handdator

Visa fullständig version : Scirocco tsi160, nåt att satsa på?



E30ss
2011-11-19, 18:07
Hej!
Tänkt skaffa mig något som är lite
"roligare" än min Golf bm 105hk men
Ändå bränslesnålt.
Kollat på bla en Scirocco 160hk med
Sport o premiumpaket, RDC510 och
Klimat.
Bra och underhållande väghållning med
"tillräcklig" effekt verkar det som!?
Vad tycker ni?
Bör vara en del på detta forum med
Både kunskap o erfarenhet!
Mvh:Patrik

hoganb
2011-11-19, 19:43
Kanske inte riktigt rätt forum att ställa frågan, här är det Golf som gäller! Men klart en helt befogad fråga. En klart snyggare bil än Golf, mer unik och samma kvalitét som Volkswagen överhuvudtaget.
Jag har haft en tsi 160. Hel nöjd!! Ville ha större motor så nu har jag en R. Lika nöjd med den. Snygg som f-n också!
Vill du ha mer feedback skicka ett pm.
Lycka till!

Mini_me
2011-11-19, 20:13
Har jag missat nåt? Fel forum? Detta är väl ett VW forum och inte ett Golf Forum!?!

Har kört en 160TSI rocca och var övertygad att det var en 200hk bil jag satt i så den lär nog inte göra dig besviken om du går från 105hk.

hoganb
2011-11-19, 20:47
Det var ironiskt skrivet! Men helt klart en stor majoritet golf ägare här och golf är världens bästa bil.
Har jag missat nåt? Fel forum? Detta är väl ett VW forum och inte ett Golf Forum!?!

Har kört en 160TSI rocca och var övertygad att det var en 200hk bil jag satt i så den lär nog inte göra dig besviken om du går från 105hk.

sgt_nelson
2011-11-19, 20:55
Sjukt najs bil! Men feta C-stolpar i komination med små rutor gör den rätt svår att backa med.. gillar designen som fan dock men skulle ha valt en bil med P-sensorer om jag skulle köpa en. 160 hästaren går bra, sen är det ju frgan vad man ska ha bilen till. Daily driver, 160hk perfekt! Utöver det skulle jag välja någon av dem starkare alternativen.

Falcor
2011-11-19, 21:18
Det var ironiskt skrivet! Men helt klart en stor majoritet golf ägare här och golf är världens bästa bil.

hahaha.....

eller....du var väl ironisk nu med?

ThomasT
2011-11-19, 21:22
Någon som har koll på när GTI mkVI ratten infördes i Sciroccon?

Det finns -09'or både med och utan på blocket....

Något annat som ändrades samtidigt?

Manny
2011-11-19, 21:29
Till bara inflika att detta forum och denna klubb är för alla med vw intresse, varesig det handlar om passat eller lupo. Och nej det är inte ironiskt! ;-)

skickat från min mobiltelefon.

DPC
2011-11-19, 22:11
Roccan är en underhållande bil att köra där designen är i centrum. Huruvida 160 hk är tillräckligt är upp till var och en men den går snålt om man kör lugnt. Värt att nämna är att även 200 hk alternativet är snålt och ger ett betydligt mustigare intryck.

MiWi
2011-11-20, 00:24
Var inte ledsen om Dynaudio-paketet saknas då det känns extremt överskattat. Blev väldigt besviken då jag testade Scirocco R med Dynaudio.

Motorn i sig är en grym kombination av vardagsnöje och bruksbil.

frazer
2011-11-20, 11:19
Var inte ledsen om Dynaudio-paketet saknas då det känns extremt överskattat. Blev väldigt besviken då jag testade Scirocco R med Dynaudio.

Beror nog på referens då. För min del är dynaudio-paketet i golf och scirocco -11 ett av de bästa icke-custom-paketen jag provat. Men det kräver givetvis rätt ljudkälla som alla paket med bra högtalare.

DPC
2011-11-20, 15:49
I Golfen låter Dynaudio bra. Precis som Frazer nämner så gäller det att ha en bra ljudkälla. Radiosändning kan låta rätt illa.

MiWi
2011-11-21, 02:28
Beror nog på referens då. För min del är dynaudio-paketet i golf och scirocco -11 ett av de bästa icke-custom-paketen jag provat. Men det kräver givetvis rätt ljudkälla som alla paket med bra högtalare.

Och rätt ljudkälla bör ju vara det som Dynaudio levereras med, annars bör det ju vara fel på återförsäljarledet? :)

320 kb/sek i kvalitet hjälpte inte (USB-kort), ljudet var burkigt och kunde lika gärna suttit i en hyrbil från Statoil. Ljudbilden i exempelvis Octavia-kombi Greenline imponerade mer med en betydligt fylligare ljudbild.

Det Sciroccon verkligen lider av är KASS isolering i dörrarna, 70% av allt ljud läcker rakt ut genom dörrarna. Med vettig isolering så hade det varit ljusår bättre.

Förvånar mig inte om det mot förmodan är bättre i Golf på grund utav bättre akustik i kupén.

G60 V-spec
2011-11-21, 18:10
Har provat både 160hk och 211hk modellen av Scirocco. Kan säga att 160hk modellen gjorde mig lite besviken. Kände inte riktigt att den drog iväg med kraft. Dock drack den lite och hade nog passat för varje dag. Denna var manuell.

211hk versionen var väldigt pigg o rapp. Denna provade jag med DSG lådan vilket gav lite F1 känsla. Skönt ljud mellan växlingarna. Den kändes faktiskt starkare än vad den var.

Detta är min upplevelse av båda versionerna. Men bytar du upp dig från 105hk till 160hk så lär du känna skillnad.

Joda
2011-11-21, 18:22
Och rätt ljudkälla bör ju vara det som Dynaudio levereras med, annars bör det ju vara fel på återförsäljarledet? :)

320 kb/sek i kvalitet hjälpte inte (USB-kort), ljudet var burkigt och kunde lika gärna suttit i en hyrbil från Statoil. Ljudbilden i exempelvis Octavia-kombi Greenline imponerade mer med en betydligt fylligare ljudbild.


Nu har ju inte åf något med ljudkällan att göra. Ljudkällan är DIN musik. Exempelvis en CD du köpt, eller om du streamar musik ifrån din mobiltelefon. Hur man rangordnar kvalite´n på de olika formaten kan man bråka om i ett annat forum kanske. 320 kb/sec behöver inte betyda att det är bra ljud. Men det har du säkert koll på! :)

För övrig så är det mer regel än undantag att högtalare måste "spelas in" innan de låter som de ska. Dyrare högtalare lider mer av detta enligt min erfaranhet.


/Johan

MiWi
2011-11-22, 03:59
Nu har ju inte åf något med ljudkällan att göra. Ljudkällan är DIN musik. Exempelvis en CD du köpt, eller om du streamar musik ifrån din mobiltelefon. Hur man rangordnar kvalite´n på de olika formaten kan man bråka om i ett annat forum kanske. 320 kb/sec behöver inte betyda att det är bra ljud. Men det har du säkert koll på! :)

För övrig så är det mer regel än undantag att högtalare måste "spelas in" innan de låter som de ska. Dyrare högtalare lider mer av detta enligt min erfaranhet.


/Johan

Bilen var VW Bromma gamla demovagn som nu står nere i beghallen med drygt 900 mil på mätaren då jag provade ut den. Jag är övertygad om att bilens bristfälliga isolering i dörrarna är största anledningen till problemet. :)

Confide
2011-11-22, 08:55
Är grymt nöjd med 1.4 bi-tsi i min Fabia kombinerat med dsg.
Kanske kan vara ett alternativ?

sent from the real deal