handdator

Visa fullständig version : Ryckig Golf IV



PeeWee90
2011-12-05, 21:43
Tjena Golfare!

Jag har en fin Golf IV 1.6 16v '03:a som jag nyss införskaffat.
Har ett litet problem med denna bil, det är så att den rycker ganska så häftigt... Men bara ibland.

Oftast så är det på den sträcka från jobb då jag har chans att ens komma upp i 50km/h och fjärde växlen.
Det är inte långvarigt, utan bara i cirka 10 sekunder, men rycker då ganska häftigt och det känns inte minns i växelspaken. Jag är grön på bilmeck, men har iallafall lyckats byta tempmätare och annat småpill och är villig att lära mig.

Någon som har några idéer om min ryckiga Golf? Tack på förhand!

Macke K
2011-12-07, 07:04
Jag hade problem med ryck på min golf -97. Det började med ryck som släckte motorn i en kort stund, men då bilen rullade kom den igång igen.

Efter några månader blev stoppen allvarligare med motorstopp som följd. Genom att gå ut och gunga bilen kunde jag komma vidare. Ingen höjdare i rusningstrafik kan jag lova...

Lösningen den gången var ett nytt bränslefilter.


Marcus.

PeeWee90
2011-12-07, 08:04
Jag har haft ute luftfiltret och kollat runtikring så att det inte ser förjävligt ut eller är stopp eller liknande...
Det såg dock väldigt fräscht ut och endast fint damm i filtret.
Rycken som du beskriver verkar ännu mer våldsamma än de jag upplever, min bil får ej motorstopp, utan fortsätter rulla.

Funderar på tändstift och kablar, någon som har en kort förklaring på hur jag kommer åt?

VWGolIV
2011-12-07, 10:11
Är bilen servad korrekt enligt Serviceboken?

När jag köpte min Golf IV så hade den gått endast runt 800 mil.
Sen gick åren och milen rullade på, men verkstan missa att byta tändstift och bränslefilter.
När jag bytte så gick bilen ungefär som du beskriver, då hade bilen gått nästan 12000 mil på samma stift.

Efter byte av stift, bränslefilter och alla andra filter så gick bilen mycket bättre igen.
Kanske nån glömt någon service på din bil?