handdator

Visa fullständig version : Lämplig färg till bak/framvagn och liknande delar?



MiWi
2011-11-23, 05:43
Finns det någon speciell färg man som hemmaskruvare rekommenderas att använda vid lackering utav fram/bakvagn på bilen och liknande detaljer undertill?

Värt att notera är att alla delar ligger löst bredvid bilen, samt renslipas / blästras innan lack.

Hur gör ni?

Haugeman
2011-11-23, 21:14
stenskottsfärg/massa kanske. lite tjockare än färg, skyddar mot stenskott och rost.kommer ju inte synas så länge det inte är en showbil och skyddar mycket mer än "vanlig färg.

MiWi
2011-11-23, 21:34
stenskottsfärg/massa kanske. lite tjockare än färg, skyddar mot stenskott och rost.kommer ju inte synas så länge det inte är en showbil och skyddar mycket mer än "vanlig färg.

Precis min tanke, ska vara en skyddsfärg för att rosten inte ska sätta sig. Känns lite si och så med penselfärg dock, men det kanske ger bra resultat?

Haugeman
2011-11-23, 22:01
finns ju stenskottsfärg som man sprutar på. man brukar använda det i hjulhus och tröskellådor, nederdelen av karossen bakom kofångare osv . blir tjock och gummiaktig. men är inte så tjock som underredsmassa.

t.ex denna som läggs på med tryckluftspruta.

http://www.jula.se/carosol-body-621016

magnusT
2011-11-23, 22:08
Pulverlack skulle kanske funka?

Haugeman
2011-11-23, 22:15
Pulverlack skulle kanske funka?

kan ju funka, men känns inte direkt lika enkelt och billigt för, som han skriver, en hemmaskruvare att få till.

Raz
2011-11-23, 22:35
Jag lämnade in min bakaxel mm till en firma som lackade dom med industrilack. Det sitter som f-n och är väldigt slitstarkt. Kan rekommenderas om du hittar nån firma som gör sånt. Billigt var det också.

berlands
2011-11-23, 22:50
Om grejorna är plåtrena så är det ju inte helt fel att spraya dem med rostskyddande zinkfärg. Ett par burkar från Biltema funkar fint om det inte är väldigt stora ytor att måla.
Därefter rekommenderar jag att spruta på tunnflytande Tectyl ML, ger ett superbra rostskydd.
Vill man slippa rostproblem efter stenskott så bör man ju sen stryka med en tjockare underredsmassa. Blanda ut underredsmassan med lite lacknafta så blir den lättare att stryka på.

/Berlands

JRJ
2011-11-24, 08:47
Allt som som har orden "Biltema" och "Sprayfärg" i samma mening brukar jag undvika så långt det bara går.
Deras sprayfärg är ett rent skämt...

Jag har lämnat bildelar till Allblästring nere i Länna industriområde.
Dom lägger på en tjock epoxilack som är väldigt seg så att den är tålig mot stenskott, och väldigt effektiv som rostskydd.
Kolla med dom om du kan få köpa loss lite av den färgen.