11:12
Måste byta båda drivknutsdamaskerna på min Passat 1.8T B5.
Tips och trix på hur man på smidigaste sätt gör detta?

Är det som på MK2/3 enklast att lossa triangelfästet i änden på länkarmen och "svänga ut" hela spindeln medans den hänger i fjäderbenet för att få loss knuten eller går det att lösa på nått annat smart sätt?

JRJ
2011-12-12, 12:09
Haha, om det hade funnits något undre triangelfäste så hade man kanske kunnat göra så... =)
Köpte bilen beggad rätt nyligen och hade inte ens kollat hur det såg ut när jag skrev inlägget. Det stog bara på det några dagar gamla bes-pappret att dom behövde bytas.

Det ser ut som att det enklaste är att ta loss hela drivaxeln?
Får man bort den utan att lossa något annat från styrspindeln, ser ut som att det finns en del plats att lirka den inre delen snett uppåt och sen dra hela axeln nedåt/utåt?

Särkelä
2011-12-15, 18:22
vilken sida är det..?
På vä sida behöver du inte göra mer än o lossa drivaxeln..
Hö sida så lossar du den nedre bakre länkarmen så du kan vrida ut spindeln sen e det bara o dra ur axeln.

JRJ
2011-12-16, 09:33
Jag tänkte byta båda. Den vänstra är sprucken, och har den pajjat så kommer nog den högra snart också så det är nog lika bra att byta den med.
Tack för info. Hoppas att centrumbulten i navet inte har satt sig åt h-e för hårt då, dom brukar ju vara lite knepiga att få bort ibland. Får väl bearbeta den med lite 5-56 innan...

bmk
2012-07-20, 15:16
Lite aldre tråd men, någon som har en 123 lista før vanstra sida nar man ska byta damask? (gjarna høgra med då sen sakert e på g)