handdator

Visa fullständig version : Golf GTI II går dåligt med kall motor



wannabe
2011-11-20, 13:31
Hej Jag har en golf GTI 16v -90 pl motor som går skit dåligt när den är kall, startar bra och går hyfsat med varm motor. Det jag bytt är bränslefilter tändstift rotor fördelarlock termogivare men symptomen kvarstår. Har även sökt läckor på sugsidan på motorn och allt verkar tätt. Så nu är jag utan ide om vad som är felet, någon som kan ge mig en liten ledtråd för fortsatt felsökning?

Exelon
2011-11-20, 17:05
Är det k-jet sprut så kan det vara tillsatsluftsliden som börjar bli kass så bimetallen inte öppnar som den ska.

wannabe
2011-11-20, 19:03
tillsatsluftsliden ? sitter den innan plenumet ?

Exelon
2011-11-21, 00:34
Den släpper in "tjuvluft" förbi gasspjället för att höja tomgången vid kallare väder. Sök på google så ser du hur den ser ut. Den ska vara iaf till hälften öppen vid 0 och fullt vid -20. Ta av en slang och lys i hålet så ser du hur öppen ventilen är. Är det det bara öppet ett par mm så kan det vara defekt, enklast är att kasta in den i frysen och kolla då ska den vara fullt öppen om den fungerar.

wannabe
2011-11-25, 16:22
Var kan man få tag i en ny tillsatsluftslid ?

wannabe
2011-11-26, 12:10
Någon som vet oem nummer på tillsatsluftsliden till min GTI? Numret på min orginal är oläsligt.

Exelon
2011-11-26, 14:24
Var den defekt och öppnade inte som den skulle? För ger man den lite tjuvluft typ drar ut övre slangen lite så går den direkt upp i varv och spinner som en katt när den får lite extra luft.
Kolla på skroten efter en "bättre" begagnad som fungerar, för dom är ganska dyra att köpa nya. Sök på motorn eller regnummret, kan tyvärr bara k-jet som sitter i v***o´s E motorer så jag inte hjälpa dej med numret på tillsatsluftslid´n.

wannabe
2011-11-26, 15:04
När man kopplade på 12v så öppnade ventilen sig någon millimeter sen föll den tillbaka och så fortsatte den. La den i frysen men var helt stängd när jag tog ut den så jag antar att den är kass

Exelon
2011-11-26, 17:09
Ok, den ska vara öppen vid kall och när bimetall fjädern blir varm så stängs den sakta, så när motorn är 70grader så ska den vara helt stängd. Och om du har den i frysen ska den vara helt öppen om den fungerar korrekt vilket din inte gjorde. kolla om du kan hitta dom tre sista siffror, lägg den i något lämpligt medel så den blir renare så du kanske kan tyda siffrorna, för troligtvis så heter den 0280140...

wannabe
2011-11-26, 17:47
0280140505 heter den hittade en golf med pl motor på bildelsbasen

kim_gulle
2011-11-26, 23:44
Kanske ska lugna oss lite här ett tag. För det första så sitter det inte K-jet på PL motorn, utan KE-jet, vilket är det halvelektroniska mekaniska sprutet.
Sen så kan det ju vara bra om du kunde beskriva på vilket sätt den går dåligt? Skulle inte tomgångsmotorn funka så skulle bilen tvärstanna och inte gå dåligt. Har du prövat att koppla ur lambdasonden och se om det blir bättre då? Kan ju också vara ventilen som styr styrtrycket som jävlas eller nåt liknande, är inte så hemma på KE-jeten. Nån annan kan säkert komma med bättre förslag.

wannabe
2011-11-27, 10:46
När jag startar den kall så startar den bra och tomgången är ok men så fort jag ger lite gas så tvärstannar den. Om jag låter den stå igång på 10 min då är det inga problem att köra iväg. Varm motor rycker lite på höga varv och orkar inte varva mer än 6500 rpm. Kim menar du att min tomgångsmotor är hel?

kim_gulle
2011-11-27, 12:44
När jag startar den kall så startar den bra och tomgången är ok men så fort jag ger lite gas så tvärstannar den. Om jag låter den stå igång på 10 min då är det inga problem att köra iväg. Varm motor rycker lite på höga varv och orkar inte varva mer än 6500 rpm. Kim menar du att min tomgångsmotor är hel?

Grundat på din beskrivning så låter det som att tomgångsmotorn fungerar som den ska. Tror hellre det har att göra med styrtrycket. Förmoderligen så är det så att skivan inte lyfts tillräckligt högt när du gasar och ger då på för lite soppa gentemot den mängd luft som sugs in i motorn. Detta kan bero på att trycket ovanpå kolven inne i bränslehuvudet är för högt. Är som sagt lite halvdålig på KE-Jetroniken och vet inte på rak arm hur styrtrycket kontrolleras. Därför så skulle det ju vara bra om nån som kanske är mer hemma på KE-Jeten kunde förklara detta. Hade det varit en vanlig K-jet så hade jag sagt styrtrycksregulatorn direkt iaf. Men den existerar ju inte på en KE-Jet.

wannabe
2011-11-27, 13:58
Varför gör den inte samma när den är varm då kan man ju undra?Bränsletrycket borde inte ändras med vilken temp motorn har.

Exelon
2011-11-27, 15:51
Aha trodde det var vanlig k-jet, där ser man.
Men tror fortfarande på tillsatsluftsliden KAN var felet. Gör ett enkelt test ta en rörbit som passar i slangarna som sitter på tillsatsluftsliden och prova koppla förbi den, använde en långhylsa när jag provade koppla förbi den. Eller sätt något som håller ventilen mer öppen och prova med kall motor. Går den jämnt och fint och tvekar inte så är det där felet sitter.

kim_gulle
2011-11-28, 06:42
Varför gör den inte samma när den är varm då kan man ju undra?Bränsletrycket borde inte ändras med vilken temp motorn har.

Styrtrycket ökar gradvis i takt med att motorn blir varm. Lågt styrtryck = lättare för kolven att lyftas upp, vilket resulterar i mer bensin till motorn.
Funkar det här inte som det ska så kan trycket ligga så högt som det gör när motorn är varm även när den är kall. Vilket resulterar i att motorn inte kommer svara på gas när den är kall för att kolven inte åker tillräckligt högt upp.


Aha trodde det var vanlig k-jet, där ser man.
Men tror fortfarande på tillsatsluftsliden KAN var felet. Gör ett enkelt test ta en rörbit som passar i slangarna som sitter på tillsatsluftsliden och prova koppla förbi den, använde en långhylsa när jag provade koppla förbi den. Eller sätt något som håller ventilen mer öppen och prova med kall motor. Går den jämnt och fint och tvekar inte så är det där felet sitter.

Enligt beskrivning så verkar ju motorn gå fint på tomgång men inte svara på gas.

wannabe
2011-11-28, 13:22
Ja nu har jag testat att koppla förbi tomgångsmotorn och då rusade motorn ca 3000 rpm och då gick det ju att ge gas och köra men när jag tvingade ner varvet till 1000rpm med start på trean då dog den så fort jag rörde gasen så tomgångsmotorn verkar ok, så nästa steg blir väl att kolla styrtrycksventilen. Jag tror att det är den som sitter alldeles brevid oljefiltret? Kan man mecka med den eller ska man chansa och köpa en på bildelsbasen?

kim_gulle
2011-11-28, 17:05
Ja nu har jag testat att koppla förbi tomgångsmotorn och då rusade motorn ca 3000 rpm och då gick det ju att ge gas och köra men när jag tvingade ner varvet till 1000rpm med start på trean då dog den så fort jag rörde gasen så tomgångsmotorn verkar ok, så nästa steg blir väl att kolla styrtrycksventilen. Jag tror att det är den som sitter alldeles brevid oljefiltret? Kan man mecka med den eller ska man chansa och köpa en på bildelsbasen?

Va fasen? Nu vill jag nästan ha lite bilder här på ditt motorrum. Är du helt säker på att det är en PL från -90? För den insprutning som sitter på den motorn har ingen styrtrycksventil. Om du har en sån, som du säger den som sitter nere vid oljefiltret, så borde det vara k-jet. Nåt som säger emot att det är en PL motor då är att du säger att den sitter nere vid oljefiltret, vilken dem bara gör på 8v motorerna. Styrtrycksventilen på 16v motorerna sitter borta på kortsidan av motorn ovanför växellådan...

Bilder på motorrummet kan hjälpa som sagt. Är bra nog förvirrad nu.

wannabe
2011-11-28, 18:34
Jodå det är en PL det var bara jag som var lite felinformerad ;-) Den kolven du snackar om som kan kärva var sitter den? I bränslehuvudet? Jag blir snart galen på alla varianter som golfen finns tillverkad i, nästan så att varje bil är unik med en helt egen motor som ingen annan har.