handdator

Visa fullständig version : mk2/mk3 bakstötdämpare, skillnad på fjädern?



JettaSport
2011-11-16, 15:28
Hej
Har sökt på "fjäder bak" i forumet, men tror jag behöver liite mer hjälp innan jag ger mig :)

Kollade innan i bilteman att fjäderbenet var samma mk2 och mk3, och så ser det ut, MEN;
enligt biltema har man inte samma fjäder på mk2 och mk3 där bak.

Är golf 3:ans fjädrar hårdare än golf2:s??

Nu har baken sjunkit ihop lite så andra fjädrar är väl inte fel(fräshare), men blir det för hård i fjädring bak kan man väl få ofördelaktiga vägegenskaper, eller rent av lite farliga om de blir hårdare bak än fram har jag fått för mig, så därav funderigen

MiWi
2011-11-16, 17:03
Jag har monterat Mk2-fjäder på Mk3-ben utan problem eller hinder. Upplevde ingen visuell eller kännbar känsla i bilen.

Rs mannen
2011-11-16, 18:27
Han ju vara annan fjäder på mk3 pga av den är lite tyngre. Men tror inte man märker av det. Den är nog fortfarande mjukare än en sänk fjädder till mk2.

JettaSport
2011-11-16, 19:35
nu är de bytta i varje fall. kom från en mk3 93:a, och som lillen sa så är de samma till 94-95 nåt och de var ju tur jag fick ett par äldre då.

bilen blev 2-3 cm högre bak. Men jag gissar det är mer "orginal" höjd igen nu där bak för det var skönt "häng" där bak på bilen innan. Lite fult, men man satt bättre i sätet då, för nu "lutar" stolet framåt kändes det som :o)

jag hävde mig på stötarna då jag hade gamla och "nya" löst brevid varann. Kände inte nån direkt skillnad då...
Vanesak de där nu tror jag, får se när man "känner igen" sin bil igen, själva känslan i körningen alltså :)

Lillen
2011-11-16, 20:17
Det är fram det skiljer på fjäderns form.
Där beror det på om årsmodell om man har en bil med "dåligavägarpaket".
Detta då bilar för sverige fick en fjäder och fjädersäte men annan form i ena änden.

Bak skiljer det inget på fjäderns utformning.
Orginalfjädrarna kan skilja yttepytte i längd men inte i godstjocklek.

Sänkfjädrar är det samma på många många olika modeller.
Golf , Jetta & Vento har samma fjäder bak i många billigare paket.