handdator

Visa fullständig version : Golf R : Trimning, bränsleförbrukning samt optimering



kotten
2011-11-22, 21:48
Jag har en Golf R och jag har inte kört tillräckligt många för att kunna avgöra om min bil är optimerad eller inte.

Bilen skall vara optimerad av Stertman, men jag vet att bilen kan ha fått en mjukvaru uppgradering av VW och jag var bara lite orolig att något är återställt till standard.

Jag har frågat firman som gjorde det hela, men enda sättet för mig utan att åka till Stertman är att kolla turbotrycket.

Någon annan som har ett hett tips vad man kan göra?

Sedan har vi detta med törsten, ni som har Stertman steg 1, vad har ni för siffror?

ThomasT
2011-11-22, 22:17
Trampa gasen i botten från 1500rpm och ta tid på hur lång tid det tar att varva 2000->6000 rpm på trean och jämför med någon annan.
Gör det i båda riktningarna och ta en snittid.

.

kotten
2011-11-22, 22:20
jo, tack. Men problemet är ju att hitta en annan R.

MiWi
2011-11-22, 23:59
jo, tack. Men problemet är ju att hitta en annan R.

Youtube är ditt hjälpmedel. :)

ThomasT
2011-11-23, 00:12
jo, tack. Men problemet är ju att hitta en annan R.

Hänger det inte ett gäng här på forumet?


.

Särås
2011-11-23, 02:27
Hänger det inte ett gäng här på forumet?

Jorå det finns några stycken här!
Dock så är väll kanske lättast i så fall att mäta och kolla tiderna mot en original annars?
Ta 50-150km/h mätarfart med original däck som exempel?

Fors
2011-11-23, 11:39
Eller varför inte bara koppla in en laddtrycksmätare och läsa av maxladdet?

Premis
2011-11-23, 11:54
Enklast är väl att mäta laddtrycket med vag-com om du har en i närheten, då ser du vad den laddar iaf och om det ser vettigt ut.

kotten
2011-11-23, 14:25
bra tips med vag-com, men en sådan har väl inte var man hemma? :-)

DPC
2011-11-23, 18:44
Jag kan köra ett par svep på trean 2000-6000 rpm och mäta tid med min bil om du vill. Bilen är original och manuell. Dock så lär inte tiden få jättehög noggranhet då jag inte har någon race logic el likn.

kotten
2011-11-23, 18:58
tack för erbjudandet, men jag tror som du att testet inte riktigt blir rättvist. Jag har ju dessutom DSG.

DPC
2011-11-23, 19:48
Om jag skulle kört så hade jag endast kört svepen på en och samma växel för att undvika oklarheter med växlingstid. Fast noggranheten blir ju sådär då även utväxling skiljer (har för mig att DSG har en något långsammare utväxling, dvs kommer att ha ett högre varvtal för en viss hastighet och ska då vara snabbare). Du får forska vidare.

kotten
2011-11-23, 19:57
Om jag skulle kört så hade jag endast kört svepen på en och samma växel för att undvika oklarheter med växlingstid. Fast noggranheten blir ju sådär då även utväxling skiljer (har för mig att DSG har en något långsammare utväxling, dvs kommer att ha ett högre varvtal för en viss hastighet och ska då vara snabbare). Du får forska vidare.

tack!

Rs mannen
2011-11-23, 20:27
Köp någon billig laddmätare å koppla in. Dra in slangen på utsidan av bilen in genom rutan bara å be någon åka mä å hålla i den.
Mkt smidigare å enklare blir det inte. Å du får svar direkt.
Å inte fel å ha i framtiden om du vill kolla upp fler gånger.
Har gjort så på ett par bilar då dom vart lite latjo på laddet.
Inte så snygt. Men den ska ju bara sitta där i några minuter.

wolfbane1967
2011-11-23, 20:28
Mäta tider ger dig inget riktigt svar om ni kör på olika platser .
Du får kolla laddtrycket som dom säger.Eller besöka Stertman.Eller åk till en VW handlare å pröva en original.Du borde känna skillnad.

jonis
2011-11-24, 10:03
vad ligger din förbrukning på?



Jag har en Golf R och jag har inte kört tillräckligt många för att kunna avgöra om min bil är optimerad eller inte.

Bilen skall vara optimerad av Stertman, men jag vet att bilen kan ha fått en mjukvaru uppgradering av VW och jag var bara lite orolig att något är återställt till standard.

Jag har frågat firman som gjorde det hela, men enda sättet för mig utan att åka till Stertman är att kolla turbotrycket.

Någon annan som har ett hett tips vad man kan göra?

Sedan har vi detta med törsten, ni som har Stertman steg 1, vad har ni för siffror?

kotten
2011-11-24, 10:18
har inte hunnit köra så mycket ännu, men enligt färddatorn så står det 13,5 och då har jag mest kört till och från jobbet
och kört supersnålt

jonis
2011-11-24, 15:44
Om du har landsväg/motorväg borde den snitta 0.85 vid lugn körning org.
Vissa sjunker i förbrukning vid optimering om man kan hålla sig från att gasa.

Dock beror det på vem man optimerat med.

silam
2011-11-24, 16:25
1,35 låter mycket, nollställde du den när du fick den ?
0,85 kommer man ned i om man ligger o kör lungt på en landsväg, men blandad körning ligger för mig(Stockholm) runt 1.1-1.2
Kallstarter denna årstid drar också upp förbrukningen.

/N

Sn00k
2011-11-24, 16:34
ökar begärd lambda vardå? i vilken funktion? säkerligen inte på cruise-delen som är det som avgör landsvägsförbrukningen.. däremot skjuter dom säkerligen på mer bränsle för att uppnå ~13.2 i AFR vid kraftig acceleration för att hämta ut maximal kraft + resistens emot spikningar.. och sedan säkerligen en skvätt till när avgastempen beräknas skutta iväg uppåt 800 grader..
"öka begärd lambda" vid vanlig körning = då det hade bränt ut katalysatorn på en halvmiss.. =)

ang. att kolla om den är chippad.. beställ en kabel från ebay för 100-200:- och veva igång vag-com/vcds å titta vad den ger för laddtryck.. eller som någon tidigare nämnde, köp en billig laddtrycksmätare å stoppa dit tillfälligt.. alternativt be någon som har ett humm om prestanda att sätta sig bakom ratten.. skillnaden mellan en chippad och en icke chippad motor är väldigt lätt att avgöra.

kotten
2011-11-24, 16:51
1,35 låter mycket, nollställde du den när du fick den ?
0,85 kommer man ned i om man ligger o kör lungt på en landsväg, men blandad körning ligger för mig(Stockholm) runt 1.1-1.2
Kallstarter denna årstid drar också upp förbrukningen.

/N

ja, jag nollställde den.

Men om du har blandat 1.1 - 1.2 då kanske 1.35 är normalt för bara stadskörning

DPC
2011-11-24, 20:20
Jag snittar ca 1 l/milen och då kör jag vanligen 12 km enkel sträcka där 2 km är landsväg, 5 stad och 5 motorväg. Ett antal påslag ryms i den förbrukningen. 1,35 är högt, men om du endast kör korta sträckor i stan och öser på en del så är det inte omöjligt (särskilt inte när det blir kallare ute och allt går trögare samt kallstart kostar på). För att R:en ska gå någorlunda snålt så gäller det att komma upp i lite fart (50-60 km/h) och peta i högsta växeln. Kör man delvis klokt så går det att ha riktigt kul en del av körningen utan att snittförbrukningen blir orimligt hög. Vilken dimension har dina hjul?

kotten
2011-11-24, 20:44
Jag snittar ca 1 l/milen och då kör jag vanligen 12 km enkel sträcka där 2 km är landsväg, 5 stad och 5 motorväg. Ett antal påslag ryms i den förbrukningen. 1,35 är högt, men om du endast kör korta sträckor i stan och öser på en del så är det inte omöjligt (särskilt inte när det blir kallare ute och allt går trögare samt kallstart kostar på). För att R:en ska gå någorlunda snålt så gäller det att komma upp i lite fart (50-60 km/h) och peta i högsta växeln. Kör man delvis klokt så går det att ha riktigt kul en del av körningen utan att snittförbrukningen blir orimligt hög. Vilken dimension har dina hjul?

är din motoroptimerad?

Jag öser inte på just nu, tänkte jag kör lugnt för att testa första tanken. När tanken är tom så kan jag säga helt säkert vad den tanken dragit.

Just nu är det Nokian friktionsdäck i 225 och 18"

jonis
2011-11-24, 21:12
Afr 10.88 ...

DPC
2011-11-24, 21:20
10,88 (lambda 0,74) låter mycket mer rimligt. Sen kanske 13,2 (lambda 0,9) är optimalt ur ett effektperspektiv men det klarar motorn (avgassamlare + turbo) knappast på fullast..

Särås
2011-11-24, 21:22
En orginal R går lambda 0.74-0.78 på full last. Optimerad av GIAC/STM lambda 0.80-0.82 på full last. Tomgång, lätt last samt dellast lambda 1.00.

DPC
2011-11-24, 21:24
är din motoroptimerad?

Jag öser inte på just nu, tänkte jag kör lugnt för att testa första tanken. När tanken är tom så kan jag säga helt säkert vad den tanken dragit.

Just nu är det Nokian friktionsdäck i 225 och 18"

Den är original vilket är optimalt ur ett totalperspektiv. Är det någon som på fullaste allvar tror att era bilar är "optimerade" efter ett besök hos en tunerfirma? Trimfirmorna höjer effekten och kan möjligtvis bättra på någon annan egenskap men inte utan att offra något annat. Ska tex förbrukningen ned så måste de antingen tumma på emissioner och/eller hårdvarugränser.

Särås
2011-11-24, 21:27
DPC: Det är väll inte alltid sant, vad är det för skillnad på en Golf R motor vs en Edition 30 motor? Där hittade VAG själva 40hk och det med en sämre intercooler än syskonet S3 som borde ha mest effekt om vi tittar på hårdvaran!

DPC
2011-11-24, 21:38
Samma motorfamilj, samma typ av gasväxling, samma typ av förbränningsystem men med olika SW för olika inställning av wastegate, bränsle etc. ED30 = nedställd S3, R = S3 - alu llk. Och i fortfarighet märks VW snåleri med llk jfr S3. Tror du verkligen att VW och Audi har åstadkommit i princip samma sak genom att göra liknande jobb på två olika motorutvecklingsavdelningar?

Särås
2011-11-24, 21:47
DPC: Jag skulle inte säga att det är tre olika motorer jag tog som exempel, det är bortsett från intercooler samt kylning samma motorer, det skiljer trots allt inte på någonting mekaniskt mer än laddtryck och just olika kylning där Audi har den bästa lösningen men ändå minst effekt.

Jag tror det handlar om konkurrent analyser, ingen bil ska konkurrera med den andre inom VAG koncernen samt även mot andra konkurrenter på marknaden!
Scirocco R vs Megane RS och en massa andra olika exempel.
Jag tror faktiskt inte att Seat, Audi & Volkswagen har lagt en så stor budget på att var och en ska utveckla 2,0T FSi K04 motorn (även kallad S3 motorn).
Däremot så verkar det finnas olika anledningar till mängden effekt VAG väljer för varje modell.

Edition 30 = 230hk
Edition 35 = 235hk

Ja som sagt samma saker men en lek med effekten.
Frågan är vad går gränsen på en S3 motor enligt Audi/VAG själva?

DPC
2011-11-24, 22:10
Bra, då har vi samsyn i ämnet Särås. Till att börja med så är frågan om det skiljer i effekt mellan tex Golf R och S3, jag är inte säker. Och om så är fallet så handlar det bara om positionering inom familjen och inte förmåga att kunna ta ut mer effekt. När S3 kom så valde Audi 265 hk som utvecklingsmål och när Golf R togs fram så ansågs det lämpligt med 270 hk. Samma sak med ED-utf. Angående gräns för nuvarande S3-motor så ligger den sannolikt nära 270 hk med de acceptanskritier VW/Audi arbetar mot med hänsyn tagen till önskad livslängd, marginal mot toleranser, drifttyper, serviceintervall (CBM är bra, men om kunden inte bryr sig så blir det problem). Motorn börjar i grunden "bli lite till åren" och behöver sannolikt annan HW för att komma längre i effekt, men jag vet inte i så fall var begränsningen sitter. 300 säkra hk och 400 Nm i vridmoment är inte orimligt med bibehållen ambition.

Många kloka företag inom automotiveindustrin har ett modul och familjetänk där paletten av produkter kan användas för att få fram en stor mängd kombinationer med ett begränsat antal byggstenar (väl avvägda prestandasteg). VW-koncernen är ett bra exempel. Ta 2.0 TFSI som finns i antal versioner, varav vissa endast skiljer i SW. Ett annat exempel är Volvos 2,4 l femcylindriga sugmotor på 140 respektive 170 hk. Endast gaspedalmappningen skiljer dem emellan. Och det senaste tillskottet är BMW:s N20 som debuterade nyligen med 245 hk. Snart finns den även för order med 184 hk och samma HW (kan även bli en tredje effektnivå mellan 184 och 245 hk).

Henrik.M
2011-11-24, 23:12
Detta är vad som hänt med tråden och vad som gäller.

1 : Tråden har fått nytt namn , så slipper jag bedömma vad som passar in och inte.

2: Diskuttera precis vad ni vill inom ramen för tråden , om ni vill disskutera hur mycket last takräcket på en GOLF R tar så får ni göra det.

MEN........Smutskastning av varandra , varandras företag , varandras produkter etc etc etc = Tråden rycker för jag orkar inte rensa.
Finns dom som redan vet detta & fixar det men även dom som behöver som behöver påminnas.
Och är det så att man inte kan följa de 2 enkla och självklara punkterna = Låt bli att skriva & låt dom som är intresserade av att föra en seriös diskussion diskuttera..

Är du osäker på vad som gäller kolla här :http://www.gtiklubben.nu/forum/faq.php?faq=vb3_board_faq#faq_klubbens_forumsregle r

jonis
2011-11-24, 23:41
Motorn börjar i grunden "bli lite till åren" och behöver sannolikt annan HW för att komma längre i effekt, men jag vet inte i så fall var begränsningen sitter. 300 säkra hk och 400 Nm i vridmoment är inte orimligt med bibehållen ambition.


Vi kör en långlopps bil i mellansvenska 8 timmars.
Det har samma motor som golf r/S3 och ligger från "fabrik" på 315 hk 420 nm.

Den har hållit extremt bra och då är det fullgas konstant.
Motorn har nu gått ca 3 år x 6 tävlingar x 8 timmar.

Detta mycket hårdare än vad normala personer kör med sina bilar.

Så DPC ligger bra till i sin slutsats.

Sn00k
2011-11-25, 10:14
En orginal R går lambda 0.74-0.78 på full last. Optimerad av GIAC/STM lambda 0.80-0.82 på full last. Tomgång, lätt last samt dellast lambda 1.00.

ojoj, här har det modererats.. men det var nog bara bra.. =)

det jag ville påpeka är att insprutningen är så otroligt mycket mer anvancerad än vad som antyds.. den har inte bara en fullgas-map och en dellast-map.. utan den jobbar emot avgastemp-modeller, verklig egt, bredbands-sonder, och har sjuttielva mappar och faktorer som grundmapparna sedan behandlas igenom.
motorn i sig klarar utan bekymmer att köras på lambda 1 vid full-last.. det är inga monster-tryck vi pratar om vid förbränningen, hela "soppa-modellen" strävar efter detta orginal.
däremot kommer komponenetskydd mm funktioner att lägga sig i och feta på blandningen rejält för att hålla ner avgastempen, vilket i sin tur gör kissekatten olycklig istället.. det är en väldigt fin balansgång i hela systemet.
nåväl.. om man låter motorn jobba där den bör, och håller sig till afr 14.7-15.3 vid dellast å lugn körning.. 13.2 vid begärd full acceleration, för maximal effekt, och sedan modellerar om komponentskyddet till att inte feta ner motorn till höga 10:or.. utan till max 12-12.5 nånstans.. å sedan ger den en fin tändkurva.. så lär man upptäcka vad dessa motorer verkligen kan prestera vad gäller respons och effektivitet.. precis som på föregångaren 1.8 20v..
..10.88.. vilket tokeri.. =)