handdator

Visa fullständig version : VAD och HUR får jag dra med min bil och andras bilar??



Lillen
2011-11-28, 15:47
Bilinformation:

Tjänstevikt: 1410kg.
Maxlast: 460kg.
Totalvikt: 1870kg.

Skattevikt: 1410kg.

För att bilen skall få framföras med B-kort får släpets totalvikt inte överstiga 1410kg.

Bilen får inte dra ett släp med högre vikt än 1300kg(tjänstevikt + last).



VAD och HUR mycket får jag dra.
Jäkla trams denna lag.

Haugeman
2011-11-28, 16:09
Släpvagnsvikter för B-körkort.

I bilens registreringsbevis står det hur mycket bilen väger (inkl. förare och full tank med bränsle), bilens tjänstevikt. I samma papper står också bilens totalvikt, det är bilens tjänstevikt plus bilens maxlast. I registreringsbeviset står det också hur tung släpvagn som bilen får dra men den vikten tar ingen hänsyn till förarens körkort! Det är bara tillverkarens gräns för hur tungt släp bilen klarar att dra säkert.

Enligt lagen får man inte framföra en fordonskombination (bil+släpvagn) som väger över 3,5 ton (3 500 kg) om man endast har ett B-körkort. För att köra med en tyngre kombination måste man ha ett BE-körkort, vilket innebär att man får köra med så kallat tungt släp.

Som exempel kan vi titta på en av Sveriges vanligaste bilar, Volvo V70 2,4:

Tjänstevikt: 1 556 kg Max last: 544 kg Totalvikt: 2 100 kg Max släpvagnsvikt: 1 800 kg Med B-kort: 1 400 kg

Tillverkaren (i det här fallet Volvo) anser att bilen klarar av att dra ett släp som väger 1 800 kg. Men eftersom man inte får framföra en fordonskombination som väger mer än 3 500 kg utan att ha ett BE-kort kan du inte koppla på ett släp som har en totalvikt på över 1 400 kg utan att bryta mot lagen. Hänger du på en husvagn som väger 1 800 kg blir totalvikten 3 900 kg vilket är 400 kg för tungt. Tänk också på att det är släpets registrerade totalvikt som räknas, inte hur mycket det egentligen väger. Om släpet t.ex. väger 1 200 kg och släpets maxlast är 400 kg är totalvikten 1 600 kg oavsett hur lite du lastar på släpet.

En effekt av 3 500 kg-regeln är att man inte kan ha vare sig för lätt eller för tung bil om man vill dra så tungt som möjligt med ett vanligt B-kort. Har du för lätt bil får inte släpet väga för mycket eftersom släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. Väger släpet mer krävs det att du har BE-kort även om du inte kommer upp i 3 500 kg. Har du för tung bil blir det 3 500 kg-gränsen som stoppar.

Observera att det är olovlig körning om du drar ett tungt släp utan att ha BE-behörighet! Det räknas inte som överlast, utan det är en fordonskombination som du inte har behörighet att köra, alltså blir det olovlig körning - vilket kan leda till att körkortet återkallas.

Ett släp som har en totalvikt på max 750 kg räknas alltid som lätt släp - förutsatt att totalvikten för bil+släp ej går över 3 500 kg.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lillen
2011-11-28, 17:34
Jo jag har precis läst det där och det sa ju inte mycket?

MiWi
2011-11-28, 17:37
Angående avsaknad av E-kort räknas det betydligt mildare än olovlig körning:


Olovlig körning; ej behörighet för tillkopplat släp (t.ex. avsaknad av E-behörighet) - 900 kr

Däremot ger det en varning, men ej körkortsindragning i första skedet.

Lillen
2011-11-28, 17:46
Som jag fattat det får jag dra 1300kg som totalvikt på släpet med B-kort.

Lasse62
2011-11-28, 17:53
Ja!
1300 kg är biltillverkarens tekniska begränsning så detta gäller oavsett körkortsbehörighet.
Med E kort gäller dock att du får dra ett tyngre släp (med högre totalvikt än 1300 kg) men detta får inte vara lastat mer än att bruttovikten max uppgår till 1300 kg.

Lillen
2011-11-28, 18:18
Mmmm , så har jag fattat det med.
Kommer ju bli E-kort vad det lider.
Hästar väger mycket.

Lasse62
2011-11-28, 19:16
Ja ny bil o nytt körkort underlättar :-)

Haugeman
2011-11-28, 19:48
Det kommer ju lite nya regler snart då dom skall följa EU. Man får då dra upp till 4250 kg på b kort och köra lätt lastbil upp till 7.5 ton. Kommer bara krävas ett körprov.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lasse62
2011-11-28, 20:03
Du får inte dra upp till 4250 kg :-) utan totalvikten för hela ekipaget får uppgå till denna vikt.

Dessutom påverkar detta inte den tekniska begränsningen som biltillverkaren har satt, är det 1300 kg så gäller detta oavsett körkortsbehörighet eller lagändringar :-)

Haugeman
2011-11-28, 20:17
sant. missformulering av mig. TOTALVIKTEN ökas till 4250...

självklart ökar inte det bilens begränsningar, men har man en bil som kan dra mer med BE kort så kan man med dessa nya regler dra högre vikter utan att kosta på massa pengar på ett E kort.

Lasse62
2011-11-28, 20:44
Frågan är bara om detta nya körkort kommer att bli billigare än att uppgradera till dagens E, det är ju inte glasklart och inte heller när ändringen genomförs i Sverige.

E är ju alltid behändigast genom att man då kan lämna alla viktregler förutom bilens begränsning bakom sig, både idag och framöver.

Ett elände i övrigt är VAG koncernens vanligt förekommande tågviktsbegränsningar som förtar en hög dragvikt om man inte kör med helt tom bil.

Haugeman
2011-11-28, 21:02
Frågan är bara om detta nya körkort kommer att bli billigare än att uppgradera till dagens E, det är ju inte glasklart och inte heller när ändringen genomförs i Sverige.

Om det som sagts om detta hittils stämmer så kommer det hamna på runt 850 kr. jag trodde dock det var dyrare att ta BE kort i dag än 850 kr med lektioner osv?

"För behörighet BE föreslår Björn Hansson att det ska räcka med ett körprov, men körprovet ska utformas så att man kan bedöma om föraren har tillräckliga teoretiska och praktiska kunskaper för att framföra ekipagen på ett trafiksäkert sätt. Vidare föreslår utredaren att kostnaden för körprovet skall motsvara dagens, det vill säga cirka 850 kronor."


Ett elände i övrigt är VAG koncernens vanligt förekommande tågviktsbegränsningar som förtar en hög dragvikt om man inte kör med helt tom bil.

Hur menar du med detta? det spelar ju ingen roll om bilen är full eller tom. reglerna bygger ju på vikterna som står i beviset vare sig du har en full eller tom bil.

Lasse62
2011-11-28, 21:15
Jo körprovet ska kosta 850:-, sedan tillkommer tyvärr en massa andra avgifter så runt 2000-2500:- kan du räkna med tyvärr, nytt körkort o fotografering, syntest, tillverkningskostnad etc + körprovet, lån av bil.

Vad gäller Tågviktbegränsningen så är det en bruttoviktsbegränsning, om du har en totalvikt på bilen på 2800 kg och en dragvikt på 2000 kg samtidigt med en tågviktbegränsning på 4200 kg kan du aldrig dra ett släp som väger mer än 1450 kg med bilen fullastad oavsett körkortsklass, vill du dra fulla 2000 kg måste bilen vara i princip tom.

Väldigt vanligt inom VAG och japsare