handdator

Visa fullständig version : Kan motorn ta skada av Forge dumpventil - GTI MK5



OmegaMannen
2007-07-26, 08:52
Har planer på att montera en Forge dumpventil på min GTI MK5. Kan motorn/turbon ta någon skada av att man monterar en sådan??

Premis
2007-07-26, 14:37
Har planer på att montera en Forge dumpventil på min GTI MK5. Kan motorn/turbon ta någon skada av att man monterar en sådan??

Ja om du monterar fel dump, det finns t.ex. återcirkulerande, atmosfäriska och hybrider.

Hybrider är jag förbannat skeptisk till men så fort jag brukar utala mig om det så är jag "icke troende" osv. så det får du söka på själv :).

Forge har flera typer. Är syftet att den ska motstå högre tryck p.g.a. du trimmat (mer än chip) så ska du ha en som är starkare än orginal (som säkert redan tål en hel del). Är syftet att du ska ha något som blänker i motorrummet, köp en likadan fast se till att den håller sig ren. Är syftet att få pysljud .. ja .. blir svårt utan att påverka motorfunktionen. Folk kommer rekommendera hybrid, inte jag.

OmegaMannen
2007-07-26, 14:53
Har tänkt köpa den dom säljer på www.nordicxenon.se Bra, dålig??? Den är öppen om jag förstår det rätt???

JWO
2007-07-26, 15:06
Har tänkt köpa den dom säljer på www.nordicxenon.se Bra, dålig??? Den är öppen om jag förstår det rätt???

http://www.gtiklubben.nu/forums/showthread.php?t=1337

OmegaMannen
2007-07-26, 18:16
Ja om du monterar fel dump, det finns t.ex. återcirkulerande, atmosfäriska och hybrider.

Hybrider är jag förbannat skeptisk till men så fort jag brukar utala mig om det så är jag "icke troende" osv. så det får du söka på själv :).

Forge har flera typer. Är syftet att den ska motstå högre tryck p.g.a. du trimmat (mer än chip) så ska du ha en som är starkare än orginal (som säkert redan tål en hel del). Är syftet att du ska ha något som blänker i motorrummet, köp en likadan fast se till att den håller sig ren. Är syftet att få pysljud .. ja .. blir svårt utan att påverka motorfunktionen. Folk kommer rekommendera hybrid, inte jag.

Bilen är original i övrigt, vill bara få lite mer ljud typ

jocke.w
2007-07-26, 18:37
Som sagt....en öppen dump rekomenderas INTE!!!!!!

wolfbane1967
2007-07-26, 18:40
Dumpen till gtiv är atmosfäriska enligt forge hemsida,och ska så vara på denna motor!

foffa2002
2007-07-26, 18:41
Som sagt....en öppen dump rekomenderas INTE!!!!!!



Jocke

Det hjälper inte.

Varje år när det kommer en ny modell så tror folk att man kan få effekt av öppna filter och roligt pysljud utan bieffekter.


Det är som tillbaka till 1997 1.8Tizzle ..... varannan dag

Scirocco_turbo
2007-07-26, 19:21
Jag kunde inte ha öppen på min alls förvisso en turbo konverterad kr motor.
Den hade noll tomgång med öppen,så det blev återcirkulerande.

Premis
2007-07-26, 23:07
Jocke

Det hjälper inte.

Varje år när det kommer en ny modell så tror folk att man kan få effekt av öppna filter och roligt pysljud utan bieffekter.


Det är som tillbaka till 1997 1.8Tizzle ..... varannan dag

Det enda sånt här gör är att det får en att känna sig som en gammal gaggig gubbe när man ger sig in i trådarna för femtielfte gången och ska förklarar 'varför'. Ålderns krämpor kommer fort och skoningslöst i forumvärlden.

foffa2002
2007-07-27, 22:15
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3336171


Även problem med Forge Diverter också ;)
När folk äntligen loggar så ser dom det som man sagt i 10 år ...."Oj vad en kolv ventil är långsam ,oj jag fick surge , oj turbon kanske tar stryk....bäst att gå tillbaka till orginal"