handdator

Visa fullständig version : Kamremsbyte 1,8T , tips och trix så man inte glömmer något.



Lillen
2011-11-25, 14:14
Har rem , spännare , rulle och vattenpump.
Skall byta grejor samt serva.


Är det något spec man kan tänka på då jag inte skruvat i dessa motorer nästan alls?
Har Haynes repbok för min bil och denna motor.

Mini_me
2011-11-26, 09:34
Övre kugget kan ibland se ut som att det sitter ett kugg fel men kollar man noga så ser man att oavsett hur du flyttar den så blir det mer fel.

Annars är 1.8T kalas att byta på. Jobbiga är ju att lyfta fronten (Du behöver T45 hylsa/bits till fronten).

Grundtanken är att man ska ersätta några av front skruvarna (Som t45 är till) med ett par långa pinnar som fronten kan vila på. Dessa är inte super nödvändiga utan det går att låta fronten hänga i slangar mm fast då¨finns risken för att nåt går sönder (Bytt massa remmar och hittills inte pajat nåt).

Tuta och kör=)

golf666
2011-11-26, 12:37
Lillen, du köpte väl en skoda 1.8t väl?
Då behöver du inte lyfta av fronten, men du behöver istället lyfta upp/ner motorn en del med en "bock" eller alternativt en motorlyft.
Troligtvis o enklast ta ur innerskärmen på höger sida för att komma åt ordentligt...

Mini_me
2011-11-26, 15:33
Aha...jag utgick ifrån att vi prata Passat för jag fick för mig att Lillen hade en sån.

Då lyssnar du på Tobbe istället för mig ;-P

Lillen
2011-11-26, 19:18
Stämmer att det är en Skoda 1,8T.

Angående kugg så har jag läst på lite.
Och även sett över i Haynesboken och det verkar stämma överens.
Bara att vara noga med andra ord?!

Japp det är innerskärmsingång på denna.
Men man behöver ta loss ena motorfästet vad jag fattar.
Dock hänger den kvar iaf , annars får man väl montera en "två tum fyra" =)

Inte någe annat special med andra ord?

Mr dOhC
2011-11-29, 19:50
Är det lika som en Golf 4 så tyckte jag att det va ingen rolig historia att byta, men kanske lättare på en Skoda.
Du kanske redan har börjat men iallafall, några av min poster från gamla forumet gällande mitt byte :

"Ämne: Sv: Golf GTI -98 [Svara]
Postad av: Mr DOHC
Datum: 2006-11-03

sen har ja börjat plocka ner för byte av kamrem och vatten pump...har idag med ett par avbrott kommit så långt så att det är dax att skruva på remspännaren för att lossa remmen...kan ju säga att har ju haft roligare jobb innan...trångt å j*vligt...vet inte hur många ggr idag jag har sagt....(vad som uppenbarligen är min favorit fras)....-jag tror jag blir tokig!!!!....som ex har jag gett upp att få bort ena delen av motorfästet...klumpen som sitter på motorn...har fått den tillräckligt åt sidan så det går att komma åt iaf....annat ex är att man för att spänna loss remspännaren ska använda en bit M5 gängstång.....M5!!!!!!????????....varför i hela H*L*E*E har dom inte lika gärna gjort ett hål för en M6....det är väl en betydligt vanligare strl?.....det hade jag ju i garaget men nä då bara åka till järn äffären å handla......å den kostade ju dessutrom hela 3kr ihop med 2 brickor och en mutter.....blir ju vatten å bröd resten av mån nu ju :-P

köpte en haynes rep handbok till golf 4 och jag tycker upplägget i den är allmänt veligt :-(....dom hänvisar HELA tiden till massa andra avsnitt/punkter i boken så det blir ett jäkla bläddrande hit å dit HELA tiden...sen vad det gäller just beskrivning för kamrems byte så tycker jag dom beskriver vissa saker i fel ordning...jag som inte överhuvudtaget har fixat med så pass ny bil innan vill göra allt till punkt och pricka enligt boken...men det hade jag kunnat hoppa över vad gäller viss demontering av kringutrustning uppe i motorn vid kamrems kåpor :-P....

imorgon blir det förmodligen forsatt meka....med första uppgift att använda min nyinköpta M5 :-P
"
"
Ämne: Sv: Golf GTI -98 [Svara]
Postad av: Mr DOHC
Datum: 2006-11-07

Har fått demonterat allt nu, drivrem, drev, kamrem, spännare, vattenpump, fick tom bort motorfäste klumpen efter mkt om och men.....fick höja motorn en bra bit för att det skulle gå å pilla ur den bakåt
Passar oxå på att byta en packbox bakom kamaxeldrevet som inte verkade tät, ska även kolla upp ang motorvärmare som jag gärna skulle ha....kan ju vara bra att montera den nu när kylsystemet ändå är tomt"

"Ämne: Sv: Golf GTI -98 [Svara]
Postad av: Mr DOHC
Datum: 2006-11-08

fick fixat lite igår så nu är ny kamrem, vattenpump, spännrulle-hus, kam packbox på plats.....har börjat montera tbax motorfäste m.m

har inte direkt stressat på utan tagit det lite lungt och det tänker jag fortsätta med men förmodligen får jag nog ihop det idag :-)"

"Ämne: Sv: Golf GTI -98 [Svara]
Postad av: Mr DOHC
Datum: 2006-11-09

Allt är ihop nu igen.....fick startat upp igår och det funka fint

Fixat:
Allmän Översyn
Olja-Filter
Kamrem-spännare-hus-packbox
Vattenpump-vätska
Drivrem
Luftfilter-Kupèfilter"

PS: Tur jag har sparat inlägg från gamla forumet i textdokument, men synd att så mycket annan info är borta :(

Lillen
2011-11-30, 00:30
Haha se där.
Tack Jens.

Angående Haynes som jag har köpt till Skodan är det samma.
Velande fram och tillbaka med hänvisningar.
Kommer nog använda dina bevingade ord känns det som =/

Har inte börjat ännu.
Blir i helgen hos morsan i deras garage.
Som tur är finns biltema inne i stan om de skiter sig med verktygen.

Lillen
2011-12-02, 19:49
PGA sjukt barn blir det byte senare.
Men något jag inte hittat i boken är om de behövs andra specialverktyg?

Lillen
2011-12-08, 22:20
HUR i helvetet får man bort "klumpen" som sitter monterad på motorblocket?
Har sänkt och höjt men den sitter/ligger löst där den är =)
Jens "jag blir tokig" fras känns nu väldigt bekant.
Tror den får hänga kvar snart.

TIPS?

Haynes som jag tidigare tyckt vara bra har nu sjunkit lite i standard.
Till iaf Skoda eller Mk4 var det en jävla massa "hattande" mellan avsnitt hit och avsnitt dit.
Blandat här och där och en jävla röra för varje moment man skall göra.
OK det står bra när man väl är i rätt avsnitt , men det är ju då det med olja och skit på fingrarna =/

M5 gängstång glömde jag såklart att köpa.
Införskaffar det imorgon och hoppas det går smidigt!

Mr dOhC
2011-12-11, 07:00
Hur har det gått ?

Hoppas du löste det ;)

EDIT : Såg att det va klart !

Lillen
2011-12-11, 18:46
Hur har det gått ?

Hoppas du löste det ;)

EDIT : Såg att det va klart !

YES de löste sig.

Men man fick höja , lirka , sänka , lirka , höja , lirka , sänka , svära svära svära , lirka , svära , lirka , höja och sedan göra om och göra rätt.

Mr dOhC
2011-12-21, 01:35
Jag har idag konstaterat att, skrattar bäst som skrattar sist, det är ju 5år sen jag bytte på min. http://www.freeimagehosting.net/3eab8

Du som har det färskt i minnet, kommer du ner och hjälper mig ;)

Lillen
2011-12-21, 16:07
Jag har idag konstaterat att, skrattar bäst som skrattar sist, det är ju 5år sen jag bytte på min. http://www.freeimagehosting.net/3eab8

Du som har det färskt i minnet, kommer du ner och hjälper mig ;)

Hahaha mmm.
Ja jag hade görna gjort det =)
Men ekonomin är fan skitkass.

Hade kunnat hälsa på alla där nere då åxå.

Mr dOhC
2011-12-21, 21:26
Hehe, lugn ba lugn ;) Jag var hyffsat ironisk...

Lillen
2011-12-21, 23:31
Hehe, lugn ba lugn ;) Jag var hyffsat ironisk...

Jo jag fattade.......men det hade varit kul iaf.
Har inte varit ner på ett tag ju.

Mr dOhC
2011-12-21, 23:59
Bra det ! Ja det hade det!
Själv tänker jag att det va längsen jag var uppe...det suger lite i Norrlands-tarmen :P