handdator

Visa fullständig version : Golf 3 får inte diesel efter motorbyte



Laimis
2011-11-17, 22:33
Hej.
Har en Golf 3 syncro tdi variant 1998 model som jag bytt motor i.
Den nya motor är identisk med den gamla (ahu 90 hk).
Men nu när alt är ihop kopplat så får den ingen diesel.

Jag har försökt att lufta den på det gammla sättet med att öppna spridarna
och köra den på startmotorn men ingen diesel då heller.
Har läst något om att man kan trycksätta tanken???
Någon som vet hur man gör detta på bästa sätt eller har andra ideer?

Exelon
2011-11-19, 16:20
Häll i diesel direkt i bränslefiltret, så brukar dom hoppa igång, sen så borde han orka suga bränsle själv om nu inte bränslepumpen är kass på den motorn du bytte till? Eller drar tjuvluft så den tappar trycket.
Annars brukar dom vara diftsäkra och odödliga.

pekka kiiskilä
2011-11-19, 16:29
Har du bytt dieselpumpen med? för om du tillex har i en annan pump så ska den programeras in men om du har i din gamla pump så är det okej,

Har du kollat så magnetventilen i pumpen slår till den har med bränslet att göra ett sett är att ta en kabel och sätta på batteri+ och den andra på magnetventilen slår magneten till så är den hel och då får du felsöka vidare,

Laimis
2011-11-20, 21:19
Tack för svar. Jag har inte provat att hälla diesel i filtret, men skall göra det imorgon.
Det är den gammlapumpen. men jag skall kolla med ventilen.
Återkommer med resultat.

VWGolIV
2011-11-20, 23:25
Brukar fylla filtret, och sen lufta, sen brukar den hoppa igång, men är filtret tomt på diesel så är det oftast svårt att få bilen o starta.

Edvinsjolund
2012-05-28, 15:39
Har du bytt dieselpumpen med? för om du tillex har i en annan pump så ska den programeras in men om du har i din gamla pump så är det okej,

Har du kollat så magnetventilen i pumpen slår till den har med bränslet att göra ett sett är att ta en kabel och sätta på batteri+ och den andra på magnetventilen slår magneten till så är den hel och då får du felsöka vidare,

Jag har köpt en ny motor med medföljande pump.
Måste jag alltså byta pump för att få igång den nya?
Kamrem ska ändå bytas, är det svårt att byta pump samtidigt?

Greenis
2012-05-28, 17:14
Startspären sitter ju på pumpen så antingen så måste du koppla bort den eller programera om den.
Om du skall byta till den gammla pumpen så kan det vara lite jobb att ställa in den efteråt.

Edvinsjolund
2012-05-29, 07:05
Startspären sitter ju på pumpen så antingen så måste du koppla bort den eller programera om den.
Om du skall byta till den gammla pumpen så kan det vara lite jobb att ställa in den efteråt.

Hur kopplar man bort startspärren?
Har jag det på en -98 mk3 för övrigt?

T-mek
2012-05-29, 09:13
Är du säker på att vi ska skriva det här? :-)

Ja, det har du.. Svart låda som sitter i bakkant ovanpå pumpen.

Det bästa är ju om du åker till en verkstad och får pumpen ihopparad med startspärren..

Edvinsjolund
2012-05-29, 09:19
Är du säker på att vi ska skriva det här? :-)

Ja, det har du.. Svart låda som sitter i bakkant ovanpå pumpen.

Det bästa är ju om du åker till en verkstad och får pumpen ihopparad med startspärren..

Nja, det bästa vore att bli av med skiten men jag förstår varför du inte vill skriva det här.
Mullers här i stan ska säkert ha lika mycket som jag gav för bilen för att göra en omkodning...

Kan jag inte flytta över svarta lådan till den nya pumpen?

Nästa rookiefråga (känns dumt att starta en ny tråd) kan jag lossa motorn från lådan och lyfta ut den?
Det ser lite trångt ut.

Är det risk för personskada/maskinskada att släppa ut r134 från ac-systemet?
Vet inte om det ens behövs, men utifall att.

Edvinsjolund
2012-06-03, 10:03
Någon som kan svaren? Jag har en ny motor på flaket nu så motorbytet närmar sig.

Hörde även att motorn kan tas ut neråt, kommentarer på det? :)

Greenis
2012-06-05, 23:17
Om du söker lite så hittar du säker info om hur du skall koppla ut den men vi behöver inte skriva det här.
Jag vet faktist inte om det går att flytta över startspären men jag tror inte det kan kosta så mycket att koda om den.
Ja du kan ta ut motorn utan växellådan men det kommer att ta längre tid och är krångligare så jag hade inte gjort det.
Det fungerar lika bra att sänka ner motorn som att lyfta den, det beror mer på vilka hjälpmedel du har.
Jag har lossar ac slangar flera gånger och har inte dött av det ännu så det är säker lungt så länge det är små mängder och man inte gör det varje dag.
Lycka till med bytet!

Edvinsjolund
2012-06-07, 08:07
Om du söker lite så hittar du säker info om hur du skall koppla ut den men vi behöver inte skriva det här.
Jag vet faktist inte om det går att flytta över startspären men jag tror inte det kan kosta så mycket att koda om den.
Ja du kan ta ut motorn utan växellådan men det kommer att ta längre tid och är krångligare så jag hade inte gjort det.
Det fungerar lika bra att sänka ner motorn som att lyfta den, det beror mer på vilka hjälpmedel du har.
Jag har lossar ac slangar flera gånger och har inte dött av det ännu så det är säker lungt så länge det är små mängder och man inte gör det varje dag.
Lycka till med bytet!

Tack fäör svaren!