handdator

Visa fullständig version : Däck/fälg problem Bythjul.com en pågående historia



rallarn
2011-12-07, 19:14
Halloj,


Det hela började med att jag köpte fälg+däck på bythjul.com.
Fick allt levererat och monterade själv.

Tyckte redan när jag monterade fälg och däck att centrumringarna var "slappa" dvs fäste inte ordentligt på varken nav eller fälg men inte så dom glappa mer än max 0,5 mm. Dessutom satt det rekordeliga raddor med vikter, säkert över 40-50g på en sida på 3 av fälgarna.

krängde på dessa och har kört 50 mil lugnt för att nöta in däcken och dubbarna men nu när jag prövade lite högre hastigheter vilekt jag inte gör så ofta då jag har nära till jobbet så upptäckte jag att det vibrerar och nästan "hoppar" lite i bilen.

Var då och balanserade om framdäcken hos min lokala däckverkstad, varpå han säger att båda framfälgarna var ovala (dvs. måste ha varit det redan vid leverans).

redan här *suck*

snackade lite med kundtjänst på bythjul om problemet och dom ville givetvis att jag ska ska skicka in alla fälgar som är ovala/skeva för en reklamation till dem. Vilket bara där är ganska svårt då jag endast har en bil och en uppsättning vinterdäck.

Då återstår ett alternativ enligt dem och det är att jag beställer nya däck och ligger ute med 12000 för den nya uppsättning till att reklamationen gått igenom. Dessutom har jag en känsla av att dom kommer säga att jag kört på något och därför fått ovala fälgar, självklart har jag inte kört på något eller varit i ett potthål ens. Finns inte ens en repa på fälgarna i dagsläget.

Var inne hos en av deras partnerverkstäder idag för att titta igenom alla fälgar och dessutom själv närvara och kika på hur ovala fälgarna är. Och då är det endast en som är för mig synligt oval, däremot tyckte däcknissen att 3 av dem var "något ovala" som han uttryckte det men var osäker på om detta skulle påverka hoppigheten och vibrationer i bilen...

Så då är frågan ska jag försöka skaffa nya centrumringar som matchar nav/fälg bättre trots att de medskickade är rätt mått på enligt vad som skall användas? och hoppas att det är centrumringarnas glapp på 0,5mm som är problemet.

Bilen i fråga är en 3 månader gammal golf r helt original.
Däck/fälg jag köpt är Pirelli Carving edge 225/45/17 och 17*7,5 ET 45 fälg
Visst skiljer det 6mm i utkant mot originalfälg men fan 6mm ska väl knappast orsaka detta?

Några förslag på vad jag ska göra?

Markus1987
2011-12-07, 21:26
Det behöver inte alltid vara fälgens fel att de blir obalans, kan även bara vara själva däcken... Har dom testat på däckfirman att "snurra" på gummit på fälgen ett halft varv och sedan kolla balansen? Menar inte då att vända på gummit helt (då blir ju rotationen fel) utan att bara vrida den ett halft varv på fälgen och sedan i med rätt mängd luft och testa balansen! Det brukar/kan hjälpa!

VWGolIV
2011-12-07, 22:02
Plocka av däcken och balansera bara fälgarna och se hur mycket det slår.
Dvs antal vikter.

På ett par nya fälgar skall man inte godta mer än kanske max 10-20 gram / fälg, det är max.
Vi fick ett par nya och där satt 120g !!! på 2 av fälgar, de fick snällt byta ut dem.

rallarn
2011-12-08, 17:34
tack för bra svar!

Frågan är dock om dom godtar en reklamation pga. för mycket vikter på en fälg...?

Ska dra av fälgarna imorgon och även titta på däcken o se att dessa är helt runda, tidigare har jag bara fokuserat på fälgarna.

Men har varit på två däckverkstäder och första säger att båda fram var ovala, sista jag var på konstaterade även där att dom tyckte att två var något ovala men osäkra på om det var tillräckligt mycket för att det skulle påverka, men att en fälg var synligt oval.

Ska ringa bythjul imorrn och se vad man kan göra igen.

Jag tycker ju rimligtvis att dom skall skicka ut nya fälgar utan debitering i detta fall?

Exelon
2011-12-08, 17:51
Dom felaktiga centrumringarna kan vara en till orsak som gör vibrationerna värre, hade det problemet med Lm fälgar på golf 3á och det kändes mest i högre farter.

rallarn
2011-12-08, 21:22
Dom felaktiga centrumringarna kan vara en till orsak som gör vibrationerna värre, hade det problemet med Lm fälgar på golf 3á och det kändes mest i högre farter.

hur mycket glappade dina centrumringar?
mina är rätt mått enligt vad som är tryckt på ringen, dvs 57.1 nav som det är på VW golf mk6 men när vi testade en som var 56.6 mot nav så satt denna fast och inte som 57.1 som glappade lite.
Även mot fälg glappade det lite och där ska det vara 74.1 och ringen som medföljde var just detta.
Men ska köpa några som är 75.1 ytter och 56.6 inner och testa detta imorgon.

Jag hoppas att det är detta som är problemet =)

Exelon
2011-12-08, 22:06
Dom glappade runt navet men satt bra på fälgen dom hade nog suttit på något annat bil med större nav (köpte dom begagnade). Men blev då lugnt när jag köpte ringar som passade.

Cullberg
2011-12-09, 08:25
Konstatera om fälgarna utan däck är skeva, är dom det är så det bara att ha däcknissen som referens när du ringer och reklamerar dom.
Då borde det bara vara för dom att byta att fälgarna

ThaSaint
2011-12-11, 23:01
Vet ju inte vad det är för däck och fälgar det rör sig om då jag bara skummar lite här på forumet.
Men många fälgtillverkare har uppåt 50gram obalans på sina fälgar. Då pratar vi budgetklassfälgar som säljs av de flesta leverantörer.
Mindre, då är det oftast originalfälgar eller något premiummärke som t.ex BBS eller liknande.
och såklart spelar det Stor roll vilka däck som är på. Men som någon ovan ska, trycka loss däcken och snurra dom ett halvvarv kan göra under.
Filgar kan se ovala ut när man spinner dom, men är ändå raka om så att säga "mönstret" designen på sdom är någon millimeter fel från centrum. Men fälgbanans ytterkant kan va rak ändå.

40-50gram är tyvärr inte ovanligt, på många fälgar som t.ex specialfälgar eller svenska fälg levererar, och då med "vanliga" däck som bridgestone, goodyear etc.. vissa kan man avhjälpa med att snurra däcket. Men det beror på hur stressad en däckmontör är åxå...

Värre blir det ju om man kör på tjingtjong, nankang eller andra mindre kvalitetsmedvetna märken.

//Erik

Rs mannen
2011-12-12, 00:02
Kan bara tillägga att jag körde helt utan centrumring i mina vinterfälgar då ja inte fick tag på rätt. Å köpte bilen på vintern så det vart lite brottom att hitta v-däck å få på, så plocka bort ringarna å körde utan.
Å det va inte en vibration i bilen. Å den fick gå rätt hårt även mä dom däcken mä tanke på att jag just köpte den.
Var bara noga att dra bultarna lite i taget så dom centrerade så bra som gick.

Så gör du så med dina bult å felet är kvar kan du nog strunta i glappet i dina ringar.

Peter-C
2011-12-12, 07:57
Kan bara tillägga att jag körde helt utan centrumring i mina vinterfälgar då ja inte fick tag på rätt. Å köpte bilen på vintern så det vart lite brottom att hitta v-däck å få på, så plocka bort ringarna å körde utan.
Å det va inte en vibration i bilen. Å den fick gå rätt hårt även mä dom däcken mä tanke på att jag just köpte den.
Var bara noga att dra bultarna lite i taget så dom centrerade så bra som gick.

Så gör du så med dina bult å felet är kvar kan du nog strunta i glappet i dina ringar.

Tror du har Rätt! Plastringarna som jag har till vår Audil är ju så klena så att de saknar praktisk betydelse mer än när man ska rikta in hålen. Sedan tar ju konan i bulthålen vid när man spänner dem.

Har kört dem i 6 vintrar. Där är ett mndre glapp mellan ring och centrum. Har inte några problem med det.

/Peter

tjipp
2011-12-12, 12:25
har råkat ut för liknande nu i höst då jag köpt ett antal nya uppsättningar alufälgar från div leverantörer bla, specialfälgar. Där det varit kraftig obalans/skevhet i flera fälgar som fick reklameras (gick inte att komma under 100-110g med däck riktiga nokian/prielli osv. och ca 75-90g utan däck)
Bara att reklamera! Har/hade inga som helst probs att få nya fälgar,
men det blir ju lite extra krångel när man köpt på nätet å inte bara kan "svänga förbi" sin däckgubbe.

rallarn
2011-12-12, 13:33
skönt att få lite mer kött på benen så att säga genom att höra andras erfarenheter.

Ska åka till ytterligare en däckverkstad som jag haft o göra med förr som jag vet är jäkligt duktiga.
ang. ringarna så plockade jag av de nya fälgarna och slängde på sommardäcken i fredags på endasat bakaxeln och tycker att det blev mindre vibrationer.
men jag fick aldrig bort dem helt hur jag än laborerade och bytte ut däck.

Centrumringarna verkade inte glappa så mycket som förra däcknissen sa, utan endast på en fälg glappa det ordentligt och det verkar som att den är "felborrad" dvs att centrumet på fälgen är alldeles för stort mot de andra fälgarna.

Men vi får se vad sista verkstaden säger, sen ska jag vara på bythjul ordentligt och se till att få en uppsättning som fungerar!

Ingen som har 17 dubb/odubb skitdäck+fälg liggandes någonstans som man skulle kunna låna i en vecka medan jag skickar tillbaka denna uppsättning gärna i stockholmsområdet som passar på en golf r? :P


Blir så väldans omständigt att beställa nytt för att ligga ute med pengar och inte veta om man ens reklamationen går igenom, det är otroligt svårt att bevisa för mig att jag inte kört på något, men ett bevis bör ju vara att fälgarna är helt repfria osv?

rallarn
2011-12-12, 15:48
nu har jag varit hos intera i länna och bett dem kika på allt.

Enligt dem är det inte fälgarna som är ovala utan att däcken slår, dvs att två av fyra däck inte är runda.
Så nu har jag pratat med bythjul och dem skulle skicka ut två nya däck, vi får se om detta är lösningen på problemet =)

Någon annan som varit med om detta? det är trots allt inget lågkvalitetsdäck?

Lasse62
2011-12-12, 18:59
Hade liknande problem med Michelin

Lilla_Vargen
2011-12-12, 21:11
Hade två av mina continental vinterdäck som satt "halvvarvet" fel på fälgen dock i detta fall plåt.
Det finns alltid en markering på däcken vilken som är tyngsta punkten (röd lr gul prick har jag för mig) om denna hamnar direkt bredvid/nära ventilen orsakar detta alltid fler balansvikter än nödvändigt.

Intera i länna är duktiga så jag kan nog tror att de kommer med bra svar på ditt problem.