handdator

Visa fullständig version : Behöver tips om insug till vw 8v counterflow



mrpete
2011-12-01, 12:41
Hej!

Jag håller på att bygga ihop motorn till min golf 1 gti. Jag ska använda mig av megasquirt, därför vill jag använda mig av ett större singespjäll och inte det dubbla tvåstegsspjället som sitter original.

Jag har hittat ett lämpligt spjäll på 2,75" från en V*lvo, men för att det ska passa krävs ganska stora modifieringar av insuget.

Finns det något insug man kan ta från en annan bil, tex nyare golf eller liknande..? Gärna med bra flöde :)

Det är alltså 8ventils topp med insug och avgas på baksidan.

vr6_mannen
2011-12-01, 12:48
du skulle byggt ett sånt som jag körde med innan :) körde med hemma pressade trattar sen ett audi 3 tums spjällhus

mrpete
2011-12-01, 18:05
Jo, klart det hade varit det bästa.. jag hade "lätt" kunnat knåpa ihop ett insug om jag bara hade de verktyg/svets för att bygga ett själv. Att lämna iväg till en mekanisk firma kostar fläsk..

Kan detta vara något annars? Det ser ut att vara samma fläns, enda skillnaden ser ut som att spjällhuset kommer på andra sidan..

http://www.ebay.co.uk/itm/VW-T4-Saugstutzen-1-9L-Ansaugbrucke-fur-nur-35-99-Euro-/260753647308?pt=DE_Autoteile&hash=item3cb620e6cc


du skulle byggt ett sånt som jag körde med innan :) körde med hemma pressade trattar sen ett audi 3 tums spjällhus

vr6_mannen
2011-12-01, 20:42
jag har ett som ligger som jag har byggt sj.. vet inte om man ska sälja eller man ska ha det till mitt andra bygge... ja men t4 är ju tdi motor väl då sitter där inget spjällhus ... men jag hade ett som jag byte fläns på o satte ditt ett s2 spjällhus... hade du inte bott så långt i från en så kunne man ju hjälpt dig me det :P

mrpete
2011-12-01, 22:09
Hmm. du får filura på det, samt vad du ska ha för det i så fall (kan vi ta i pm). Nä, jag vet att det är tid, men sitter det bara ett ungefär lagom stort hål så kan man borra nya hål för att kunna fästa spjällhus, det ser iaf ut att vara plant och runt hål, är det för litet så kan man borra upp, betydligt mkt enklare än att modda original med avlångt hål..

Jo, det är en bit att åka.. varför måste star trek vara på låtsas..? annars hade man kunnat beama över :P


jag har ett som ligger som jag har byggt sj.. vet inte om man ska sälja eller man ska ha det till mitt andra bygge... ja men t4 är ju tdi motor väl då sitter där inget spjällhus ... men jag hade ett som jag byte fläns på o satte ditt ett s2 spjällhus... hade du inte bott så långt i från en så kunne man ju hjälpt dig me det :P

vr6_mannen
2011-12-01, 22:25
jo det går ju att som du säger borra om o skruva ditt något spjällhus... det är synd att du inte kör med 2liters topp för dom har runt spjällhus på deras insug... men där sitter spridarna i insuget tyvärr... var inne på ett sån till jag såg att det inte funka mot min 1.8 topp :(


Hmm. du får filura på det, samt vad du ska ha för det i så fall (kan vi ta i pm). Nä, jag vet att det är tid, men sitter det bara ett ungefär lagom stort hål så kan man borra nya hål för att kunna fästa spjällhus, det ser iaf ut att vara plant och runt hål, är det för litet så kan man borra upp, betydligt mkt enklare än att modda original med avlångt hål..

Jo, det är en bit att åka.. varför måste star trek vara på låtsas..? annars hade man kunnat beama över :P

mrpete
2011-12-01, 23:25
Jo precis, men enl allt jag har läst så är flödet mkt sämre i mk2 toppen, spelar väl kanske inte jättestor roll om den går att porta vettigt..

Mest av allt ångrar jag att jag inte satsade på en crossflow-topp från början. Det hade varit mkt mer värt att lägga pengar på allt till en sån.

En enklare lösning är ju att tillverka en adapter mellan mitt insug och ett singelspjäll, men det kommer se fult och klumpigt ut, sen vet jag inte heller om flödet kommer att bli jättebra.. well well.. Får väl investera i en redig svets så att man kan börja svetsa alu, lönar sig nog i längden.

Eller ska man bygga ett insug i stål kanske, då har jag en duktig svetsare att tillgå iaf.

vr6_mannen
2011-12-02, 00:16
ja det går att få bra flöde i vanlig 8v topp med... ja det jag ha som ligger det är byggt i stål... funkar bra.... men jag hade lite problem att det sprack... men inte så konstigt helt stum motor sen 2kilo i laddtryck så .... men på en vanlig sug motor så funkar det... sen fanns det inte insugs fläns att köp då så fick fräsa o svarva ut egna på jobbet :)

mrpete
2011-12-02, 08:58
Okok, näe det är ju lite skillnad med överladdning, speciellt om det är 2kg hehe.

Tror inte heller det skulle vara några problem med ett i stål, men alu är snyggare och lättare. men det kanske får bli stål ändå.. Svarv har jag tillgång till hos garagegrannarna iaf samt en polare med svets som är duktig. det är väl flänsen då som är det krångligaste.

Fan att man inte har tillgång till riktiga verktyg.. vilka grejer man skulle kunna snickra ihop..!

vr6_mannen
2011-12-02, 09:05
ja det funkar ... måla det så blir det snyggt gjorde jag med dom jag har byggt.... hehe ja men ha en verkstad med verktyg om man saknar kunskap :)

mrpete
2011-12-03, 22:31
Troligtvis blir det ett insug i stål eller så försöker jag helt enkelt få tag i ett weberinsug och separata spjäll till ett överkomligt pris.. Det senare lockar mer men kommer att kosta en hel del mer samt att det blir knivigt att besiktiga med om man inte har tur och får ett riktigt stolpskott till besiktningsman/kvinna.

vr6_mannen
2011-12-04, 04:12
jag har nog flänsar i svart stål som ligger :) eller kan göra till dig... hehe ja det sa jag inna till dig hade blivit trevligt på din motor med separata spjäll på den... va då tror inte dom säger så mycket... det är ju fortfarande insprut ju... men kan ju vara lite gnälliga ju :)

mrpete
2011-12-04, 10:31
Jaså, men det vore ju fint i så fall :) För om jag gör i stål så har jag som sagt en polare som kan svetsa ihop ett snyggt.

Separata spjäll vore jävligt häftigt, men ligger lite över min budget just nu.. gör jag ett insug i stål kostar det inte många kronor, så kan jag börja spara till separata spjäll senare. Så har jag ju även ett besiktningsinsug.. tror de kan gnälla ganska mkt på det annars.. :P