handdator

Visa fullständig version : Auspuffanlage till MK3



golflover
2011-11-16, 17:08
Kan någon hjälpa mig med tips om 2.5 " system till en golf 3:a. Vill ha lite råare och ilsknare ljud än orginal. Men inte för högt. Vill inte ha problem hos SBP. Har sett system från Rakaror - Ferrita - Magnaflow - FMS - Friedrich Motorsport - Simons. Finns nog fler, men har någon en åsikt vilket system jag ska satsa på

Lasse62
2011-11-16, 17:13
Vilken motor är det?

T.ex VR6:an ska man undvika 2,5 utan använda 2,25 om man inte kör med turbo

golflover
2011-11-16, 17:28
Det är en ABS motor, 90 hk än så länge. Men ska senare skrämma den lite. Till kanske 120 hk . Det är en Cab så det blir inga våldsamma effekter

Janne.M
2011-11-16, 19:41
Sök på novus auspuff på ebay.de bra pris service etc

golflover
2011-11-17, 09:24
Har tittat på novus på ebay. Och de verkar alltid att ha en attrappdämpare i sina system. Det borde ge ett ljud som inte SBP gillar eller?. Nån som har erfarenhet av ljudnivåer och SBP får gärna ge mig feedback


Vilken motor är det?

T.ex VR6:an ska man undvika 2,5 utan använda 2,25 om man inte kör med turbo

Kanske jag ska bara ha 2.25" på en ABS motor med tanke på att jag bara siktar på 120 hk eller vad tycker ni. Kommer att köra med extraktorrör och race kat med 200 celler

Lillen
2011-11-17, 12:24
Att någon säger SKA ha om vissa storlekar på avgas är lite gammalmodigt.
Det har ju med karaktär , och trimgrad att göra.

Numer säger de flesta att ett ostört öppet avgas ger mest effekt.
OM det nu är det man vill ha?

Annars så stämmer det ju att man kanske skall anpassa avgaset efter den karaktär på motorn man väljer.

Jag personligen brukar köra 2,5" och det fungerar fina fisken.
Det är när du kommer upp till nivån att du bromsar motorn före och efter modifikationer man ser skillnad.
Före det kommer du kanske känna/höra lite skillnad men inte så stort att de märks effektmässigt.

Kör det som blir bäst och billigast för dig.

Lasse62
2011-11-17, 12:47
En turbomotor ska ju ha så fritt flöde som möjligt, med en sugmotor är det ju annorlunda, med fel avgassystem kan man tappa effekt istf att vinna.
T.ex en sugtrimmad VR6:a vinner inget alls med ett 3" system och på en orginalmotor tappar man effekt.
VW 4 cyl sugmotorer har jag för lite erfarenhet av för att vilja uttala mig om men en sugmotor är ju mkt mer känslig än en turbodito, om man inte bara är ute efter ljudet enbart vill säga.

Lillen
2011-11-17, 16:15
Man "KAN" tappa och man "KAN" vinna.
Hur långt är ett snöre?

Det är ju det jag skriver.
Utan bromsning inget fakta!

Fungerar fina fisken med vilket som så länge man bara skall gasa runt korvan eller dra en sväng på banan,

Bromsa är det enda rätta för att VETA!

golflover
2011-11-17, 19:56
Om jag drar lite slutsatser av era svar. Så 2,5" kan vara för stort på en sugmotor med med måttlig trimning utan turbo. Kanske bättre att satsa på 2.25 " då eller?. Men kvar står frågan om ett system som inte låter så mycket, så att det irriterar SBP. Kan nån ge tips om ett avgassystem som är snällt i ljudnivå

Janne.M
2011-11-17, 20:35
Jag kör novus 2,25" slutljuddämpare, med en beggad ANSA sportdämpare (mitten) och borttagen framdämpare,på trimmad 2,0l 8v motor portad planad chippad etc och upp till 90 låter det lagom men sen brölar det järnet så ska stoppa dit framdämparen igen