handdator

Visa fullständig version : Solex 40:or bestyckning?



Olofsman
2011-11-29, 18:12
Hallao eller sao!

Jag har dubba solex 40:or med misabinsug å hade tänkt att ha dom på min 8v gti.
Jag undrar lite om bestyckningen, haft förgasarna på ett "raggaråk"(8v gti) å den gick inte så rent. Påstår inte att bestyckningen var anledningen men lika bra att kolla... Spanat runt på nätet å verkar inte finnas mycket info om bestyckning av solex på andra märken än volvo.
Även ringt å snackat med MISAB.

Någon som har koll på vad jag ska ha för munstycken? trattar? hylsor?

Motorn som föggarna ska sitta på : GZ 8v gti , portad+planad topp, enemkam (tror den ligger på 308 å 11 i lyft) , extraktor, balanserad bla bla bla Det måste ju spela in på bestyckning eller?

Tack på förhand! MVH Conny

kim_gulle
2011-11-29, 18:44
Spelar absolut in. Det jag skulle ha gjort är att skaffa en bredbandslambda och en låda med olika munstycken och bara sätta igång att testa mig fram. Först hitta en uppsättnig där bilen går hyfsat och sen jobba sig fram tills man får munstycks storlekarna och justeringen att lira mot ett bra AFR värde på tomgång, dellast och fullast. :)

Olofsman
2011-11-30, 21:07
Tack för snabbt svar! Jaa jag hade tänkt på det med men dom där munstyckena är dyra(200kr) men så får det helt enkelt bli :)

MVH Conny

vr6_mannen
2011-11-30, 23:00
man kan göra som många gör... prova sen lödar man munstycken o borra dom.. sen när man hitta storlek som är bra så köper man såna :) bara att det är små borr som man måste köpa... men billigare än köpa massa munstycken

kim_gulle
2011-11-30, 23:23
Tack för snabbt svar! Jaa jag hade tänkt på det med men dom där munstyckena är dyra(200kr) men så får det helt enkelt bli :)

MVH Conny

Är det 200 kr styck eller är det för en låda med lite blandade storlekar?

mrpete
2011-11-30, 23:29
Här kostar dom iaf hälften så mkt!

http://folkraceshop.se/laagfartsmunstycken-solex

Sen har jag sett att det finns en del på ebay, det är väl så att mikuni har köpt upp solex och fortsatt produktionen av munstycken?

vr6_mannen
2011-12-01, 13:47
ja det var ju billigare där .... det går kanske inte att göra som jag sa på munstycken till solex förgasare ...annars är det bra tips så slipper man köpa mycket munstycken ... för det är sånt man inte kan lämna tillbaka.. för jag har kolla med en som jobbar med sånt :)

Olofsman
2011-12-02, 18:22
Mrpete: Oj ja herrejävla de var ju halva priset!Ja må så vara inte så insatt i sådant... Tackar!

Vr6_mannen: Joo men man ser ändå lamdavärdet med en bredbandslamda? Det är ju en indikering på blandningen. När jag ställer den mekaniska insprutningen så använder jag en vanlig avgasmätare, det blir ju inte exakt men gott nog för att piska lite :) Resten av fininställningarna kan man ta hjälp av en avgasmätare å givetvis provkörning... eller?

kim_gulle
2011-12-02, 18:24
Mrpete: Oj ja herrejävla de var ju halva priset!Ja må så vara inte så insatt i sådant... Tackar!

Vr6_mannen: Joo men man ser ändå lamdavärdet med en bredbandslamda? Det är ju en indikering på blandningen. När jag ställer den mekaniska insprutningen så använder jag en vanlig avgasmätare, det blir ju inte exakt men gott nog för att piska lite :) Resten av fininställningarna kan man ta hjälp av en avgasmätare å givetvis provkörning... eller?

Så länge du har bra AFR värde så är det bara att gasa. ;)

vr6_mannen
2011-12-02, 18:46
ja jag hade köpt en bredbads mätar från vems... så får du både bredbads sond o avgas temp givar... så är du säker på allt... bara för den ligger rätt i lambd så kan tänding stå fel o då går det varmt o smällert sönder sakerna i motor om man har otur... kostar typ 2 tusen men billig försäkring kan jag tycka