handdator

Visa fullständig version : N75 fråga...



Jimpa82
2011-12-07, 00:08
Tänkte bara höra en liten sak ang min N75 ventil.

Testa plugga slangen mellan N75 & wastegate, resulterade i skenande laddtryck.

Testade sedan att bara plocka bort kontakten till N75 vilket resulterade i sunkigt laddtryck.

Med dessa tester verkar ju allt vara precis som det ska eller hur??

Är den 100% bra eller kan en N75-ventil vara "halv"-dålig?

schüberg
2011-12-08, 10:33
Hej.

"Testa plugga slangen mellan N75 & wastegate, resulterade i skenande laddtryck"
Japp, då är ju wastegaten helt stängd och kan inte reglera laddtrycket, då har du fått felkod på "orimligt laddtryck" osv, men det brukar inte tända motorlampan så det spelar inte så stor roll. :-)

"Testade sedan att bara plocka bort kontakten till N75 vilket resulterade i sunkigt laddtryck"
Då är N75 öppen hela tiden och laddtrycket regleras av wastgatefjädern, då får du grundladdtryck på 0,3 bar, gör ju ingen glad.....

Men som svar på din fråga, visst kan ventilen bli "halv-dålig"!
Den öppnar och stänger flera gånger i sekunden (frekvensstyrd) och kan absolut slitas så den läcker invärtes.
Hade lite svajigt och lågt laddtryck på min A4 1,8Ts Quattro och det ordnade upp sig när jag bytt N75.
Kolla åxå återcirkulations ventilen ("dumpen"), ta loss lilla slangen (som går till den...) vid insuget och sug och blås i den.
Den skall vara tät, du skall kunna suga och hålla kvar ett vacuum med tungan, annars läcker membranet (eller slangen) i den och det resulterar åxå i kasst laddtryck!

Mvh Schüberg

Jimpa82
2011-12-08, 16:53
Tack!

Mycket bra informerat.

Jag vet inte säkert vad min bil ska ladda egentligen då jag precis har satt laddtrycksmätare i den samt att den redan var chippad när jag köpte den
Kommer att koppla upp mig med Vag-Com när min sladd kommer, för att kolla laddtrycksvärdena.
Jag kan nog utesluta läckage på slangar eftersom laddtrycket steg så pass mycket när jag tog bort slangen mellan N75 & WG.

Vad gällande avlastningsventilen så bytte jag den för ett par veckor sedan ( från klen orginal till förstärkt OEM),
men jag märkte ingen större skillnad i laddtryck trots att den gamle inte var tät.

Lillen
2011-12-08, 22:13
Har lite frågor.

Vad för bil gäller det?

Hur många hästar i motorn?

Vilken N75-ventil är det du har?

Jimpa82
2011-12-08, 22:44
Det är en Golf IV GTI -00 med AGU motorn.
150hk orginal men förre ägaren sa ca. 190-200hk med chippet.
N75 ventilen är orginal & ingen aning vad för beteckning på den.

Lillen
2011-12-08, 22:46
Ok tack.
Jag är åxå ute efter info om N75-ventilen.
Men skall jag byta den blir det till den uppdaterade versionen.
Bara det att jag vill veta vad den nyaste heter?

schüberg
2011-12-09, 12:27
Hej.
Orginalventilen heter 058 906 283 F för AGU motorn -00.
Många byter ut den när de chippar mot en som är anpassad för lite högre laddtryck från lite vassare modeller.
Har sett att de kallas "race"-ventiler och annat, men det är ingen magi kring detta utan bara att de är lite olika specar på dem. (alla passar dock.)
De egentliga skillnaderna ligger i kanalerna i ventilen som är olika stora, samt att karaktären skiljer dem åt.
Dvs de reagerar lite olika på den PWM-signal som styrdonet skickar ut,därför upplever man att motorn svarar lite annorlunda när man byter.
Den som många byter till (även jag) är 034 906 283 H som satt i Audi femman med motorkod AAN (S4/S6), den reagerar raskt!
Sedan går även 034 906 283 J (Audi femma,motorkod 3B i S2/S4 och 200) eller 078 906 283 B (Audi V6,motorkod AGB i nyare S4) bra om man inte hittar någon H-ventil.
Hoppas detta bringar lite klarhet i ärendet?
Mvh Schüberg

Lillen
2011-12-10, 00:37
Precis det jag letade efter.
Tror det är J-ventilen jag läst om på nätet.
Kanon att du hade nummer på den.

Tack.

Jimpa82
2012-01-16, 17:20
Tänkte uppdatera denna tråden istället för att skapa en ny.

Har som tidigare misstänkt att mitt laddtryck var för lågt med tanke på att den är chippad & så.
Laddet stoppade oftast på 0.6bar & ibland t.o.m 0.8 om man fibblade på gasen under pådrag.
Idag var jag & hämtade min nya N75 "J" ventil & efter ett snabbt inkopplande så blev jag överlycklig!
Nu laddar den 0.6bar i 1:an 0.9bar i 2:an & 3:an & 1.0 i 4-5:an, helt jävla awsome!

Lillen
2012-01-16, 17:29
Tack för uppdateringen!