handdator

Visa fullständig version : Coilovers vs sänkfjädrar ?



N.Juvakka
2011-11-25, 20:10
Hejsan, dags för nästa fråga från mig efter bra svar på min förra :)

Undrar då alltså hur folk upplever budget-coilovers relativt sänkfädrar, antaget att man har fräscha dämpare till fädrarrna? Letar efter budget-alternativ dels då vintern är i antåg och dels för att ekonomin inte är obegränsad men ändå inte vill åka runt med suv-status.

Så, hur blir väghållningen med de båda alternativen och hur extremt obekvämt är det att åka med coilovers?

MVH/Niclas

Edit: kom på att man kanske ska nämna att det gäller en mk2:a ;)

Janne.M
2011-11-26, 01:35
Kör v-maxx på min tvåa och har sänkt ca 70mm runt om.
När det är över -20 grader så är det ganska hårt bak och studsar mer än på sommaren, men absolut inga problem. De flesta sänkfjädrar eller vanliga sänk-kit (ej coilover) är mindrestötiga

Haugeman
2011-11-26, 10:16
Kör v-maxx på min tvåa och har sänkt ca 70mm runt om.
När det är över -20 grader så är det ganska hårt bak och studsar mer än på sommaren, men absolut inga problem. De flesta sänkfjädrar eller vanliga sänk-kit (ej coilover) är mindrestötiga

Har ungefär samma setup på min mk3, jag tycker nästan dom en för mjuka :p det jag har stört mig lite på med v-maxx är att dom "eftergungar" lite om man kört i ett gupp. Nu jämfört jag iof med mitt k-sport luftkit jag har på mk4 som är mycket stummare.

N.Juvakka
2011-11-26, 11:07
Hittar inte v-maxx någonstans för mindre än 4lax, dock hittade jag en uppsättning JOM för 180euro. Någon som vet något om dessa, och även i texten så står det att de passar både mk2 och mk3 http://www.ebay.de/itm/JOM-Gewindefahrwerk-VW-Golf-2-3-Cabrio-Jetta-Vento-/290628884137?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AVW&hash=item43aad4d6a9#ht_3121wt_1139 . Stämmer det ?

Janne.M
2011-11-26, 13:56
Sök på "gewindefahrwerk" + "golf 2" eller "19e" på ebay.de

Första träffen var 299€

N.Juvakka
2011-11-26, 14:36
Jupp, där var dem, tackar :D

Lillen
2011-11-26, 19:13
Har ungefär samma setup på min mk3, jag tycker nästan dom en för mjuka :p det jag har stört mig lite på med v-maxx är att dom "eftergungar" lite om man kört i ett gupp. Nu jämfört jag iof med mitt k-sport luftkit jag har på mk4 som är mycket stummare.

Jag tycker tvärt emot dig Hauge.
De V-maxx jag kört med i alla år är snarare för hårda.
Eftergungar inte ett smack och fungerar kanon på banan med.

Jag har ju sagt det förr , känner inte alls igen din beskrivning.
Du tyckte till och med de inte gick att sänka nog på din bil.

Men du kommer snart kunna åtgärda det =)
Paketet på G , går iväg på måndag.

Haugeman
2011-11-26, 21:56
Har fått höja den nu. Blev låååg efter att allt sätt sig efter några mil. Men jag garanterar, mina gungar efter ett par ggr om man kört i ett lite större gupp, nästan som att dämparna är lite slitna.

Lillen
2011-11-26, 22:05
Någon Mk I har haft samma problem har jag hört.
Men då har det gällt andra märken.

Janne.M
2011-11-27, 09:52
Lite hårda bak är de ju, men blir ju mer överstyrt :)
Fram är de perfekta

Lillen
2011-11-27, 13:37
Lite hårda bak är de ju, men blir ju mer överstyrt :)
Fram är de perfekta

Vad alla tycker olika.
Bak tycker jag de är ganska bra och lagom för gatan.
Fram lite för hårda för gatan och bättre men lite mjuka för banan.

Smaken är som baken =)

JettaSport
2011-11-29, 14:22
mina G+S Coilovers är typ väldans hårda, bak okej men där fram är nåt i hästväg.
inte bekvämt att åka, men det finns säkert så många olika coilovers oxå att välja bland.

Jag köpte mina begagnat i nyskick. Däremot så är dom roliga att köra med.
Fått för mig att de gör att mer däck går åt på bilen.
En "stormen-gudrun/per" dag var kul att åka, för vinden tog inte tag i bilen ett smack :)

har du coilovers med ställbar dämpning så har du va ddu vill ha sen tror jag.