handdator

Visa fullständig version : Problem med hög förbrukning samt skenande tomgång på Mk2



MiWi
2011-11-30, 04:15
Hejsan!

Har nyligen införskaffat en Polo Mk2 -85 som bara rullat på Gotland med samma ägare, fin-fin bil det där! 1,3-liters förgasarmaskin (motorkod GT) med 4-växlad låda.

Tankade upp bilen full när den hämtades med 98 oktan, har till 80% gått landsväg och övrig tid i stadstrafik. Har nu kört 25 mil med bilen, och är strax under kvarts tank. Det innebär ett snitt på över en liter per mil (!), hur nu detta är möjligt?

Har problem med att tomgången vid iskall motor ligger relativt okej (1500 rpm cirka) för att vid varm motor ligga kring 3000 rpm. Drar man ut choken 2/5-del, får man ner den igen till 1500 rpm. Vid högre motortemperaturer, är varvtalet opåverkat utav choken.

När man kör med bilen är det cruise control konstant, bilens "tomvarv" ligger väldigt högt.


Har felsökt bilen och hittade följande:

Läckande insugsgummi - Nytt beställt (Tätade det gamla med packningsmassa (The real stuff) samt fixerade ihop det hela, hjälpte dock ingenting)

Luktar väldigt fet blandning från avgaserna

Finns en del vakuumdelar som jag inte förstår mig på, efter lite googling är en av delarna tydligen ett vakuumreglage som ska påverka gasspjället. När detta kärvar ihop ska det ge väldigt öppet spjäll.

Jag gillar bilen men detta går mig verkligen på nerverna. Kan jag få rådgivning?

MiWi
2011-11-30, 18:11
Har fortsatt felsöka utan resultat.

Saknar spel i gaspedalen, kan det vara såpass simpelt att vajern är för spänd?

G60 V-spec
2011-11-30, 18:22
Tror inte spänd gaspedal påverkar något alls. Förutom att du inte kommer ner till golvet när du trycker full gas.

Nu är jag inte så jätteduktig på förgasare. Men det du kan börja att göra är att ta av förgasaren (ta foto på alla vakumslangar innan du tar av dem), rengöra den och smörja de olika delarna.

Sen kanske den behöver justeras också.
Det är iaf vad jag hade gjort. Samtidigt när du tar av förgasaren så kan du ju titta på den och kanske ser något fel.
Såg nu att du ska byta insugsgummi. Då är det bara att passa på att rengöra och smörja.


Mvh Vlado

MiWi
2011-12-01, 00:32
En intressant sak är att problemet följer motortempen. Vid kall motor har jag bra tomgång, men ju mer motortempen stiger, desto mer ökar tomgångsvarvtalet. Innan motorn nått normaltemperatur kan man med hjälp utav choken stävja problemet och få ner tomgången, men vid varm motor hjälper det endast marginellt.

Vid temperaturer högre än normalt (bilkö) ligger tomgången som högst.

Vad kan orsaka, att tomgången följer motorvärmen?



Tror inte spänd gaspedal påverkar något alls. Förutom att du inte kommer ner till golvet när du trycker full gas.

Nu är jag inte så jätteduktig på förgasare. Men det du kan börja att göra är att ta av förgasaren (ta foto på alla vakumslangar innan du tar av dem), rengöra den och smörja de olika delarna.

Sen kanske den behöver justeras också.
Det är iaf vad jag hade gjort. Samtidigt när du tar av förgasaren så kan du ju titta på den och kanske ser något fel.
Såg nu att du ska byta insugsgummi. Då är det bara att passa på att rengöra och smörja.


Mvh Vlado

G60 V-spec
2011-12-01, 00:33
Har du kollat att alla vakumslangar är hela? Den kanske drar tjuvluft nånstans....

MiWi
2011-12-01, 06:40
Har du kollat att alla vakumslangar är hela? Den kanske drar tjuvluft nånstans....

Bilen är nyligen inköpt, så jag har ej hunnit med någon större felsökning än. Därav frågeställningen, vad man bör kika efter.


Jag ska riva ner den idag och undersöka det hela, återkommer. :)

a128
2011-12-01, 11:09
Enligt autodata ska det vara en PIERBURG 34 PIC förgasare en ganska enkel grej, prova att ta isär och rengöra, samt att chokespjället öppnar helt vid intryckt chokereglage den översta är chokespjället den understa är gasspjället, undvik att ta-isär förgasaren när den sitter i bilen utan ta in den på köksbordet, en del småprylar

kolla även luftfiltret, den har en stor betydelse på en vanlig förgasare om den är igentäppt

motorn kan köras på blyad eller blyfri >91 oktanig bensin 98oktan är dämed överkurs

MiWi
2011-12-02, 02:09
Enligt autodata ska det vara en PIERBURG 34 PIC förgasare en ganska enkel grej, prova att ta isär och rengöra, samt att chokespjället öppnar helt vid intryckt chokereglage den översta är chokespjället den understa är gasspjället, undvik att ta-isär förgasaren när den sitter i bilen utan ta in den på köksbordet, en del småprylar

kolla även luftfiltret, den har en stor betydelse på en vanlig förgasare om den är igentäppt

motorn kan köras på blyad eller blyfri >91 oktanig bensin 98oktan är dämed överkurs


Luftfiltret, ett original VAG, ser relativt fräscht ut och är inget jag skulle vilja kalla igentäppt. Tror därmed inte riktigt att det är ett skäl än, vi får se längre fram! :)

Du hade rätt, sitter en Solex Pierburg 34 monterad på bilen. Förgasaren har inga justerskruvar synliga, vart sitter dem på den förgasaren?

Gasvajern låg i spänn så jag släppte av den lite - tomgången låg igen.

a128
2011-12-02, 08:07
här finns en bild:
http://www.misab.se/picskiss.gif

samt denna som är avsedd för en gammal bubbla med automatchoke:
http://www.vw-resource.com/carb_41.html#general
18 är CO-skruven
13 är skruven för tomgångsvarvet

solex förgasare lär vara ökända för hög bränsleförbrukning

hade en polo/derby 1,3 från 1978 med liknade förgasare men bilen ville ha 0,8 liter milen

MiWi
2011-12-05, 01:07
Då är det nog rätt normalt vad den nu drar. Får testa att justera lite mer och se vart det leder.

Tack för hjälpen!