handdator

Visa fullständig version : Frågor angående Bugrun



MiWi
2011-11-17, 22:40
Hur fungerar det egentligen, när man som deltagare:

Vill köra bana
Vill köra på dragrace
Vill få en chans att komma upp på bromsbänken

Hur måste man gå till väga för att lyckas delta på samtliga events? Dåligt med information på den officiella sidan.

Haugeman
2011-11-17, 22:58
1. dyka upp på besikning och bli godkänd. vänta i kö, köra ut på banan.
2. tror svar nummer 1 är det samma här. har dock inte kört på strippen
3. ta ett nummer på träffkontoret. ställa sig i kö och vänta på sin tur.

i stort sett. =) så var det i alla fall för mig i år på min första bugrun

VWGolIV
2011-11-17, 23:16
Till nr 3 så va ute i god tid för där brukar vara många som vill bänka bilen och dom hinner inte med alla ju.

MiWi
2011-11-18, 01:44
Jag gissar / antar att det är fritt fram för alla som vill gällande bankörning och strippkörning, så länge man klarar sig genom besiktningen? :)

Jag förmodar att man även löser endagslicens på plats? :)

Haugeman
2011-11-18, 03:14
Stämmer bra det.

Skickat från min Äppelmosare

Manny
2011-11-18, 09:01
Ingen licens på BR.

Raz
2011-11-18, 09:06
Glöm inte förarmöte! Det är väldigt viktigt. Speciellt på Bugrun där det är så många som provar på bankörning för första gången.

MiWi
2011-11-18, 09:17
Ingen licens på BR.


Glöm inte förarmöte! Det är väldigt viktigt. Speciellt på Bugrun där det är så många som provar på bankörning för första gången.

Alltså så sker förarmötet istället för att lösa endagslicens? :)

Guldinformation killar, jag tackar och bockar!

Åkesson
2011-11-18, 16:55
Hur fungerar det egentligen, när man som deltagare:

Vill köra bana



glöm inte att byta bromsvätska

MiWi
2011-11-18, 20:37
glöm inte att byta bromsvätska

Kör på blåa ATEn. Byter lagom tills säsongen drar igång igen. :)

Manny
2011-11-18, 20:41
Rengör behållaren ordentligt med. Så inga rester av gammal vätska finns kvar.

skickat från min mobiltelefon.

MiWi
2011-11-19, 01:52
Rengör behållaren ordentligt med. Så inga rester av gammal vätska finns kvar.

skickat från min mobiltelefon.

Jag tänkte faktiskt byta ut den. Min 26 år gamla behållare börjar se lite lessen ut nämligen. :)

MiWi
2011-11-19, 01:53
Hur är det gällande tillbehör i bilen vid bankörningen?

Vid exempelvis fast monterad baslåda, måste den monteras ur bilen för att man ska få köra?

Åkesson
2011-11-19, 12:58
så länge den siter fast ordentligt så ska det inte vara några problem (har kört med 2 olika baslådor på bana)

Manny
2011-11-19, 15:12
Det måste sitta extremt bra för att klara sig. Några små skruv räcker inte.

skickat från min mobiltelefon.

Raz
2011-11-19, 18:16
När jag besiktar bilar på Bugrun så är det få baslådor som kommer igenom, om man skulle slå runt så är det stora krafter som verkar och då håller inte några skruv eller band den på plats. Bättre att ta ut den istället för att riskera att det skulle hända nåt.

Raz
2011-11-19, 18:17
En annan sak att titta på innan är hjullager. Förvånansvärt många åker runt med glappande hjullager.

MiWi
2011-11-19, 20:49
När jag besiktar bilar på Bugrun så är det få baslådor som kommer igenom, om man skulle slå runt så är det stora krafter som verkar och då håller inte några skruv eller band den på plats. Bättre att ta ut den istället för att riskera att det skulle hända nåt.

Om vi vänder på frågan, vad skulle få en installation godkänd (likabra att fråga en person med insyn)? :)

Henrik.M
2011-11-19, 23:14
Om vi vänder på frågan, vad skulle få en installation godkänd (likabra att fråga en person med insyn)? :)

Flippa bilen upp och ner , sitter baslådan och resten av krimskramset kvar är installationen godkänd för bankörning.

Manny
2011-11-19, 23:52
För att undanröja alla tvivel på en tillräckligt säker montering, sätt dit snabbkontakter på kablar samt snabblås till lådan så den kan monteras ur utan ansträngning och krångel, så har du både hängslen och livrem! :-)

skickat från min mobiltelefon.

Dave the brave
2011-11-20, 00:02
Flippa bilen upp och ner , sitter baslådan och resten av krimskramset kvar är installationen godkänd för bankörning.

Om man krockar eller voltar är det betydligt större krafter än så som uppkommer. Att man kan vända installationen upp och ner innebär ju inte att den sitter kvar vid en krock eller kraftig inbromsning.

MiWi
2011-11-20, 00:21
Flippa bilen upp och ner , sitter baslådan och resten av krimskramset kvar är installationen godkänd för bankörning.

Klarar du av att välta bilen med enbart handkraft på ensam hand, bjuder jag på skadekostnaden. :)


För att undanröja alla tvivel på en tillräckligt säker montering, sätt dit snabbkontakter på kablar samt snabblås till lådan så den kan monteras ur utan ansträngning och krångel, så har du både hängslen och livrem! :-)

skickat från min mobiltelefon.

Till skillnad från de som är blodseriösa med detta tänkte jag testa min gatbil (som faktiskt inte är lättad på allt samt har R-däck, utan extra isolering och billiga / smala 165-Nankang) just för att det är kul. Då jag bygger bilen som en helhet och inte köper billigt junk från MDS som monteras med spännband i bakluckan utan bygger in det i bilen för att det ska sitta solitt (och säkrat från stöld främst) så blir det väldigt svårt att bara slänga ut det på plats.

Därav min fråga.


Om man krockar eller voltar är det betydligt större krafter än så som uppkommer. Att man kan vända installationen upp och ner innebär ju inte att den sitter kvar vid en krock eller kraftig inbromsning.

Det finns nog en hel del som kan skada i en sådan kollision om man fuskat med sitt arbete. Att man har helbur i bilen innebär ju inte att man byggt den korrekt (och säkert), som exempel? :)

Henrik.M
2011-11-20, 00:29
Om man krockar eller voltar är det betydligt större krafter än så som uppkommer. Att man kan vända installationen upp och ner innebär ju inte att den sitter kvar vid en krock eller kraftig inbromsning.

Var en smula ironi i inlägget.......tydligen framgick det ej.

Skickat från min iPad med Forum Runner

Dave the brave
2011-11-20, 10:02
Var en smula ironi i inlägget.......tydligen framgick det ej.

Anade nästan det :)

Raz
2011-11-20, 15:51
Till skillnad från de som är blodseriösa med detta tänkte jag testa min gatbil (som faktiskt inte är lättad på allt samt har R-däck, utan extra isolering och billiga / smala 165-Nankang) just för att det är kul. Då jag bygger bilen som en helhet och inte köper billigt junk från MDS som monteras med spännband i bakluckan utan bygger in det i bilen för att det ska sitta solitt (och säkrat från stöld främst) så blir det väldigt svårt att bara slänga ut det på plats.

Därav min fråga.

Det finns nog en hel del som kan skada i en sådan kollision om man fuskat med sitt arbete. Att man har helbur i bilen innebär ju inte att man byggt den korrekt (och säkert), som exempel? :)

Det är sunt förnuft som gäller egentligen. På lördagen på Bugrun så besiktas det runt 90 bilar på ett par timmar och istället för att besiktningsmannen ska bedöma om en tex baslåda sitter fast ordentligt så är rådet att skruva ut baslådan själv - för att vara på den säkra sidan.

Sen finns det självklart undantag. Om vi nu tar baslådan som exempel.
Om baslådan är platsbyggd och därmed säkrad i karossen på ett lämpligt sätt så är det med största sannolikhet inga problem att ha den kvar i bilen när man är ute och leker på banan. Är sakerna fastsatta på ett lämpligt sätt så är det inga problem, likadant gäller brandsläckare, stolar och allt sånt.
Slutsatsen blir då, har du baslåda i bilen - se till att den sitter fast ordentligt för din egen skull.

Ditt exempel med helbur är svårt, man kan titta på det mest uppenbara när det gäller bur, att den sitter fast, inte har några lösa rör någonstans osv men i det fallet är det mer upp till bilägaren/föraren då det är omöjligt att avgöra om buren är dåligt svetsad eller på annat sätt olämplig.

MiWi
2011-11-21, 02:35
Det är sunt förnuft som gäller egentligen. På lördagen på Bugrun så besiktas det runt 90 bilar på ett par timmar och istället för att besiktningsmannen ska bedöma om en tex baslåda sitter fast ordentligt så är rådet att skruva ut baslådan själv - för att vara på den säkra sidan.

Sen finns det självklart undantag. Om vi nu tar baslådan som exempel.
Om baslådan är platsbyggd och därmed säkrad i karossen på ett lämpligt sätt så är det med största sannolikhet inga problem att ha den kvar i bilen när man är ute och leker på banan. Är sakerna fastsatta på ett lämpligt sätt så är det inga problem, likadant gäller brandsläckare, stolar och allt sånt.
Slutsatsen blir då, har du baslåda i bilen - se till att den sitter fast ordentligt för din egen skull.

Ditt exempel med helbur är svårt, man kan titta på det mest uppenbara när det gäller bur, att den sitter fast, inte har några lösa rör någonstans osv men i det fallet är det mer upp till bilägaren/föraren då det är omöjligt att avgöra om buren är dåligt svetsad eller på annat sätt olämplig.

Tack för svaret, det löste min frågeställning!

J.L
2011-11-21, 19:37
Här är en till som kör för att det är kul!
Lallar runt med en golf 2 CL på bana, vi kanske kan ta följe varvet runt ;-)

MiWi
2011-11-22, 04:01
Här är en till som kör för att det är kul!
Lallar runt med en golf 2 CL på bana, vi kanske kan ta följe varvet runt ;-)

Gärna, då får min CL lite sällskap! ;)

Premis
2011-11-22, 12:13
Snart dag för nedräkning igen till BR :)

P-plats.se
2011-11-23, 13:03
Snart dag för nedräkning igen till BR :)

Så sant och jag har skaffat en ny kärra till Bug Run!

GTI-nissen
2011-11-23, 14:32
Ett Fogelstasläp?