handdator

Visa fullständig version : Golf R och DCC



kotten
2011-11-18, 14:01
Letar efter en begagnad R och är lite osäker på vilken utrustning man skall klassa som ett måste. Det verkar ju svårt att hitta en med rätt färg och dessutom all utrustning.

Någon som har någon uppfattning om DCC höjer körupplevelse eller om detta är ett tillbehör som är ett "måste"?

Funkar en bil utan DCC lika bra? Är sport läget samma hårdhet som en bil utan DCC?
Eller blir bilen ännu hårdare med DCC än en utan?

Wolverine
2011-11-18, 16:32
DCC är ett av de mest rekommenderbara tillvalen på VW överhuvudtaget.

kotten
2011-11-18, 17:12
tycker du alltså att man skall leta efter en Golf R med DCC, så pass viktigt är det?

Fredrix
2011-11-18, 21:00
Provade en GTi -11 i våras, men hade högre förväntningar på DCC än vad det gav. Skulle jag beställa ny golf idag så är det inget jag skulle kryssa i.

DPC
2011-11-18, 21:03
DCC är absolut inte ett måste (jag är dock jävig i frågan). De flesta uppfattar skillnaden som mindre än väntat. Jag skulle säga att främsta anledningen till att skaffa en bil med DCC är om man värdesätter komfort. I softaste läget så får man bort en del av stötigheten som en bil utan DCC har. Och givetvis blir den ännu lite hårdare i tuffaste läget.

rallarn
2011-11-18, 21:12
tycker att DCC var ett av de bästa tillvalen jag la på min R, det är inte bara stötigheten som försvinner utan även gasrespons/växling och styrrespons som påverkas, gött med Comfortläget när det är lite sämre asfalt eller när man slökör lite, medan Normal anpassar sig hela tiden och passar till de flesta situationer ( Normal skall inte jämföras med en bil utan DCC, inte samma sak) Sport använder jag väldigt sällan då det blir väldigt stötigt på vanliga vägar.
Då ska de tusan vara nylagd asfalt, men bilen får "gokartkänslan" när man trycker i sport.
Backkamera är rätt skönt när man är lat också :) annars är R:en väldigt trevligt utrustad redan från standard.

Edit: Skall tilläggas att jag har 19" sommar.

kotten
2011-11-18, 22:15
Får man samma hårdhetsgrad på sportläget som en standard R utan DCC?

DPC
2011-11-19, 11:10
Nej. Sportläget för DCC är hårdare än en bil utan DCC.

Björn R
2011-11-20, 00:11
Den tajtar även upp styrservot i sportläget.Talar om att nu är det allvar.
Lägg till DSG som även den har ett sportläge och du har roligt 365 dagar om året.

Evil E
2011-11-20, 04:32
Jag måste sälla mig till skaran som lovordar DCC'n. Tycker den kompletterar min bil på ett ruskigt bra sätt, åker mest på komfort, men var gång jag känner för åka av lite allvarligare karaktär smackar jag i "Sport" och vips har jag en helt annan bil!, stummare, rappare, tightare, mer direkt styrning, etc, etc...

Väljer man bort DCC anser jag att man gör en stor miss, de som inte håller med om detta har nog inte gjort sig bekant med bilen och känt skillnaden med och utan DCC'n.

jimZon
2011-11-20, 13:07
Jag håller med, DCC och Dynaudio är mina självklara tillval!

DPC
2011-11-20, 16:55
Jag valde bort DCC efter att ha provat bil med/utan vid två tillfällen. Jag trivs bra med standardchassit och kände inte tillräckligt mervärde med DCC. Men visst skulle även jag kunna uppfattning efter en längre tid. En provkörning är en relativt kort företeelse med många intryck. Vill man vara säker på att få ut max så är det bara att köpa en bil med DCC, men en utan är inte dålig! RCD510+Dynaudio är däremot ett måste!

kotten
2011-11-20, 18:02
Jag har nu köpt en bil och det blev en begagnad -10 med 3000 mil på mätaren. Tyvärr (eller inte) så har den inte DCC, men jag har också kört en bil med DCC och skall erkänna att jag vet inte riktigt om jag kommer känna skillnaden. Det känns bra än så länge.

En helt annan sak som kanske någon kan svara på. På radion och i ratten så finns det lite knappar osv som har med telefon att göra. Jag tror min bil inte har detta men går det att eftermontera på något sätt eller är det så enkelt som en mjukvaruuppgradering?

Min bil har detta
Deep black
DSG
R motorsportstolarna (herregud vilka underbara stolar)
Glaslucka
Talladega paketet
Dyn Audio
RCD510
Iphone media in
Park sensorer

DPC
2011-11-20, 19:13
Grattis till bilen. Det var ingen dålig spec! Ang telefon så tror jag det inte fanns någon option 2010 för att kunna synca, men det kanske finns lösningar idag.

kotten
2011-11-20, 19:21
tack

men jag har ju en telefon knapp på ratten och även något med telefon på radio så något borde ju finnas

Henrik.M
2011-11-20, 19:24
Ang telefon så heter lösningen FISCON.
Bli integrerat med både ratt och stereo samt display i instrumenteringen.
Vi har uteslutande gått över till att montera FISCON till dom kunder som önskar handsfree i bilen.
Monterat flera i både Audi/Vw/Skoda och det fungerar mycket bra.

Vag har satserna på orginalnr beroende på bil och stereo.

Du kan läsa mer här om FISCON : http://fiscon-mobile.com/products/main_volkswagen.php


T443 443 är beställningsnummret hos VAG för satsen med stöd för RCD510 och den kostar 5995:-

http://www.volkswagentillbehor.se/DefaultVW.aspx?article=T%20%20443443


Skickat från min yuppienalle.

emilson
2013-04-09, 12:57
Hur fungerar DCC egentligen? Har letat runt på google utan att hitta något exakt svar.

Merlinen
2013-04-10, 11:35
Hur fungerar DCC egentligen? Har letat runt på google utan att hitta något exakt svar.

Här har du lite mer ingående info.
http://www.my-gti.com/2653/volkswagen-dcc-adaptive-chassis-control-design-and-function