handdator

Visa fullständig version : Hjälp med felkoder, högt hc, co och lambda.



kapten
2011-11-25, 08:13
Bilen har för mycket för högt HC, CO2500 och lambdavärde.

Olja, stift, filter, tripak, jada jada jada. Hjälpte inte.

Jag lämnade in den för att läsa felkoder och fick följande.

Motor: AEX Motronic MP 9.0 MT/AT

00530 Gasspjälldon potentiometer
Kortsluten till plus eller avbrott
intermittent

00518 Spjällägesgivare
Kortsluten till plus eller avbrott
intermittent

01087 grundinställning ej utförd
signal felaktig
intermittent

00519 insugsrör tryckgivare
Kortsluten till plus eller avbrott
intermittent


Kan dessa felkoder påverka avgasvärdena? Min GISSNING är ja. Tändstiften såg ut som att tändinställningen inte varit helt hundra nämligen
.Så... Vad gör jag nu då?
Byter MAP-sensor? Sen då?

Sn00k
2011-11-25, 10:27
ser ut som en skadad/glapp kabelstam.. då dom två kontakter som nämns bor ganska nära varandra under huven.

alt. har någon varit där å micklat med spjällhuset å givare.. och då behövs kanske bara en återställning av felkoderna, samt en grundinställning/adaption av spjällhuset.

i värsta fall har mapsensorn och spjällhuset gett upp.. men är nog rätt låg sannolikhet på det..

att ha en intermittent/sporadisk signal ifrån map-sensorn kan aldrig vara bra för gången på motorn.. visserligen används den mest som referens, men den styr ändå en del viktiga funktioner.

kapten
2011-12-14, 17:36
Jodå, någon, jag t.ex har micklat med spjällhuset. Jag har ryckt lite kablar och gjort rent själva spjället. Jag kan ju se att spjället rör sig så det måste väl tyda på att potentiometern är ok?

Jag skulle vilja mäta resistensen mellan några stift för att leta kabelbrott men jag vet ju inte vilka. Är det möjligen någon som har en skiss på vilka stift/kablar som är till vad i kabelhärvans anslutning till ECU:n? Det finns även en stor kontakt med många kablar som jag vet har fått mer än en kylvattensdusch genom åren, där är säkert också ett bra ställe att leta men som sagt, det vore kanon om någon vet vilka stift som är till vad.

Min plan är att leta kabelbrott, evt byta mapsensor och sedan ta bilen till en VAG-verkstad för återställning och grundiställning.

Låter det som en plan?

Mini_me
2011-12-14, 19:48
Vad är det för bil?

Vad sker om du drar ur lambdan?

kapten
2011-12-15, 20:21
En Golf3 från 97. Tyskimport, AEX motor. Jag har inte testat att dra ur lambdan, däremot har jag mätt den när motorn var igång och den pendlade mellan typ 0 och 1 volt (som den ska va?).