handdator

Visa fullständig version : Var hitta ny koppling till Golf 2?



N.Juvakka
2011-11-16, 20:28
Hejhej, är ny här på forumet och oxå på detta med att hitta delar till gamla folkor. Min fråga är alltså vart man hittar en billig koppling till en golf 2 -84 med 1.6L och manuell (uppenbarligen) 4vxl låda?

Och när jag ändå har er på tråden, är det rimligt att tänka sig ca 4timmar för att byta, förutsatt att det inte är första veckan med spärrnyckeln i handen?

MVH/N.Juvakka

Edit: hoppas jag postade i rätt forum nu :)

mrpete
2011-11-16, 21:29
Biltema har väl billigt, sen finns ju fler om du vill köpa i butik som mekonomen, meca osv. De har garanterat.

Kan du tänka dig att handla på nätet så finns tex autodelar.net

4h för kopplingsbyte ska väl inte vara helt orimligt. Det beror mkt på förutsättningar vad gäller kunskap rutin, samt verktyg, lyft domkrafter, etc etc.

N.Juvakka
2011-11-16, 21:47
Aha, kollade runt på lite hemsidor men hittade inte på varken biltema eller mekonomen. Dock så kan jag ju ha letat för dåligt oxå så jag får slå en pling till mekonomen, tack iaf :)

MiWi
2011-11-16, 23:14
Hur stor skillnad är det i kvalitet om man jämför Biltema, Mekonomen, Autodelar och liknande företag gällande standardkopplingar?

VWGolIV
2011-11-16, 23:56
Personligen till en standard mk2a så tror jag det går bra vilket som.

Har man en billyft så går det på max 4 timmar o byta, om man inte får problem med någon fastrostad bult osv

David L
2011-11-17, 09:30
Har både Sachs och National kopplingssatser. Enligt National ska bytet ta 3,5h på din modell, förmodligen baserat på en erfaren bilmekanikers arbetstid. :)

http://butiken.dli-teknik.se/katalog.asp?Refnr=1259

N.Juvakka
2011-11-17, 11:48
Har både Sachs och National kopplingssatser. Enligt National ska bytet ta 3,5h på din modell, förmodligen baserat på en erfaren bilmekanikers arbetstid. :)

http://butiken.dli-teknik.se/katalog.asp?Refnr=1259

Ser ju intressant ut, bästa jag hittat hittils är på skruvat. Men där kostar bara lamellen 100:-. Vad är skillnaden på kitet för 1760:- och det för 1400:-?

Kanske ska lägga på en halvtimme eller så på bytet då, i brist på lyft :)

R.Grönberg
2011-11-17, 16:57
går inte köpa grejer till en sådan bil i sverige. tyskland säger jag bara, tyskland...
ett exempel, vet inte om det passar just din bil, men finns säkert till din med http://www.ebay.de/itm/Kupplung-Satz-VW-Golf-2-II-3-III-Polo-6N1-6N2-1-0-1-4-/150680258522?pt=DE_Autoteile&hash=item23153e47da

DET är bra pris!

N.Juvakka
2011-11-17, 18:02
går inte köpa grejer till en sådan bil i sverige. tyskland säger jag bara, tyskland...
ett exempel, vet inte om det passar just din bil, men finns säkert till din med http://www.ebay.de/itm/Kupplung-Satz-VW-Golf-2-II-3-III-Polo-6N1-6N2-1-0-1-4-/150680258522?pt=DE_Autoteile&hash=item23153e47da

DET är bra pris!

Känns nästan för bra för att vara sant,vad är oddsen att grejerna kommer? Nån med mer erfarenhet än mig av att handla på ebay kanske vill yttra sig :)

berlands
2011-11-17, 19:31
Har både Sachs och National kopplingssatser. Enligt National ska bytet ta 3,5h på din modell, förmodligen baserat på en erfaren bilmekanikers arbetstid. :)

http://butiken.dli-teknik.se/katalog.asp?Refnr=1259

Har du tid att vänta så rekommenderar jag att beställa på autodelar.net.
Han har bra priser.
Köpte alldeles nyss koppling till min Golf 2-85 där, och den har fungerat fint!

/Berlands

N.Juvakka
2011-11-17, 20:01
Har du tid att vänta så rekommenderar jag att beställa på autodelar.net.
Han har bra priser.
Köpte alldeles nyss koppling till min Golf 2-85 där, och den har fungerat fint!

/Berlands

Okej, du har inte lust att fylla i lite med prisnivån? Får inte upp något pris alls på kopplingskit.

mrpete
2011-11-17, 20:30
Ang. att handla på ebay så är det klockrent, iaf om du håller dig til företag. auktioner av privatpersoner kan vara lite risky. Talar bara av egen erfarenhet och precis som ebay funkar det väl oftast. Av företag har jag säkert handlat närmare 50ggr utan problem.

N.Juvakka
2011-11-17, 20:46
Okej, kanske värt ett försök då. Inte allt för mycket pengar det handlar om ju trots allt :)

R.Grönberg
2011-11-17, 20:53
Skaffa dig ett paypal konto, sedan går du in regga dig på ebay.com samma som de fast tror du kan engelska bättre.

Sedan köper du av ngn som har gjort många affärer med runt 90-100% gott omdöme,
Jag har handlat grejer för över 100 000 på ebay. Aldrig blivit blåst och har det varit strul får man tillbaka pengarna, köpte en låda för 4000 som jag dessutom förde över pengarna till hans konto, han kunde inte skicka den för dom pengarna vi kom överens om så han satt in pengarna igen, smidigt!


Jag har fått mkt grejer snabbare på ebay än jag köpt i Sverige, rekommenderar inte autodelar om du vill ha grejer snabbt, han köper med från Tyskland och har inget hemma, ska alltså mellanlanda innan det kommer till dig

Manny
2011-11-17, 20:55
Ett svenskt traderakonto funkar tydligen att logga in med också!

skickat från min mobiltelefon.

N.Juvakka
2011-11-17, 21:11
Skaffa dig ett paypal konto, sedan går du in regga dig på ebay.com samma som de fast tror du kan engelska bättre.

Sedan köper du av ngn som har gjort många affärer med runt 90-100% gott omdöme,
Jag har handlat grejer för över 100 000 på ebay. Aldrig blivit blåst och har det varit strul får man tillbaka pengarna, köpte en låda för 4000 som jag dessutom förde över pengarna till hans konto, han kunde inte skicka den för dom pengarna vi kom överens om så han satt in pengarna igen, smidigt!


Jag har fått mkt grejer snabbare på ebay än jag köpt i Sverige, rekommenderar inte autodelar om du vill ha grejer snabbt, han köper med från Tyskland och har inget hemma, ska alltså mellanlanda innan det kommer till dig

Ett svenskt traderakonto funkar tydligen att logga in med också!

skickat från min mobiltelefon.

Jupp, det får ordnas. Tack för tipset om tradera-konto :)

http://www.ebay.de/itm/Kupplung-Satz-VW-Golf-1-2-Scirocco-1-5-1-6-1-6GTI-1-5D-/380386434426?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AVW%7CModel%3AGolf+II%7CPlatform%3A19E% 2C+1G1&hash=item5890cc5d7a#ht_1269wt_1139

Synpunkter på detta? Enda funderingen är angående frakten, står 6 euro men när man ska beräkna frakt så kostar det 19 euro.. Gäller 6 spänn bara i tyskland?

mrpete
2011-11-17, 23:56
Stämmer bra att det är frakten inom tyskland som är 6 euro. Ibland står inte frakten och då får man skicka en reguest total till säljaren för att veta vad man får betala.

Tror det blir finfint och duger alldeles utmärkt till en originalbil som inte körs alltför hårt.

Edit: ibland (som på den du länkade) kan man se fraktkostnad under Versand und Zahlungsmethoden

Edit2: Sen är google translate ett mkt bra redskap när tyskan är knepig!

Henrik.M
2011-11-18, 00:18
Ett svenskt traderakonto funkar tydligen att logga in med också!

skickat från min mobiltelefon.

Funkar INTE för mig iaf.
Har separata ebay och tradera konton.

Skickat från min iPad med Forum Runner

N.Juvakka
2011-11-18, 09:50
Stämmer bra att det är frakten inom tyskland som är 6 euro. Ibland står inte frakten och då får man skicka en reguest total till säljaren för att veta vad man får betala.

Tror det blir finfint och duger alldeles utmärkt till en originalbil som inte körs alltför hårt.

Edit: ibland (som på den du länkade) kan man se fraktkostnad under Versand und Zahlungsmethoden

Edit2: Sen är google translate ett mkt bra redskap när tyskan är knepig!

Jupp, google is the shit ;)


Funkar INTE för mig iaf.
Har separata ebay och tradera konton.

Skickat från min iPad med Forum Runner

Nehepp, lika bra att skaffa paypal ändå då. Handlar ju inte på tradera alldeles för ofta..


Dåså, tror jag har lite bättre koll på detta nu så tackar så mycket för hjälpen av er som intresserat er :)

Manny
2011-11-18, 10:20
Funkar INTE för mig iaf.
Har separata ebay och tradera konton.

Skickat från min iPad med Forum Runner

Funkade inte för mig heller nu när jag testade, men min kompis lyckades häromveckan när han skulle beställa sa han....?

G60 V-spec
2011-11-19, 02:00
Jag har flera gånger beställt på Ebay.de och kan rekommendera det varmt. Se bara till att beställa från någon där det står "Top Seller" eller något sånt.

Beställde kopplingskit till min Golf Cab GLi för 550:- inkl. frakt. Beställde på måndagen och kopplingen var framme redan på torsdag. Levererades dessutom direkt hem till mig =)

berlands
2011-11-19, 11:14
Köpte aldrig något helt kit, köpte bara själva lamellcentrum eftersom jag "snikbytte" på min Golf.
Växellådan hade pajat och kissat olja på lamellen, så den behövde bytas.
Lamellen kostade 399:- hos Autodelar, mekonomen skulle ha runt 1000:- för motsvarande.
Så det var rätt stor skillnad i pris.

/Berlands

dorian
2011-11-27, 16:22
Adbeställ på dli teknik, har dom inte det liggandes så kan de tillverka en åt dig. Köpte en hel sats där när jag bytte bort från dualmassa svänghjul på min Audi